Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tussen Nederland en Istanbul zijn verschillende maatschappijen actief. Je kunt kiezen uit KLM, Turkish Airlines en Pegasus. Daarnaast kun je tussen twee vliegvelden in Istanbul kiezen, waarbij Sabiha Gökçen (SAW) vaak voordeliger is dan Istanbul Airport (IST). Wij probeerde Turkish Airlines uit op de route Amsterdam – Istanbul Airport in de Airbus A330-300 in de Economy Class, waar je meer over in deze review leest.
Boeking van Turkish Airlines Ticket
Dit keer reizen we dus naar Turkije. We bezoeken hier Istanbul en Izmir. Voor deze reis ben ik op zoek gegaan naar vliegtickets via Google Flights. In een oogopslag krijg je op deze website te zien welke airlines actief zijn, wat de vliegtijden en kosten zijn. Ik reis met een groep waarvan een deel onder de 18 jaar is. Mijn oog viel op tickets van Turkish Airlines. Voordeel van deze maatschappij is dat je hier studententickets kunt aanschaffen. Deze tickets hebben de volgende (belangrijkste) voorwaarden en voordelen:
- Je bent student en tussen de 12 en 34 jaar
- Je bent ingeschreven op een school en beschikt over een bewijs van inschrijving
- Aanmelden als student moet via de website van Turkish Airlines
- Korting tot 15% op internationale vluchten en tot 20% op binnenlandse vluchten
- 40 kg bagage op internationale vluchten
- 25% meer Miles op vluchten in 2024
- Eén keer kosteloos je ticket wijzigen, enkel kosten van het tariefverschil
Nadeel van het boeken van deze reis is dat je reizigers zonder ‘studentenvoordelen’ niet in dezelfde boeking kunt hebben. Ik maak dus twee boekingen en uiteindelijk is de gemiddelde prijs voor een ticket naar Istanbul en terug vanuit Izmir zo’n €272 per persoon. Waarbij dus een deel reis met handbagage (8kg) en ruimbagage (tot 40kg) voor deze prijs, en een deel zonder. Op het moment van boeking is het niet mogelijk om stoelen kosteloos te selecteren. De website werkt voor het maken van een boeking op zich prima. Zorg enkel dat je alle passagiergegevens makkelijk bij de hand hebt, soms duurt het namelijk te lang en moet je opnieuw beginnen met het invullen van de gegevens.
Aanvang van de reis naar Turkije
Onze reis start in Den Bosch, vanwaar we de NS trein naar Amsterdam Airport Schiphol nemen. We komen ruim drie uur van te voren aan, dus kunnen op ons gemak naar de juiste balie wandelen om in te checken. De incheckbalies vind je in Vertrek 3-4, bij balie 17 moeten we inchecken en ruimbagage afgeven.
Vooraf heb ik de groep online ingecheckt. Ik vond dit erg lang duren en mijns inziens kan men dit proces zeker verbeteren. Zo moest ik allerlei gegevens opnieuw invullen, gevolgd door het opvragen van de boardingpas met een extra aantal klikt. Kosteloos een stoel selecteren kan ook niet. Het kost €13 voor de voordeligste stoelen. Als groep werden we wel redelijk bij elkaar geplaatst, al zegt mijn gevoel dat dit meer toeval was dan een bewuste actie. Als je beschikt over een status bij Turkish Airlines (Miles & Smiles) of andere Star Alliance maatschappij, kan het wel kosteloos of voordeliger zijn.
Inchecken bagage, veiligheidscontrole & paspoortcontrole
Nadat we in Vertrek 3-4 zijn aangekomen, wandelen we naar de juiste balie. Twee balies zijn voor reizigers in Business Class of die beschikken over de Star Alliance Gold status. De overige balies voor reizigers in Economy Class.
Helaas blijkt al snel dat onze vlucht ruim twee uur vertraging heeft, en later blijkt dat we zo’n tweeëneenhalf uur later pas zullen vertrekken naar Istanbul.
Bij het inchecken wil de medewerker achter de balie alle reizigers zien en met name de handbagage. Als deze handbagage is goedgekeurd krijgen we een tag die we eraan moeten plakken. De ruimbagage wordt netjes ingecheckt en binnen 20 minuten zijn we dan ook klaar. Ten opzichte van mijn vorige ervaring in Vertrek 3-4, kunnen we nu wel via de security en paspoortcontrole in deze vertrekhal in de richting van de juiste gate.
Het is rustig op dit tijdstip en ook dit proces duurt nog geen 20 minuten. Zelf maak ik gebruik van mijn Privium lidmaatschap. Nog sneller sta ik dus aan de andere zijde van de paspoortcontrole.
Op InsideFlyer lees je natuurlijk alles over Privium op Schiphol. Je kunt eenvoudig en voordelig een lidmaatschap aanschaffen als je in het bezit bent van een American Express Platinum betaalkaart. Meer over deze betaalkaart en voordelen lees je hier. Meer over de verschillende Privium lounges op Schiphol vind je hier.
Doordat we al op tijd waren op de luchthaven en nu ook nog flink vertraging hebben, hebben we nog veel tijd. Door de vertraging heeft onze boardingpas nu een waarde van €4,95 om uit te geven aan eten en/of drinken. Niet heel veel, maar alle beetjes zijn welkom. Gezien de hoge prijzen op Schiphol is dit tegoed al op bij aanschaf van een flesje drinken. Helaas was ten tijde van ons bezoek de vernieuwde Aspire Lounge op de luchthaven nog niet geopend. Ik maakte daarom gebruik van de faciliteiten van Café Flor. Hier is het dan ook wachten tot we richting de gate kunnen.
Boarding
Onze vlucht naar Istanbul vanuit Amsterdam Airport Schiphol vertrekt vandaag vanuit G7. Veel reizigers zijn al aanwezig bij de gate wanneer we hier aankomen.
Het is dan nog best een tijdje wachten, want de inkomende vlucht komt net iets daarvoor aan bij de gate. In 45 minuten wordt het toestel gereedgemaakt voor de retourvlucht naar Istanbul. Exact 2,5 uur later dan gepland kunnen we instappen in het vliegtuig.
Het is een wat rommelig boardingproces bij aanvang, maar later probeert een van de gatemedewerkers wat orde in het geheel te brengen. Links de reizigers in de Economy Class en rechts een rij met reizigers in Business Class en Star Alliance Gold leden.
Na het scannen van de boardingpas betreden we het vliegtuig. Twee medewerkers staan bij de ingang, verwelkomen je en wijzen je de weg naar de stoel in het juiste gangpad. We vliegen vandaag namelijk in de Airbus A330-300 van Turkish Airlines. Vandaag reis ik vanuit stoel 29K. Een stoel bij het raam met een stoel links van mij. Wat gelijk opvalt is de fleurige kleuren van de stoelen.
Ken je ons YouTube-kanaal al? Van deze van review met Turkish Airlines in Economy Class in de Airbus A330-300 tussen Amsterdam Airport Schiphol en Istanbul Airport hebben we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Turkish Airlines Economy Class cabine en stoel
In deze review bespreken we natuurlijk alle onderdelen van onze vlucht met Turkish Airlines in Economy tussen Amsterdam en Istanbul in de Airbus A330-300. De airline beschikt over verschillende toestellen. Vanaf Amsterdam vliegt de airline met de volgende toestellen dit zomerseizoen:
- Airbus A350
- Airbus A330
- Boeing 737
- Boeing 787
De indeling en comfort verschillen dan ook erg. In deze review gaan we in op de cabine en stoel in de Airbus A330-300 van Turkish Airlines. De Business Class cabine staat in een 2-2-2 opstelling en beschikt over 34 stoelen. De Economy Class cabine in een 2-4-2 opstelling en beschikt over 236 stoelen.
De stoelen zijn 17-17,7” (43-45 cm) breed en hebben een pitch van 33-34” (84-86 cm). Ook kan de rugleuning een prima stuk naar achteren.
De stoelen zitten fijn, hebben een stoelzak in de stoel voor je en een handig (dubbel) uitklapbaar tafeltje. Ook is er een plek speciaal voor bekers, zodat ze niet van je tafeltje afglijden.
Voor je is verder nog een IFE-scherm aanwezig. Deze is prima te bedienen met je vinger of de controller die aanwezig is. Het aanbod content op het IFE is ruim. Er zijn verschillende nieuwe films aanwezig in zowel het Turks, Engels als ook enkele andere talen.
Tot slot in dit gedeelte van deze Turkish Airlines review nog twee zaken. Bij het IFE vind je een usb-poort en onder de stoel is een stopcontact aanwezig. Ook zijn er nog wat andere aansluitmogelijkheden, maar die gebruikt niemand meer lijkt me: een LAN-kabel onder andere.
Verspreid over de cabine zijn acht toiletten te vinden. De toiletten zijn vrij standaard. Enige verschil is de aanwezigheid van eau de cologne en hand & body lotion. Dit zie je maar weinig bij airlines in Economy.
Service en maaltijden Turkish Airlines naar Istanbul
Na verschillende mededelingen hangen we nog net geen drie uur later in de lucht. Eerst krijgt iedereen draadloze oortjes uitgereikt. Na zo’n 30 minuten vertrek start de bemanning met de maaltijdservice. Eerst worden de speciale maaltijden uitgeserveerd. Zelf had ik een vegetarische maaltijd besteld. Deze bestaat uit een rijstcurrie met tofu als warme maaltijd. Een erg lekker hoofdgerecht. Verder is er nog een koude salade en een fruitsalade. Beiden prima van smaak. De salade had best wat groter gemogen overigens. Het broodje is prima, maar niet bijzonder.
Voor de reguliere maaltijden was er keuze uit vegetarische pasta of rijst met kip. Bij de maaltijd kun je kiezen uit verschillende (non-) alcoholische dranken.
Na de maaltijd wordt alles opgeruimd en de cabine gereedgemaakt voor de avond. De cabineverlichting gaat langzaam uit. Er is verder geen service ronde meer gedurende deze vlucht. Het is mogelijk om in de galley nog wat drinken te halen.
Zo’n 40 minuten voor de landing maakt de bemanning de cabine gereed om te landen. Er worden wederom nog wat mededelingen gedaan, ook over aansluitende vluchten.
En dan is het zover, we landen in Istanbul!
Comfort in Economy Class Turkish Airlines in Airbus A330
Op deze vlucht tussen Amsterdam en Istanbul vliegt Turkish Airlines met verschillende type vliegtuigen. We reizen mee in de Airbus A330 waarover we in dit deel van de review meer over het comfort beschrijven.
Op de route tussen Amsterdam en Istanbul, maar ook Rotterdam en Istanbul, worden verschillende soorten vliegtuigen ingezet. Een widebody vliegtuig biedt over het algemeen meer comfort dan een narrow body vliegtuig. KLM zet op de route tussen Amsterdam en Istanbul bijvoorbeeld een Boeing 737 in. Ook Pegasus vliegt met een kleiner vliegtuig, namelijk de Airbus A321.
Het comfort van de Airbus A330 is op veel punten goed te noemen. De zitting van de stoel is goed, waardoor je logischerwijs fijn zit. Ook het gebruik van de recline is gemakkelijk en de recline voelt goed aan. Het is ook prettig dat er een beweegbare hoofdsteun aanwezig is, evenals een kussentje. Zeker ook voor langere reizigers is dit een pluspunt! Ook is er een voetensteun onder de stoel voor je.
Het tafeltje in de stoel voor je functioneert goed en is ook groot genoeg.
Het IFE systeem is wellicht een beetje verouderd, het werkt nog prima. Wel zijn verschillende aansluitmogelijkheden niet meer van deze tijd. Ook werkt het snel qua bediening.
Aan boord heeft de airline WiFi beschikbaar gemaakt. Op het moment dat ik probeerde verbinding te maken, werkte het niet. Voor reizigers in Business Class Smiles & More-leden is gebruik kosteloos.
Al met al is Turkish Airlines een goede keuze op deze route tussen Amsterdam en Istanbul. Ik zou persoonlijk wel de vlucht met de Boeing 737 proberen te mijden, omdat de widebody vliegtuigen gewoon meer comfort bieden op deze route.
Foto’s review Turkish Airlines Airbus A330-300 Economy Amsterdam Istanbul – InsideFlyer: Marco
Van Gooiland zegt
Alleen een gek kiest voor KL in plaats van TK op deze route, zelfs op vluchten waar TK een 737 inzet. De J klasse in de 737s van TK is namelijk vele malen beter. Echt een wereld van verschil.
Ik heb zegge en schrijve één keer AMS-IST-AMS gevlogen met KL, en dat was alleen omdat TK het tijdens de pandemie nodig vond om in het geheel geen in-flight service aan te bieden. Dat was eens maar nóóit weer, anders altijd TK.
Steeve zegt
Luchtvaartmaatschappijen bieden altijd een voucher aan voor een belachelijk laag bedrag. Mijn ervaring is dat je zeker voor 50 euro per persoon kunt eten en drinken en dit achteraf declareren. Altijd vergoed gekregen.
99% van de reizigers doet of durft dit niet en zo komen de airlines ermee weg.
Roberto zegt
Wil helaass geen spelbreker zijn, maar de helaasheid der factchecking:
Je schrijft namelijk op 9 Maart 2024
“Op deze vlucht tussen Amsterdam en Istanbul vliegt Turkish Airlines met verschillende type vliegtuigen. We reizen mee in de Airbus A330 waarover we in dit deel van de review meer over het comfort beschrijven.
Op de route tussen Amsterdam en Istanbul,
maar ook Rotterdam en Istanbul,
worden verschillende soorten vliegtuigen ingezet.
Een widebody vliegtuig biedt over het algemeen meer comfort dan een narrow body vliegtuig. KLM zet op de route tussen Amsterdam en Istanbul bijvoorbeeld een Boeing 737 in. Ook Pegasus vliegt met een kleiner vliegtuig, namelijk de Airbus A321.”
Maar het blijkt dus als sinds 29 augustus 2016,
geschreven door jouw collega:
https://insideflyer.nl/turkish-airlines-staakt-rotterdam/#:~:text=Turkish%20Airlines%20staakt%20Rotterdam1%20min%20leestijd,-29%20augustus%202016&text=Routesonline%20heeft%20de%20schemawijzingen%20voor,n%20100%20routes%20wordt%20aangepast.
Een snelle google leert ons allen:
RTM – IST : alleen met Pegasus
https://www.rotterdamthehagueairport.nl/en/destinations/istanbul-sabiha-gokcen/
Er is dus al 7 jaar geen Turkish Airlines verbinding meer tussen Rotterdam en Istanbul.
Insideflyer heeft een nuttige TAG-systeem dat dezelfde onderwerpen toont,
het is dus makkelijk om eigen interne bronnen te raadplegen.
Maar ach, het is de schrijver vergeven,
vooral als men op reis gaat met een groep en men door de drukte de focus een beetje verliest.
Artikelen worden altijd gewaardeerd, maar vergeet niet de nauwkeurigheid.
Marco zegt
Dag Roberto,
Dank voor je feedback. Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan. Ik doelde namelijk niet op hetzelfde als wat je hierboven schetst. Ik heb uiteraard research gedaan en weet dat TK niet vliegt vanaf Rotterdam. Ik doelde ook op Pegasus dat vliegt vanaf RTM. Dat staat ook benoemt in het artikel.
Morris zegt
Ik maak deze vlucht tussen Amsterdam en Istanbul een paar keer per maand en heb altijd wel vertraging omdat het toestel te laat aankomt. Doorgaans is het driekwartier tot een uur, maar 2,5 uur heb ik geloof ik nog nooit echt meegemaakt, behalve met hele slechte weersomstandigheden. Op welk tijdstip van de dag vloog je – ik heb de indruk dat de latere vluchten altijd vertraagd zijn namelijk.
Ik vlieg op deze route eigenlijk altijd Business Class, dus leuk om te lezen hoe het aan “de andere kant van het gordijn” is. En ja ik ben het Van Gooiland eens, je kunt veel beter met Turkish Airlines vliegen dan met KLM, als het om business class gaat.
Er is wel één ding onduidelijk in je artikel: je hebt gebruik gemaakt van Café Flor, is dat omdat je Star Alliance Gold (of Miles & Smiles Elite) status hebt? Of heb je via Priority Pass of betaling toegang gekregen? Of… heb je jezelf naar binnen weten te bluffen?
Marco zegt
Dag Morris,
Vervelend van de vertraging! Zelf vloog ik rond de klok van 12.00 (althans, dat was de bedoeling).
Ik kreeg toegang met Priority Pass, ik zal checken waar ik het artikel kan verduidelijken.