Zijn Delta Air Lines’ klimaat doelen haalbaar?4 min leestijd

Zijn Delta Air Lines’ klimaat doelen haalbaar?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM CO2-uitstoot, luchtdeeltjes die vrijkomen bij verbranding van fossiele brandstoffen. Onder andere bij autorijden of reizen per vliegtuig komt dit gas vrij. De luchtvaart is voor ongeveer 2% van alle CO2-uitstoot wereldwijd verantwoordelijk. Het valt enigszins in het niets in vergelijking met andere sectoren. Echter, willen we de uitstoot van CO2 reduceren, dan zal ook de luchtvaart haar steentje moeten bijdragen. Daarbij kan ook nog eens de kanttekening gemaakt worden. De verwachting is namelijk dat de hoeveelheid vliegreizen in de komende jaren alleen maar toe zal nemen. Dat zorgt er op haar beurt dan ook weer voor dat de uitstoot van koolstofdio-oxide alleen maar toe zal nemen als we niets doen. CO2 compenseer programma’s kennen we inmiddels al enkele, maar is dat voor de toekomst genoeg? Delta Air Lines denkt van niet en gaat een stapje verder: klimaatneutrale airline.

Compenseerbaar?

Van alle kanten word je tegenwoordig gewezen op je voetafdruk of uitstoot. Bijvoorbeeld van wat je eet, je gewoontes met betrekking tot reizen of je energie-uitstoot. Als gekeken wordt naar de uitstoot die gepaard gaat met je reispatroon dan kunnen we bij heel wat airlines compenseren. Maar wat houdt dat compenseren precies in? Dat scheelt ook weer van airline tot airline, maar over het algemeen komt het neer op het volgende. Je legt een bepaalde afstand per vliegtuig af. Voor een bepaalde afstand verbruik je een hoeveelheid kerosine en dat zorgt voor een hoeveelheid CO2-uitstoot. Voor een bepaald bedrag kun je dit ‘compenseren’. Dit geld wordt veelal ingezet in projecten om bossen aan te planten of mensen in ontwikkelingslanden kooksteltjes aan te bieden die werken op gas in plaats van steenkool.

Wordt vliegen straks duurder met nieuwe vliegtaks?
Foto: Sawadee

KLM heeft het programma genaamd CO2ZERO. KLM investeert opbrengsten in projecten in bijvoorbeeld Panama. Air France heeft het programma Trip & Tree, waarbij geïnvesteerd wordt in projecten over de gehele wereld. Denk hierbij aan herbebossing of ontbossing tegengaan. Zowel British Airways als Air France startte onlangs met het compenseren van alle binnenlandse vluchten in het thuisland. En EasyJet compenseert zelfs al haar vluchten. Maar er is een andere maatschappij die zelfs nog een stapje verder gaat. Zo wil Delta Air Lines binnen enkele jaren geheel klimaatneutraal vliegen. Maar is dat wel haalbaar?

Klimaatneutraal

Allereerst, wat houdt klimaatneutraal in? Volgens verschillende encyclopedieën komt het kortgezegd neer op het volgende:

De hoeveelheid broeikasgassen die uitgestoten worden door een bepaald proces, mogen niet bijdragen aan de opwarming van de aarde of andere negatieve gevolgen hebben voor de aarde. Veelal worden deze dus gecompenseerd. Bijvoorbeeld door het planten van bomen.

Je zou dus kunnen zeggen, zo lang een bedrijf maar voldoende bomen plant het al klimaatneutraal is. Maar dat is niet wat Delta Air Lines alleen wil gaan doen. Bij het plan passen meerdere onderdelen en investeringen voor de komende 10 jaar.

Plannen

Delta heeft dus uitgesproken om binnen 10 jaar de eerste klimaatneutrale airline van de wereld te zijn. Ed Bastian, CEO van Delta Air Lines geeft aan dat reizen de kracht heeft van het samenbrengen van mensen. Maar die mensen hebben samen de verantwoordelijkheid om ook goed voor de planeet aarde te zorgen. Hij vindt het dan ook tijd om nu snel actie te ondernemen. Delta Air Lines gaat aan de hand van drie pijlers aan de slag.

  1. Wereldwijd samenwerken aan een duurzame toekomst; samen met leveranciers, medewerkers, partners wereldwijd, klanten, investeerders, andere belanghebbende en partners uit de industrie. Samen moeten zij werken aan de duurzame toekomst.
  2. Innovatieve projecten voor het verwijderen van CO2. Bij deze projecten moet geïnvesteerd worden in onderzoeken. Deze onderzoeken moeten kijken hoe CO2 verwijderd kan worden via bijvoorbeeld bossen of zeeën. Wellicht dat andere technologieën nog beter zijn, daar moet het onderzoek dan naar uitwijzen.
  3. CO2-reductie en inzet op duurzame vliegtuigbrandstoffen; vliegtuigen moeten efficiënter worden ingezet. Vliegtuigen minder zwaarbeladen, onderzoek en inzet van duurzamere brandstoffen. Denk daarbij aan biobrandstoffen zoals KLM o.a. al doet op enkele vluchten. Daarnaast verbruiken nieuwere toestellen minder kerosine, wat dus beter voor het milieu is.
Delta, 747-400. Boeing 747, Detroit, Amsterdam
Delta’s nieuwste A350

Alle bovenstaande punten moeten middels verschillende onderzoeken en projecten starten of vervolgen. Delta Air Lines trekt 10 jaar uit om uiteindelijk de eerste klimaatneutrale airline te worden. Men trekt hiervoor $1 miljard uit.

Of het Delta uiteindelijk lukt haar werkzaamheden klimaatneutraal uit te voeren is de vraag. De intentie is zeker positief en kan alleen maar worden toegejuicht. De toekomst zal uitwijzen of ze de eerste zijn, maar of dat zo belangrijk is zal de aarde waarschijnlijk niets uitmaken.

Bron & Beeldmateriaal: Delta Air Lines, KLM, Air France, British Airways, EasyJet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *