Bevestigd: Twee nieuwe Boeing 777-300ER’s voor KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Twee weken geleden kwam InsideFlyer met het bericht dat er in juli bij Boeing een order was geplaatst voor twee Boeing 777-300ER toestellen die wellicht van KLM afkomstig is. De levering zou eind volgend jaar zijn. Destijds reageerde KLM niet op verdere navraag van deze site en op het order-overzicht van Boeing stond de klant als anoniem vermeld. Vandaag bevestigden de vliegtuigbouwer en airline dan eindelijk de bestelling. De cataloguswaarde voor beide toestellen is 751 miljoen USD. Maar airlines betalen in principe nooit de ‘list price’. Zoals in het eerdere artikel al stond is er een aanname dat KLM een goede prijs krijgt voor deze toestellen aangezien de productie van de huidige 777 op zijn einde loopt en de 777X vertraging heeft opgelopen.

Luchtruim Iran gemeden door KLM en andere airlines

Ihssane Mounir, senior Vice President Commercial Sales en Marketing:

KLM is een van meest toonaangevende netwerk maatschappijen wereldwijd en een luchtvaartpionier. We zijn erg bij dat de maatschappij wederom voor de Boeing 777-300ER heeft gekozen om haar long-haul vloot voor de toekomst te versterken.

KLM heeft al 14 van deze toestellen in de vloot. De 777-300ER biedt plaats aan 374 passagiers in Economy en 34 in World Business Class en heeft daarmee de meeste stoelen van alle vliegtuigtypen. Deze bestelling lijkt dus een flinke uitbreiding te zijn voor KLM’s capaciteit.

Reacties

  1. J. De Vries zegt

    En ook deze toestellen worden uitgerust met het al 5 jaar verouderde BC concept? Zonde van het geld om nieuwe toestellen te kopen en dan te voorzien van stoelen van 2 generaties terug.

    • Scorcy zegt

      Ben hier ook wel benieuwd naar. Is een kans voor ze om wel het nieuwe (787) concept uit te rollen, maar aan de andere kant weet je dan tijdens het boeken niet waar je aan toe bent. Op AMS-SFO boek ik heel gericht 787 bijvoorbeeld, wat wel heel lastig is tegenwoordig trouwens, is nog maar 1 of 2x per week een 787 en ze kunnen het zomaar wijzigen.

      Hoop dat KLM meeleest en ziet dat het echt gewenst is. De prijs is het me anders vaak niet waard en dan ga ik gewoon economy of economy comfort in een zo goed mogelijke stoel, veel betere bestemmingen voor dat geld anders 😉

      • The Flying Dutchboy zegt

        Ik verwacht van niet. Het zou inderdaad niet consistent zijn binnen de 777 vloot. Ook zijn de afmetingen van de 787 en 777 anders waardoor er wellicht ook nog technische wijzigingen aan de stoelen nodig zijn. Voor twee kisten is dat het niet waard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *