Geen A350’s voor KLM; Air France en KLM ruilen widebody orders1 min leestijd

Vlootvernieuwing bij KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het was lange tijd onduidelijk of KLM nou wel of geen A350’s in de vloot zou krijgen. Vliegtuigbestellingen worden door Air France-KLM als Groep gedaan waardoor de definitieve stationering tussen de maatschappijen flexibel is. En dat is exact wat er nu gaat gebeuren. Air France-KLM heeft aangekondigd dat de openstaande bestellingen voor de Boeing 787 en Airbus A350 geruild wordt tussen beide maatschappijen. Hiermee wil de groep de vloot optimaliseren en profiteren van meer harmonie en snellere groei.

De Boeing 787 Dreamliner van Air France staat in de hangar (Bron: Air France
Air France gaat uiteindelijk wel vliegen met zowel de 787 als A350 terwijl KLM alleen de Dreamliner zal hebben

Ruiling

Het betreft toestellen die tussen 2021-2023 zouden worden geleverd. 6 787 bestellingen van Air France gaan naar KLM terwijl 7 Airbus A350-900’s van KLM onder Air France zullen gaan vallen.

Op dit moment heeft Air France 9 787-9’s in de vloot. Er zal in mei 2020 nog één Dreamliner aan de Franse tak geleverd worden. De eerste A350-900 wordt in september verwacht. Met de bestaande 20 A350’s in bestelling en de 7 extra die van KLM komen, zal Air France uiteindelijk 28 toestellen hebben.

KLM heeft nu 13 787-9’s en de 787-10 wordt binnenkort geleverd. Eind 2020 moet dit zijn gegroeid naar 21. Met de 6 Dreamliners van Air France komt het totaal op 27 toestellen.

Het is opvallend dat Air France-KLM geen onderscheid maakt tussen de -9 en -10 subtypen. Dit is een indicatie dat er nog flexibiliteit is in de bestelling om van variant te wisselen.

Reacties

  1. Wilhelm zegt

    Jammer. De business opstelling bij AF in de A350 is veel fijner. Namelijk samen vliegen door middenstoelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *