Ik heb 5-6 jaar geleden een “roller” van Dakine gekocht. ik heb volgens mij deze versie (of de 100 liter versie):
https://www.travelbags.nl/dakine-split-roller-110l-carbon.html
Deze koffer was eigenlijk bedoeld als tijdelijke oplossing omdat ik voor een paar trips die achter elkaar gepland stonden wat meer spullen/kleding dan normaal meenam.
Maar nu na 5-6 jaar moet ik bekennen dat ik deze koffer vaker heb gebruikt,(en nog steeds gebruik) dan ik van te voren had gedacht, vooral voor de langere trips 2-4 weken) met bestemmingen in verschillende klimaten.
Buiten de covid-periode is de koffer redelijk intensief gebruikt, en ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd ben dat deze nog heel is. Ik heb de afgelopen jaren een paar kleine reparaties (zelf) uitgevoerd. Een naad die begon los te raken, heb met naald en draad opnieuw vastgezet, en één van de plastic bescherm hoeken begon los te laten, die heb ik met epoxy weer vastgelijmd. Ik had een nieuwe kunnen kopen, maar merkte dat ik toch wel gehecht was geraakt aan deze koffer.
De ritsen van Dakine zijn ook van goede kwaliteit - ik ben daarentegen niet zo’n fan van de ritsen van Eastpak, die voelen vrij goedkoop aan (ide rest van mijn arsenaal bestaat uit Tumi en Victorinox) en dat voelt een stuk beter). Ik heb onlangs zo’n kleine trolley van Eastpak gekocht, omdat ik onvoorzien een extra tas nodig had, maar die heb na één keer gebruikt te hebben, direct weggeven. Het voelde allemaal niet lekker, een beetje goedkoop.
Wat ook handig is dat je de Dakine Roller plat kunt opslaan. Handig als je niet zoveel opslag ruimte hebt - of teveel koffers Je ziet dat niet vaak bij dit soort roller/duffles, alleen bij Briggs & Riley heb ik zo’n “flatpack” optie gezien - maar dat is een andere prijscategorie dan Eastpak en Dakine… mocht mijn Dakine het een keer echt begeven, dan ga kies ik voor Briggs & Riley (levenslang garantie en je kunt defecte onderdelen nabestellen).
Wat betreft je vraag 2 of 4 wielen. Het lijkt bijna een religieuze discussie … wat is beter??
Ik prefereer 2 wielen. Veel van de plaatsen die ik bezoek zijn niet geplaveid met mooie vlakke tegels: de kasseien van Antigua, de trappen van Penn Station, de trottoirs van Istanbul, of de zandpaden in de binnenlanden van Zimbabwe…, ik moet er niet aan denken deze met een 4-wheeler te bewandelen.
Mocht je je alleen op luchthavens en hotels met mooie vlakke vloeren begeven, dan is een 4-wheeler een betere optie denk ik. Met name als je zwaarbepakt reist. Ik heb mijn Dakine een paar keer tot 32 kg gevuld, maar dan til je een hoop van het gewicht zelf. Niet zo erg als je 50 meter moet lopen naar de taxi standplaats, maar als je er een half uur mee loopt, begin je het wel te merken. Ik probeer daarom onder de 25 kilo te blijven dan is het goed te doen.
Overigens heb ik het idee dat 4 wielen kwetsbaarder zijn dan 2 wielen. Ik zie regelmatig mensen oo de luchthaven een koffer met nog maar 3 wielen van de band halen.
In je post schrijf je dat je veel van vervoer wisselt: taxi’s, ferry’s, treinen… voor mij zou dat een reden zijn om voor 2 wielen te kiezen. Zet maar eens een 4-wheeler in het gangpad van een trein als deze net vertrekt, of op een boot die wat golfslag te verwerken krijgt… dan wordt zo’n 4-wheeler een projectiel.
Dus, lang verhaal kort, de factoren die zou meenemen het maken van een keuze: in wat voor omgeving en op wat voor oppervlak ga je de koffer het meest gebruiken? Wat neem je mee aan gewicht, blijf je onder de 23 kilo? Of heb je het maximum van 32 kilo nodig? Hoe belangrijk is kwaliteit van het materiaal (duurzaamheid) en hoe goed moet je koffer tegen een stootje kunnen?
Ik ben benieuwd voor welke cult je kiest…. 2 or 4 wheels, that is the question.
Klik om te vergroten...