Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Duurzaamheid is binnen de luchtvaart een onderwerp dat steeds belangrijker wordt. Zo heeft SAS een comfort kit met een duurzaam tintje en is er zelfs een vegan menu aan boord. KLM vliegt op sommige vluchten met biodiesel, bijvoorbeeld naar het Zweedse Växjö. Ook luchthavens dragen hun steentje bij. Schiphol ontvangt nu voor het zesde jaar op rij een certificaat voor de inspanningen op het gebied van duurzaamheid en CO2-reductie. Daarmee is de luchthaven goed op weg om in 2030 de meeste duurzame luchthaven ter wereld te worden.
Uitstootvrij
De duurzaamste luchthaven ter wereld ben je niet zomaar. Schiphol wil uiterlijk 2030 alle eigen uitstoot van CO2 uitgebannen hebben. Van de Royal Schiphol Group zijn overigens ook Rotterdam The Hague Airport, Lelystad Airport en Eindhoven Airport onderdeel. Eerder maakte onze nationale luchthaven al bekend volledig over te willen gaan op elektrische voertuigen voor afhandeling van bijvoorbeeld bagage. Daarmee is Schiphol al een eind in de richting om uitstootvrij te worden.
Enkele voorbeelden: sinds een tijd rijdt er van en naar het Amsterdamse vliegveld de grootste vloot elektrische bussen van Europa. Ook wordt er op Schiphol gebruik gemaakt van zogenaamde elektrische ‘ground power units’. Deze units voorzien vliegtuigen op de grond van energie. Ook wordt er zoveel mogelijk gebruikgemaakt van elektrische pushback trucks en door zonnestroom aangedreven vliegtuigtrappen.
Nederlandse wind
De stroomt die verbruikt wordt op Schiphol komt van Nederlandse bodem: windmolens. Dit zorgt jaarlijks tot zo’n 114.400 ton minder aan CO2-uitstoot. Daarnaast beschikt het vliegveld over zonnepanelen. Ook de nieuwe duurzame pier zal worden voorzien van zonnepanelen. De resterende uitstoot wordt momenteel nog gecompenseerd door bijvoorbeeld de aankoop van CO2-certificaten of het investeren in duurzame projecten elders. In 2018 was de CO2-uitstoot per passagier 0,48 kg. Dat is bijna 70% minder dan in 2017. Verder daalde het totale energieverbruik van Schiphol in 2018 met 4,5%, terwijl het aantal passagiers steeg met 3,7%.
Hoogste internationale niveau
Schiphol heeft niveau 3+ in de Airport Carbon Accreditation benchmark van de ACI gekregen. Dit is het hoogst haalbare niveau van de vier. Met deze benchmark maakt ACI inzichtelijk hoe en in welke mate luchthavens wereldwijd hun CO2-uitstoot verminderen. Natuurlijk is het een goed streven van Schiphol om de bedrijfsvoering duurzamer te maken. Nog meer kan behaald worden uit het vliegen door luchtvaartmaatschappijen met bijvoorbeeld biodiesel of zelfs volledig elektrisch. Voor die laatste optie is de techniek momenteel nog niet ver genoeg ontwikkeld. In de toekomst kan dit een grote verandering voor de luchtvaart betekenen.
Geef een reactie