Review: Vietnam Airlines Business Class | Ho Chi Minh Stad – Kuala Lumpur | Airbus A32111 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een goede ervaring met de Business Class van Vietnam Airlines in de Boeing 787-9 vliegen we deze keer in de Airbus A321 van de Vietnamese nationale carrier. De A321 is natuurlijk wel een kleiner toestel met een hele andere cabine, maar wel dezelfde vriendelijke service die we eerder ervaarden. De vlucht gaat van Ho Chi Minh Stad naar Kuala Lumpur. In deze Vietnam Airlines flight review over de Airbus A321 delen we onze bevindingen. 

Boeking via Vietnam Airlines

In mijn vorige Vietnam Airlines Business Class review beschreef ik al dat ik de vluchten direct bij de airline had geboekt. Hiervoor betaalde ik ongeveer € 460 per ticket. Het vliegticket omvat niet alleen de vlucht van Ho Chi Minh Stad naar Kuala Lumpur, maar ook van Busan naar Ho Chi Minhstad. Zie ook de tabel hieronder. 

RouteVluchtnummerToestel
Busan-Ho Chi MinhstadVN432Boeing 787-9
Ho Chi Minhstad-Kuala LumpurVN677Airbus A321

Dit Business Classic ticket is inclusief stoelselectie, 2 stuks handbagage en een accessoire (ieder maximaal 10 kg) en 2 stuks ruimbagage (ieder maximaal 32 kg). Het extra stuk ruimbagage kreeg ik in verband met de Flying Blue Platinum status.

Roadtrip Zuid-Korea

Deze vlucht deed ik na een geweldige roadtrip door Zuid-Korea. Met een huurauto reisden we van hoofdstad Seoul in het noorden naar de havenstad Busan, helemaal in het zuiden. We maakten stops in onder meer Sokcho, Andong, Daegu en Gyeongju. De reis was een echte mix van stad en platteland, cultuur en natuur!

Na de Koreaanse roadtrip staan er nog een paar relaxdagen in het Maleisische Kuala Lumpur op het programma. We vliegen vanuit Zuid-Korea in Business Class met Vietnam Airlines van Busan (PUS) naar Ho Chi Minh Stad met de Boeing 787-9 Dreamliner. En daarna naar Kuala Lumpur. Deze review gaat over de Vietnam Airlines Business Class vlucht van Ho Chi Minh Stad naar Kuala Lumpur in de Airbus A321.

Vietnam Airlines Lotus Lounge

Na een prima vlucht met Vietnam Airlines in de Dreamliner, hebben we een overstap van zo’n 3 uur. Ondanks een wat vertraagde inkomende vlucht hebben we dan ook meer dan genoeg tijd om de lounge te bezoeken. Voor ons is de Vietnam Airlines Lotus Lounge 1 de beste optie. Deze is te vinden bij gates 18-27. 

Toegang tot de lounge is voor ons kosteloos omdat we Business Class vliegen. Maar de Flying Blue Gold of Platinum biedt ook een uitkomst als je Economy Class vliegt. Toegang is voor die leden namelijk ook gratis (+ 1 gast). 

Review: Vietnam Airlines Lotus Lounge 1 | Ho Chi Minh Stad

Meer over onze ervaringen over de Lotus Lounge 1 van Vietnam Airlines lees je in deze uitgebreide review

Boarding

In de lounge zien we op de digitale informatieschermen al dat onze vlucht wat vertraagd is. Vlucht VN677 staat gepland om 15.50 uur, maar vertrekt uiteindelijk zo’n 25 minuten later. Dit komt door een vertraagde inkomende vlucht door slecht weer.

Als we wat later dan gepland bij de gate aankomen moeten we nog even wachten. Middels de informatieschermen zien we duidelijk de nieuwe vertrektijd. Gelukkig valt de vertraging mee! Als het eenmaal zover is volgt de boarding in zones. Business Class passagiers mogen aan boord in zone 1. Dit wordt actief gecontroleerd door de gate agents. Na een korte wandeling door de jet bridge staan we aan boord van de Airbus A321.

Bij het aan boord gaan valt wel op dat het ontvangst niet echt vriendelijk is. Er kan geen glimlach van af deze keer. We krijgen ook niet echt hulp bij het vinden van de juiste stoelen en het opbergen van de bagage. Iets wat je in Business Class wel mag verwachten naar mijn mening. 

Als alle passagiers aan boord zijn rond 16.00 uur start ook niet veel later de veiligheidsinstructie via het scherm boven de eerste rij. Pas ruim 20 minuten later stijgen we op voor de vlucht naar Kuala Lumpur. Het toestel vliegt dan over het zuid-westelijke puntje van Vietnam, waarna we de Golf van Thailand oversteken. 

Vietnam Airlines Business Class cabine in de Airbus A321

In deze review over de Vietnam Airlines Business Class in de Airbus A321 zullen we uiteraard uitgebreid de cabine beschrijven. En die is natuurlijk wel even anders dan de Boeing 787 Dreamliner. De widebody Dreamliner heeft een 1-2-1 indeling, terwijl de A321 het moet doen met een 2-2 configuratie. In dit toestel zijn 4 rijen met in totaal 16 Business Class stoelen. 

In tegenstelling tot de Europese regionale Business Class zien hier de stoelen overigens wel degelijk anders dan in Economy. Daar is de indeling ook 3-3. In Business Class hebben passagiers een ruime seat pitch van 45 inch (114 cm) en een stoelbreedte van 18 inch (46 cm). De stoel is voorzien van een  beweegbare hoofdsteun die op 4 manieren is in te stellen. Daarnaast kan de stoel aardig naar achteren versteld worden. 

De Business Class stoel in de A321 kan niet volledig plat, maar er is wel een aparte voetensteun voor extra comfort. Het bedieningspaneel biedt 4 knoppen om de stoel naar wens in te stellen. Het inklapbare tafeltje is ruim te noemen. En tussen de stoelen in is er ook nog een klein tafeltje om een glas te plaatsen. 

Deze stoel is voorzien van een redelijke dik kussen waardoor het zitcomfort best goed te noemen is. Zeker voor een vlucht van nog geen anderhalf uur is het prima. Er is trouwens geen inflight entertainment. 

Maaltijden en service aan boord

Als de meeste Business Class passagiers plaats hebben genomen volgt er een welcome drink service. Er is keuze uit Champagne, watermeloensap en water. Vanaf nu lijkt de service een stuk vriendelijker te worden. We krijgen ook een koud handdoekje om onszelf wat op te frissen. 

Welcome drink service Vietnam Airlines regional Business Class

Als we al even onderweg zijn volgt de maaltijdservice. Er is keuze uit een rijstgerecht met rundvlees, pasta met kip en gewokte noodles met garnalen. Het geheel wordt netjes geserveerd op porseleinen borden en metalen bestek. De tafel is voorzien van een wit tafelkleed. Hiermee is het toch zeker wel een serieuze maaltijdservice te noemen. 

Zelf had ik vooraf een vegetarisch gerecht besteld. Het betreft gewokte noodles met tofu en groentes. Daarbij wordt een Vietnamese salade en vers fruit geserveerd. Ik vind de maaltijd prima smaken. En alhoewel de wijn niets speciaal is gaat die er ook prima in, evenals de verse fruitsappen. 

Na de maaltijd bestellen we nog wat koffie en thee en voor we het weten zet het toestel alweer de landing in voor Kuala Lumpur. 

Op de kortere Business Class vluchten deelt Vietnam Airlines overigens geen amenity kit uit. 

Uitzicht tijdens de vlucht

Toiletten

Voorin het toestel is een toilet gereserveerd voor Business Class passagiers. Dit betreft een toilet van normaal formaat. Er is nog gedacht aan een handcrème en een decoratie in de vorm van een kunstbloem. De toiletten worden tijdens de vlucht steeds goed schoongehouden. 

Toiletten in de Airbus A321 van Vietnam Airlines

Aankomst Kuala Lumpur International Airport

Het is net na 19.00 uur als we aankomen op de internationale luchthaven van Kuala Lumpur. Een kleine 20 minuten na het hele uur zet de piloot het toestel stil bij gate C23. Uiteindelijk is de vertraging beperkt gebleven tot net geen half uur.

Luchthaven Kuala Lumpur

Als één van de eerste passagiers verlaten we het toestel en gaan we op weg naar de bagageband. Hier pikken we onze koffers op bij band G. 

Bagageband op de luchthaven van Kuala Lumpur

Bron foto’s Review Vietnam Airlines Business Class Airbus A321: InsideFlyer – Christian 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *