Ik ben het met je eens over vluchten kiezen om miles/XP te verzamelen, maar met name miles.
Ik heb vandaag nog eens zitten rekenen en reward tickets checken, en het lijkt erop dat je op veel vluchten idd qua reward ticket maar 0,5 cent per mile krijgt, bijv. Europees. De promo rewards zijn iets beter dan 1 cent per mile. Business class varieert enorm maar komt ook eigenlijk bijna altijd rond de 1 cent per mile uit nu op routes die ik heb geprobeerd. Business + promo reward kan op een 2 cent per mile uitkomen (let wel op qua restricties voor wijzigen!), en er zijn vast nog wat gunstigere routes. Last-minute iets boeken kan soms flink goedkoper zijn met miles, maar dat verschilt nogal. Ook enkele reizen kunnen veel goedkoper. Reis je vooral economy class, heb je een Amex-kaart voor extra miles en spaar je nog miles via het earnonline-programma, dan kun je eens in de zoveel jaar een intercontinentale business retour boeken van je miles en met bijbetaling ter hoogte van een economy retour-ticket.
Een paar zeer voordelige routes lijken niet meer beschikbaar, bijv. AeroMexico lijkt helemaal verdwenen qua aanbod, totaal niet meer te vinden, en zowat elke route met Delta kost in miles ongeveer net zo veel als het bedrag van de vlucht in euro * 100. Maar wellicht moet je nu voor veel routes bellen om ze nog te kunnen boeken. Zoeken via de website en app is dramatisch traag en frustrerend (in de app continu alle velden opnieuw invullen).
Voor mij is het vooral de Gold status die ik wil behouden, zonder dat zou ik er al mee gekapt zijn en met andere airlines vliegen. Om die reden zou ik ook aanraden als het qua miles-waardering niet veel uitmaakt vooral miles te gebruiken als je toch al niet veel XP zou verdienen, bijvoorbeeld voor een binnenlandse vlucht in de VS. Zover ik weet is SkyPriority niet mogelijk met een credit card. De Delta-kaart waarmee dit kon wordt binnenkort gestript van deze privileges en ik ken geen andere waar dit mee kan.
Zelf maak ik geen XP runs, vind dat gekkenwerk. Een vakantie net een beetje aanpassen zodat ik er meer XP mee kan verdienen met een tussenstop, dat doe ik dan weer wel. En tot nu toe komt dat allemaal net uit. Zodra ik onnodig meer moet vliegen kap ik ermee en zal ik het hele programma alleen opportunistisch gebruiken. Het is niet zo dat ik voor de lol half europa door ga vliegen of een intercontinentale trip met 8 overstaps ga doen voor een paar XP.
Wat betreft puur verdienen van de miles is het niet de moeite waard om er KLM mee te vliegen, als een andere airline een paar % goedkoper is dan verdien je het met miles nooit meer terug. Ik vraag me serieus af wat de volgende stap is naar de race to the bottom. En hoe nuttig Flying Blue voor KLM zelf is. Het lijkt vooral een programma om zakelijke reizigers wat persoonlijke benefits te geven in de vorm van miles, wellicht in de hoop dat de werknemer de baas wil overtuigen om altijd KLM/SkyTeam te kiezen.
Ik ben teleurgesteld in KLM dus
Klik om te vergroten...