In gesprek met KLM CEO Pieter Elbers over duurzaamheid, netwerk, vloot en meer4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen week(end) vond alweer de 100ste editie van het KLM Open golftoernooi plaats. Ditmaal vlakbij de thuishaven van de titelsponsor op The International bij Badhoevedorp. Met het mooie weer was het dus niet alleen kijken naar het golfspel maar ook naar de landende vliegtuigen die een toepasselijke achtergrond vormden. Voor KLM blijft golf een belangrijke manier om in contact te blijven met klanten en relaties; de airline nodigde gedurende het toernooi ruim 12.000 VIPs uit. Naast de lounges werden sommige gasten ook ontvangen bij de verschillende seminars over duurzaamheid of een flight experience. De editie op ‘hometurf’ van KLM vindt slechts éénmalig plaats. Volgend jaar zal het toernooi plaatsvinden bij Bernardus in Cromvoirt. Op zaterdag was er zoals gebruikelijk een moment waarbij president-directeur Pieter Elbers en directeur KLM Nederland Harm Kreulen een selecte groep media, waaronder InsideFlyer, bijpraatten over actuele thema’s. In dit artikel volgen een aantal updates over de stand van zaken bij KLM en de toekomstplannen.

Ticketopties en tarieven

Eerder dit jaar breidde KLM de nieuwe ticketstructuur – met de Light optie zonder ruimbagage inbegrepen – uit naar vrijwel alle intercontinentale bestemmingen. Richting Noord-Amerika was dat door de aanwezigheid van low-cost maatschappijen gemeengoed. Maar richting Afrika, het Midden-Oosten en Azië allerminst. Geen van de grote Europese, Golf of Aziatische maatschappijen zijn KLM tot nu toe hierin gevolgd. InsideFlyer vroeg Kreulen hoe de reacties hierop waren en wat het betekent voor de concurrentiepositie en imago van de maatschappij. De topman liet weten dat het niet heeft geleid tot minder passagiers. Het ontbundelen van het product is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van de airlines. Hij benadrukte ook dat KLM deze ticketopties geleidelijk heeft geïntroduceerd en daarbij ook de instapprijs heeft verlaagd na het loskoppelen van de ruimbagage. CEO Elbers voegde toe dat KLM bij dit soort beslissingen niet alleen kijkt naar de Nederlandse markt maar dat het ‘wereldwijd gedreven is’.

schiphol check in

Duurzaamheid

Een dag voor het gesprek maakte KLM bekend één van de 5 vluchten tussen Schiphol en Brussel te vervangen door een vast aantal stoelen in te kopen bij Thalys. Er was daarom veel aandacht voor de duurzaamheidsstrategie van KLM zelf, maar ook voor de eventuele gevolgen van een Europese tickettaks die door Frankrijk en Duitsland is voorgesteld. De Fly Responsibly campagne is inmiddels een aantal maanden aan de gang en werpt zijn vruchten af bij de actie waarbij tijdens de Werelddeal Weken de CO2 compensatie door de maatschappij wordt verdubbeld. Het aantal passagiers dat de CO2 uitstoot van de vlucht compenseert middels KLM’s CO2Zero programma is verdrievoudigd naar 3%. Elbers wil in de toekomst passagiers ook de keuze geven waar hun compensatiebedrag wordt besteed. Nu is dat alleen nog in Panama. Een bos bij Haarlemmermeer staat op het wensenlijstje.

Wat betreft het aantrekkelijker maken van treinen op KLM tickets is volgens Elbers nog het een en ander nodig. Zo wordt gekeken naar het mogelijk maken van inchecken van bagage op Station Brussel zodat passagiers die niet meer op Schiphol in en uit hoeven te laden. Daarnaast moeten er goede afspraken gemaakt worden met de NS hoe eventuele vertragingen, omboekingen en gemiste aansluitingen afgehandeld worden.

Netwerk en vloot

De logische vervolgvraag was dan natuurlijk voor welke nieuwe bestemming het vrijgekomen slot wordt ingezet. Desgevraagd wilde Elbers nog geen concrete bestemmingen op het wensenlijstje noemen, maar er werd wel duidelijk dat het om een longhaul bestemming gaat. Afgelopen jaar was KLM genoodzaakt om bestemmingen te staken om een nieuwe bestemming aan te vliegen door het gebrek aan slots.

India stond altijd hoog op de agenda van KLM. Maar ondanks het wegvallen van Jet Airways behoudt KLM volgend jaar tijdens de zomerdienstregeling geen dagelijkse vlucht naar Mumbai. In plaats daarvan wordt drie-wekelijks gevlogenInsideFlyer vroeg de CEO of er voor deze markt zonder lokale partner nog wel potentieel is. ‘We geloven in de Indiase markt maar er zijn economische uitdagingen,’ aldus Elbers. Dit zijn onder andere de wisselkoers, moordende concurrentie op de binnenlandse markt en competitie van de Golfmaatschappijen voor internationale verbindingen. ‘Een lokale partner helpt zeker,’ zei Elbers en KLM bekijkt andere manieren om toch weer voet aan de grond te krijgen in deze ‘white spot’ van het (SkyTeam-)netwerk.

KLM 787 Dreamliner

Een andere opvallende ontwikkeling was de recente order van twee extra Boeing 777-300ER’s door KLM. Volgens Elbers is dit deels ter vervanging van de 747’s die uitgefaseerd worden maar biedt het KLM ook zeker meer capaciteit. Ook ten gevolge van de A350 ruil met Air France krijgt KLM de komende jaren meer capaciteit door grotere vliegtuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *