Review: Nieuwe KLM cabine in de Boeing 737-800

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Onlangs vloog ik in een nagelnieuwe Boeing 737-800 die uitgerust was met KLM’s nieuwe cabine. Toen ik op Schiphol aankwam, checkte ik op Flightradar24.com welk toestel me naar huis zou vliegen. Het was de PH-BCH, een van de nieuwe aanwinsten in de KLM vloot. Dit toestel werd op 27 maart 2019 aan de vloot toegevoegd en wordt volop ingezet. Naast de PH-BCH heeft KLM ook de PH-BCG en de PH-BCK onlangs aan de vloot toegevoegd, dus er zijn nu 3 toestellen in de vloot met een geheel nieuwe cabine. Ik keek al een tijdje uit om deze nieuwe cabine uit te proberen want nagenoeg is alles vernieuwd en anders.

De eerste indruk is goed. De cabine doet fris aan en is in lijn met de nieuwe KLM huisstijl zoals deze in de nieuwe non-Schengen lounge op Schiphol te zien is maar ook in lijn met de cabine van de Boeing 787-9. KLM werkt met veel verschillende blauw tinten zonder dat het een overdaad wordt. Bij het instappen kon ik meteen ruiken dat het een splinternieuw toestel was. De crew liet ook tijdens de vlucht blijken dat ze blij waren met de nieuwe cabine. Ook de grond stewardess was onder de indruk toen ze net voor vertrek papieren kwam afleveren aan de piloot.

Boeing was volgens mij een mapje voor de attributen voor de veiligheidsinstructie vergeten mee te leveren want de stewardess moest alle attributen op de grond leggen. Het zag er wat rommelig en klunzig uit.

Dit was een beetje een rommeltje

Een aantal zaken zijn anders dan in de oude cabin. Allereerst valt op dat KLM met contrast kleuren heeft gewerkt om het verschil tussen economy en business aan te duiden. De kleuren doen chic aan en er bestaat geen twijfel mogelijk dat de passagier zich ten alle tijden bewust is dat men in een KLM toestel zit.

In het oude toestel werd de business class cabine afgescheiden door een verplaatsbaar gordijn wat er voor zorgde dat de cabine daadwerkelijk afgesloten was van de economy cabine. In de nieuwe cabine is er een verplaatsbaar schot wat altijd een inkijk geeft vanuit de economy cabine. Ik vind het geen verbetering, de business class cabine wordt er wat minder exclusief door.

Door mijn Flying Blue Platinum status kan ik kosteloos Economy Comfort stoelen selecteren. Deze geven extra beenruimte en ook kan de stoel wat verder naar achter wat zeker op wat langere vluchten een voordeel is. De stoelen zijn van het type slimline, dus er passen meer stoelen in het toestel. Echter kan ik op de seatmap geen extra rij zien, dus dat zal ik de volgende keer moeten onderzoeken en dit artikel aanpassen indien nodig. De stoel an sich zit OK, maar ik heb er gemengde gevoelens over. Ik vloog voorafgaand aan deze vlucht in een oudere KLM B737-800 en ik merkte op dat die stoel vrij doorgezakt was. Eigenlijk gewoon versleten- Maar het oude model zit beter dan het nieuwe model. Je zit in het nieuwe model nogal ‘op de bok’.

Een ander groot voordeel aan de nieuwe stoelen is dat ze uitgerust zijn met in hoogte verstelbare hoofdsteunen inclusief verstelbare zij-hoofdsteunen. Zeer praktisch om een dutje te doen.

De economy stoelen bieden nu allemaal een USB aansluiting en de business class en Economy Comfort stoelen hebben ook nog een normale stopcontact aansluiting. De USB aansluiting zal zeker gewaardeerd worden waardoor een powerbank niet meer nodig is om op een langere vlucht een film op een tablet of smartphone te bekijken zonder dat de batterij voor het eind van vlucht leeg is.Het is gemiste kans dat KLM geen stoelen heeft genomen zoals Atlantic Airways, waar een extra klepje boven de tafel zit om je tablet of smartphone te plaatsen. Je kan dan zowel op ooghoogte kijken en de tafel kan ingeklapt blijven. Dat kun je hier lezen.

Buiten de stoelen is de rest van het interieur ook veranderd. Wat het eerste opvalt is het Boeing Sky Interior. Het plafond is uitgerust met fraaie LED verlichting die een hemel symboliseert. Deze kan ook gedimd worden wat een rustgevende sfeer aan boord brengt. Ook is de print op de wand veranderd alsmede de vloerbedekking.

Ook is het controle paneel voor de verlichting en luchttoevoer veranderd, maar ik vind het een designmisser. Als men aan het gangpad zit moet men veel te ver over de middelste rij reiken om het paneel te bedienen. Zeker niet praktisch. Wat wel praktisch is, zijn de enorme bagage bakken. Het is Boeing gelukt om ze nog groter te maken wat zeer welkom is. Plek voor handbagage is op nagenoeg elke KLM vlucht in een B737 een probleem dus laten we hopen dat deze grote bakken gaan helpen.

De vraag is natuurlijk hoe de vloot met Boeing 737’s er in de toekomst uit gaan zien. KLM heeft dit jaar 3 nieuwe B737-800’s ontvangen en er zal er nog 1 dit jaar geleverd worden. Aan de andere kant worden de B737-700’s uitgefaseerd. Deze toestellen zijn minder economisch dan de B737-800. Er zijn reeds enkele toestellen uit de vloot gehaald en overgebracht naar Luxair. Verder zijn er nog geen concrete plannen gemaakt voor de vervanging van meer toestellen. Toch zal KLM dat waarschijnlijk wel gaan doen want de Boeing 737 vloot is gemiddeld meer dan 12 jaar oud waar bovendien een handvol toestellen meer dan 20 jaar oud zijn. Zal KLM, als trouwe Boeing klant, toch voor de MAX gaan? Of is de Airbus A320 serie een alternatief door de synergie met Air France? Of misschien de Airbus A220 die nu heel erg goed door onder andere Delta en Swiss ontvangen wordt? We zien de plannen met interesse tegemoet.

Reacties

  1. Jeroen de Vries zegt

    Het business class product in deze toestellen is eigenlijk volslagen overbodig. Op vluchten van 1 tot 2 uur is er nauwelijks tijd om het BC voedsel uit te serveren. De stoelen zijn identiek aan de Economy comfort variant. Prijs ligt gemiddeld 4 tot 6 keer hoger dan Economy Comfort. Ik vlieg altijd BC op lange vluchten, ook bij KLM. Maar deze variant is echt volslagen onzinnig naar mijn mening. Het harde product is zijn geld absoluut niet waard, zeker als je FB status hebt.

    • Van Gooiland zegt

      De meeste passagiers in de Business Class op Europa vluchten zijn transfer passagiers met een ICA aansluiting in Amsterdam. Ze betalen voor een Business Class ticket, en worden niet echt blij als ze opeens op de korte vluchten in de Economy Class terecht komen. Ik vermoed dat dit de enige reden is dat KLM op Europa vluchten nog steeds een Business Class aanbiedt, zelfs al is het eigenlijk een beetje een nep product. Het grootste voordeel is tegenwoordig dat de middenstoel vrij wordt gehouden, alle luxe (garderobe, pre-departure drink, hot towel, likeur bij de koffie, enz.) is allang wegbezuinigd. Onlangs hebben ze ook nog eens de lunch afgeschaft.

      Vrijwel al mijn KLM Europavluchten zijn rond een uur lang, en dat is lang genoeg om een (zij het tegenwoordig karige) maaltijd te serveren. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet lukte, zelfs niet met zes of zeven stoelrijen Business Class. Never a problem.

  2. bernard zegt

    ik vind het zitcomfort duidelijk minder. De zitting is harder en minder comfortabel. Ander dingetje zijn de armsteunen die zijn korter en afgerond. Vast makkelijker met in en uitstappen maar ik kan mijn elleboog er niet meer op laten rusten om mijn slapende hoofd neer te leggen! De bagagebakken zijn een stuk groter maar dus ook dieper en daar kom je wel achter als je window zit en op wilt staan. Kortom ziet er beter uit maar weer een beetje comfort ingeleverd.

    • Sebastian zegt

      Helemaal mee eens.
      Afgelopen week voor het eerst met dit nieuwe interieur gevlogen en ik vind het geen verbetering.
      De stoelen zijn hard en je zit erg rechtop. Lijkt wel alsof je op een houten eetkamerstoel zit….
      De armleuning zijn VERSCHRIKKELIJK!
      Geen houder voor je mobiel is echt een gemiste kans. O.a. Finnair biedt dit op nieuwe a330 serie toestellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *