Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een review van het Intercontinental San Francisco. Dit is een verslag uit een reeks van onze vakantie in Californië. Het totale verslag bestaat tot nu toe uit de volgende artikelen:
- Preview: Trip Intro Vakantie Californië;
- Via Oslo naar Londen, Economy met KLM en BA;
- Review: Crowne Plaza London Heathrow;
- Review: Business Class American Airlines – London – Los Angeles;
- Trip Report: acclimatiseren in Courtyard en naar Sequoia;
- Trip Report: Schitterend Sequoia Park;
- Trip Report: Yosemite National Park;
- Trip Report: Redwood National Park;
- Review: Intercontinental San Francisco (dit artikel).
Review: Intercontinental San Francisco, inleiding
Na een laatste ontbijt bij Holiday Inn Express Klamath stappen we opnieuw de auto in voor een lange rit langs de kust van Californië. Waar het eerste stuk geweldig is, volgt al vrij snel een betrekkelijk saai stuk. Maar na zo’n zes en een half uur rijden komen we op gepaste wijze San Francisco binnenrijden, namelijk over de Golden Gate Bridge. Een leuke ervaring!
Hotelkamers zijn prijzig in San Francisco. Vooral als je een gunstig gelegen hotel wilt met eigen badkamer ben je zo $ 200,00 per nacht kwijt. Tijdens mijn zoektocht viel mijn oog op het Intercontinental San Francisco. Tegelijkertijd was ik me aan het verdiepen in hun “Ambassador” programma, waar je bij een lidmaatschap twee belangrijke voordelen krijgt: een “free weekend night voucher” en een gegarandeerde kamer upgrade. Na wat rekenwerk kwam ik tot de conclusie dat ik na een kleine investering hier flink voordeel uit kon halen. Ik boekte een junior suite, waarbij ik de tweede nacht gratis kreeg en gegarandeerd een upgrade zou krijgen naar een “one bedroom suite”, die een fantastisch uitzicht over San Francisco bieden. Ten tijde van mijn boeking was het flexibele tarief van deze kamer ca. $ 750,00 per nacht. Een waardevolle upgrade en gebruik van de voucher dus!
Daarbij werd ik erg blij met de enthousiaste mailwisseling die ik met het hotel had. Ze informeerden naar de reden van ons verblijf en beloofden ons “zo ver mogelijk te upgraden als mogelijk”. Er zijn namelijk nog mooiere kamers, zoals de Presidentiële suite en suites met een groot privé terras. Daarnaast had ik gelezen dat het hotel erg goed omgaat met speciale gelegenheden, een mooi vooruitzicht dus! Hieronder lees je een review van ons verblijf.
Check in en ontvangst
Nadat we onze huurauto inleveren bij Alamo, rijden we met Uber naar het hotel. Dit werkt perfect en rond vier uur kunnen we inchecken. De bagagist pakt onze koffers op en begeleid ons naar de “Ambassador desk”. Het is op dit tijdstip zeer druk, waardoor het prettig is dat je sneller aan de beurt bent.
De check in is vervolgens de meest onpersoonlijke die ik ooit gehad heb. Het kost ons moeite om de man te verstaan en raffelt een kort lijstje formaliteiten af. Op geen enkele wijze komt hij terug op het eerdere mailcontact met dit hotel. Hij geeft aan dat we een upgrade gekregen hebben van een junior suite naar een one bedroom suite. Normaal gesproken, of het nu bij een Holiday Inn Express of Intercontinental is, krijg je wel een ietwat persoonlijk praatje over je lidmaatschap. Hier echter met geen woord. Daarnaast krijg je vrijwel altijd de keuze uit een welkomstdrankje of extra punten. Hier niet. Een super kille ontvangst dus, waar ik vanwege het (waarschijnlijk te hoge) verwachtingspatroon teleurgesteld over ben.
Bij Intercontinental krijg je met een kamer uit de hoogste categorie niet automatisch toegang tot de club lounge, zoals dit bijvoorbeeld bij Marriott wel vaak het geval is. Ook een Ambassador lidmaatschap veranderd hier weinig aan. Dit was me vooraf bekend en daarom had ik dit als extra gekocht, het enige detail van onze mailwisseling die kennelijk wel bekend is bij de check in. Aangezien we hier geen uitleg over krijgen, vraag ik zelf maar op welke verdieping we de lounge kunnen vinden. Tijd om naar de kamer te gaan.
Intercontinental San Francisco – One Bedroom Suite
De bagagist geeft aan dat hij zo naar de kamer komt en verzoekt ons voor te gaan. Aangekomen in de lift kiezen we voor verdieping 32, best bijzonder en een indrukwekkend liftpaneel 😉
De woonkamer van de suite is lekker ruim en beschikt over een mooie bank met grote LCD TV. Daarnaast is er een soort zithoek waar je aan kunt werken of kunt genieten van roomservice. Daarnaast is er in de woonkamer een Illy espressmachine (waarvoor je 2 pads krijgt welke helaas niet worden vervangen bij de turndown service of schoonmaak).
Het bureau is daarnaast groot genoeg. Er is een toilet en wastafel, zodat je niet beslist gebruik hoeft te maken van het toilet in de badkamer.
De slaapkamer beschikt over een – zoals je dat van Intercontinental mag verwachten – formidabel liggend bed. Ook hier is weer een behoorlijk grote TV aan de wand gemonteerd zodat je naar hartenlust TV / film kunt kijken. Voor ons totaal onbelangrijk, maar voor de liefhebber….
Maar goed, de belangrijkste reden waarom ik dit hotel geboekt heb, is het fantastische uitzicht vanuit de kamer. En deze zijn spectaculair. Vanuit de vensterbank kun je heerlijk over de stad turen….
Waar ontbreekt het aan?
De kamer is fantastisch en het ontbreekt aan niets. Of toch wel? Het is moeilijk voor te stellen, maar ook hier lijkt men wederom totaal niet voorbereid op onze komst. Daar waar er bij de check in al met geen woord gesproken werd over het Ambassador lidmaatschap, de mailconversatie, etc., is daar ook op de kamer geen sprake van. Een Ambassador krijgt standaard vers fruit en een fles water. Meestal vergezeld met een brief van het hotelmanagement als persoonlijk tintje. Toch de zaken die horen bij een – betaald- lidmaatschap van deze hotelketen. En bij een dergelijk hotel mag je in mijn ogen ook wel wat verwachten.
Ik besluit contact te zoeken met de manager. De dame die ik spreek is assistent manager. Nadat ik mijn ervaring met de check in en de “kille kamer” aan haar doorgeef, lijkt ze het niet helemaal te begrijpen. Ze kijkt eens in het systeem en zegt dat ze het uit zal zoeken en zo nodig actie zal ondernemen. Allemaal weer lekker afstandelijk, terwijl het me daar allemaal een beetje om te doen is.
Enige tijd later arriveert er een schaal fruit met een fles water op onze kamer.
Zonder dat ik nog iets vernomen heb van de mevrouw die ik eerder gesproken heb, gaat even later opnieuw de deurbel van de kamer. Ditmaal een fles Rosé bubbels van Gérard Bertrand. Een super aardig gebaar natuurlijk, maar – sorry ik blijf kritisch – een terugkoppeling, kaartje of anderzijds is in geen velden of wegen te bekennen….. De dame heeft me dus niet helemaal begrepen.
Gedurende ons gehele verblijf heb ik een slechte nasmaak over de ontvangst en check in bij dit hotel. De persoonlijke touch is geheel afwezig. Jammer, misschien zijn mijn verwachtingen op dit gebied te hoog geweest bij dit hotel. We besluiten de fles te ontkurken en nog even over de stad te turen. En ik kan zeggen, dat is goed toeven…..
Intercontinental San Francisco – De badkamer
In de badkamer is zelfs een kleine TV gemonteerd, naast de TV in de woonkamer en slaapkamer. Je hoeft dus niets te missen…. De badkamer is heerlijk ruim en beschikt over een separate douche.
Waar ik erg enthousiast over ben, zijn de amenities van de badkamer. Deze zijn van Acqua di Parma, tot nu toe één van de beste toiletartikelen die ik op een hotelkamer gekregen heb.
Intercontinental San Francisco – Club Lounge
De Club Lounge van Intercontinental San Francisco is gevestigd op de zesde verdieping van het hotel. Op zich merkwaardig, een hogere ligging zou een meer spectaculair uitzicht opleveren. Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat de lounge op dezelfde etage zit als de fitnesszaal en het zwembad.
De lounge is stijlvol ingericht en beschikt over relaxte stoelen en een aantal tafels om aan te eten. Omdat het Intercontinental San Francisco niet scheutig is met het verstrekken van Club Lounge toegang, is het er zelden druk. Het is zelfs zo dat niet iedereen loungetoegang kan kopen, omdat ze er op sturen dat het niet te druk is in de lounge.
In de lounge is een kleine hoek met een computer en printer. Daarnaast is er een groot dakterras naast de lounge. Je zou normaal gesproken ook gemakkelijk van buiten naar binnen moeten kunnen, maar dit is tijdens ons bezoek niet mogelijk. Waarschijnlijk omdat het tamelijk hard kan waaien in San Francisco. Je moet dan een klein stukje omlopen, wat geen enkel probleem is. Als je op het dakterras staat valt maar weer eens op hoe hoog het hotel is.
Het personeel in de lounge is fantastisch. Met name Luis, de man die vanaf ongeveer de late namiddag dienst heeft, is geweldig. Hij vult steeds alles op tijd bij, maar schenkt ook persoonlijk een drankje aan tafel en is zeer hartelijk. In de ochtend kun je ontbijten in de lounge. En dit is uitstekend, ruimschoots uitgebreid genoeg met vers fruit, warm ontbijt, zoete broodjes, warme broodjes, etc. Het is volstrekt onnodig om in het restaurant te ontbijten, het ontbijt volstaat. Rond het middaguur is een soep verkrijgbaar en in de loop van de middag zoetigheden.
Vanaf het einde van de middag tot het begin van de avond schenkt men alcohol, met een redelijk uitgebreid assortiment. Normaliter ben ik niet zo’n liefhebber van prosecco, maar deze prosecco was vrij lekker! Aan het begin van de avond ruimt Luis de alcohol weer op en vervangt dit door nog wat likeurtjes. Maar Luis is ook gastvrij genoeg om nog even een White Russian te mixen als je hier om vraagt 😉
Voorzieningen en ligging
Vanuit het hotel loop je gemakkelijk naar alle interessante plaatsen in San Francisco. Wij hebben er tijdens ons bezoek geen enkele moeite mee om naar Chinatown, Fishermans Wharf, Golden gate bridge, etc. te lopen. Er zijn hotels die nog iets gunstiger liggen, maar ons stoort dit niet tijdens ons verblijf.
Het hotel beschikt over een ruim binnenzwembad en een fitness zaal. Daarnaast is er een spa bij het hotel waar je behandelingen kunt boeken. Wij hebben hier geen gebruik van gemaakt. Ook het restaurant – Luce – hebben wij niet geprobeerd maar heeft een goede reputatie. Uiteraard heeft het hotel een concierge service.
Intercontinental San Francisco – Conclusie
Helaas zit het verblijf er na 2 nachten al weer op. We maken nog gebruik van de mogelijkheid om laat uit te checken, waarna we om ongeveer drie uur vertrekken. Ik ben van mening dat het Intercontinental San Francisco een prachtig hotel is, met een schitterend uitzicht over de stad. De eenkamer suite is daarnaast mooi en ruim. De Club Lounge is absoluut z’n geld waard en heeft fantastisch personeel. Helaas is de benadering van het personeel en management erg koeltjes en dat vind ik erg jammer. Dat kan een hotel in mijn ogen toch maken of breken. Als je verblijft op een kamer die normaal gesproken toch zo’n $ 750,00 per nacht kost, moet dat eigenlijk niet kunnen. Vooral als je nagaat dat alle hotels waar we hiervoor zijn geweest ons eigenlijk een stuk hartelijker behandelden….
maan zegt
Wat een attitude, bijna om van te huilen.
Ik hoop dat ze bij het hotel begrijpen dat deze ”spoiled brat” totaal niet representatief is voor Nederland.
Who cares about a welcome card dude…