Transavia neemt verliesgevende binnenlandse routes Air France over2 min leestijd

Airbus A319 van Air France op de luchthaven van Parijs (CDG) (Bron: Air France)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Zowel Air France als KLM moeten hun operatie aanpassen aan de veranderde marktomstandigheden. Ook al hebben beide airlines een aanzienlijke staatssteun mogen ontvangen. Voor veel airlines betekent dat in de praktijk dat verouderde toestellen noodgedwongen de vloot verlaten. Denk aan de Boeing 747 en de Airbus A380. Maar ook de Airbus A380 moet er in sommige gevallen aan geloven. Air France past nu ook het binnenlandse routenetwerk aan in samenwerking met Transavia.

Verliesgevend

Het binnenlandse routenetwerk van Air France is al langere tijd verliesgevend. En dat ondanks diverse aanpassingen sinds 2000. De Franse nationale airline moet natuurlijk concurreren met low cost carriers als easyJet en Ryanair, maar ook de hogesnelheidstrein TGV. En dat is precies de reden dat het binnenlandse aanbod op de schop gaat. Voordat het zover was moet de maatschappij overigens wel overeenstemming bereiken met onder meer de pilotenvakbond. Afspraken uit het verleden weerhielden bijvoorbeeld Transavia ervan om het binnenlandse routenetwerk over te nemen. Dit reden hiervoor ligt hoogstwaarschijnlijk bij het verschil in arbeidsvoorwaarden voor piloten bij beide airlines. Als Transavia onbeperkt zou kunnen groeien in Frankrijk dan zou dat ten koste kunnen gaan van de piloten dit binnenlands vliegen voor Air France. En dat hielden de vakbonden toen tegen.

Airbus A318 van Air France op de luchthaven (Bron: Air France)
Airbus A318 van Air France op de luchthaven (Bron: Air France)

Transavia

De low cost carrier Transavia werd opgericht in 1965 met Maastricht Aachen Airport als thuisbasis. De airline werd echter pas in 2006 actief vanuit Frankrijk als Transavia France.  Met de nieuwe afspraken is het de bedoeling dat Air France een flink aantal verliesgevende routes stop zal zetten. Enkel routes van Parijs naar Toulouse, Nice, Marseille en Corsica blijven beschikbaar bij Air France. Transavia neemt de meeste andere routes over. Dit zal de komende jaren gefaseerd gebeuren. Lyon, Nantes en Montpellier worden dan belangrijke hubs van Transavia. De low cost maatschappij zal ook het medium haul aanbod in Europa verder versterken. Nieuwe bestemmingen en verdere details worden later bekend gemaakt. HOP! zal regionale bestemmingen blijven bedienen met Embraer en CRJ toestellen.

Duurzaamheid

Air France – KLM neemt meteen de beslissing om alle vluchten die ook in minder dan 2,5 uur per trein te bereizen zijn stop te zetten. Alhoewel het een goede ambitie is, zal het hoogstwaarschijnlijk ook gaan om de meest verliesgevende routes. De uitfasering van de verouderde Airbus A318 en A319 toestellen is zeker wel goed nieuws. Hiervoor komt de nieuwe zuinige Airbus A220-300 in de plaats vanaf september 2021.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *