Via Oslo naar Londen, Economy met KLM en BA11 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dit is het eerste verslag uit een reeks van onze vakantie in Californië. Het totale verslag bestaat tot nu toe uit de volgende artikelen:

Via Oslo naar Londen, Economy met KLM en BA

Vanwege de dreigende stakingen door KLM personeel & extra veiligheidsmaatregelen rondom Schiphol, hebben er voor gekozen om vooraf te overnachten. In plaats van een gewone parkeerplaats, boeken we een kamer bij het Holiday Inn Express Schiphol, welke Ready2board binnenkort zal reviewen. Hier kunnen we de auto vervolgens ruim twee weken laten staan, terwijl het uiteindelijk slechts € 25,00 duurder is dan de parkeerplaats. Een prima deal dus en wel zo relaxed.

Holiday Inn Express Schiphol
Holiday Inn Express Schiphol

Na een eenvoudig ontbijt vertrekken we met de bus naar Schiphol. Nadat we gearriveerd zijn op Schiphol lopen we naar de Skypriority balie van KLM. Ik heb namelijk mijn American Airlines Executive Platinum status laten matchen bij Alitalia. Erg handig, want ik kan gebruik maken van de Skypriority balie, fasttrack securty en de lounges als ik met Skyteam vlieg. Bij deze balie zijn we gelijk aan de beurt. We worden vriendelijk geholpen en krijgen onze boarding passes. Het is maar een kleinigheid, maar het valt me op dat de boarding passes van KLM altijd zo’n “vodje” zijn. Een heel dun stukje papier. Onze koffers zijn gelukkig niet te zwaar en worden gelabeld. Hierna kunnen we doorlopen naar de security.

Bij de fasttrack security worden we er op gewezen dat dit normaal gesproken alleen voor mij van toepassing is en niet voor Wendy. Maar deze keer maakt hij een uitzondering en kunnen we doorlopen. Bij dit soort aangelegenheden ben ik een vreselijke reisgenoot. Want hoewel het nergens op slaat, ben ik altijd ontzettend gespannen en gehaast. Nergens goed voor, maar ik snap ook niet zo goed waar het vandaan komt. Vanwege de grote hoeveelheid snoeren en reisadapters in mijn laptoptas moet deze nog even een extra veiligheidsrondje maken, maar dan zijn we klaar. Na een minuut of 8 Schiphol zijn we al klaar om te vertrekken. Natuurlijk veel te vroeg 😉

KLM Crown Lounge

Omdat alles zo razendsnel is gegaan, hebben we nog ruimschoots de tijd om in de KLM Crown Lounge rond te hangen. Wendy was hier nog nooit geweest en vond het een verademing ten opzichte van de terminal. In de lounge was op het moment van ons bezoek een opstelling met ontbijt. Wij hadden reeds ontbeten in het Holiday Inn Express dus hadden hier geen behoefte aan. Het ontbijt zag er prima uit. Het is vrij continentaals, maar als warm ontbijt kun je poffertjes krijgen. Daarnaast is er vers fruit, yoghurt en dergelijke.

KLM Crown Lounge ontbijt
KLM Crown Lounge ontbijt
KLM Crown Lounge ontbijt fruit
KLM Crown Lounge ontbijt fruit

De KLM Crown Lounge is zeker geen heel bijzondere lounge, maar prima om een glaasje bubbels te nuttigen. KLM heeft geen champagne, maar een Gérard Betrand Cremant Brut, wat een prima alternatief is voor champagne. Verder is de cappuccino goed te drinken. In de Lounge is het verder vrij druk deze ochtend, maar er was voldoende gelegenheid om te zitten. Altijd wel jammer dat er geen zicht op vliegtuigen is, maar je kunt niet alles hebben.

KLM Crown Lounge. Vakantie is begonnen, dus een glaasje bubbels!
KLM Crown Lounge. Vakantie is begonnen, dus een glaasje bubbels!

Amsterdam – Oslo

Maatschappij: KLM Cityhopper
Toestel: Embraer 190
Stoel: 8A (Economy)

KLM Embraer 190, klaar voor vertrek op een zonovergoten Schiphol!
KLM Embraer 190, klaar voor vertrek op een zonovergoten Schiphol!

Wij vertrokken vanaf gate B36, wat in het uiterste puntje van de terminal is. Hierdoor heb je mooi zicht op het platform en landingsbaan. Daar komt bij dat het prachtig weer was, waardoor het eigenlijk te warm was om vol in de zon te gaan staan. Het boarden begon iets later dan gepland. Ook bij het boarden ben ik altijd nerveus, wat ook weer helemaal nergens goed voor is. Waarschijnlijk omdat ik bang ben dat er geen ruimte meer is voor mijn handbagage, maar ook dat is eigenlijk een volstrekt overbodige zorg. Dankzij priority boarding kwam ik in een vrij leeg toestel en was het opbergen van onze spullen geen probleem.

KLM Sky Priority boarding
KLM Sky Priority boarding
KLM Embraer 190 Boarden. Niemand die je voor de voeten loopt....
KLM Embraer 190 Boarden. Niemand die je voor de voeten loopt….
KLM Embraer 190 Cabine. Zou er nog een plekje vrij zijn?
KLM Embraer 190 Cabine. Zou er nog een plekje vrij zijn?

Onze stoelen bevinden zich gelijk achter Economy Comfort, waar ik tijdens mijn vorige vlucht met een Embraer 190 zat. In dit Economy gedeelte is nog steeds voldoende beenruimte voor iemand met mijn lengte, al is het niet heel riant. In de Fokker 70 heb je bijvoorbeeld meer beenruimte. Het is maar 1.45 uur vliegen naar Oslo en daardoor prima vol te houden. Als je met twee personen vliegt is het eigenlijk perfect dat de indeling van het toestel 2-2 is.

KLM Embraer 190 Economy beenruimte
KLM Embraer 190 Economy beenruimte

We vertrekken mooi op tijd en na een klein stukje taxiën stijgen we op. Vliegen is zo veel leuker als het mooi weer is! We hadden een mooi uitzicht over eerst Amsterdam & Noord-Holland en later over Friesland, waaronder onze woonplaats Sneek. Altijd leuk om je woonplaats vanuit de lucht te bekijken!

KLM Embraer 190, draait de startbaan op
KLM Embraer 190, draait de startbaan op
KLM Embraer 190, take off
KLM Embraer 190, take off
KLM Embraer 190 Waddeneilanden
KLM Embraer 190 Waddeneilanden

Na een kleine 25 minuten komt de service op gang. Met de “business class” (ik vind Economy Plus, zoals de Scandinavische maatschappijen het noemen eigenlijk passender) cabine zijn ze zo klaar, want daar zit slechts één persoon. Vlak voor de vlucht was het mogelijk om te upgraden voor maar liefst € 199,00. Let wel, dit is enkele reis en daarmee een volstrekt idiote prijs. Ik snap best dat je het product een beetje exclusief wilt houden, maar het is beslist geen supplement van bijna tweehonderd euro waard.

In ieder geval, het was rond het middaguur en ik had eigenlijk gerekend op een sandwich, wrap of zoiets dergelijks. De menukeuze was JA of NEE en dus kreeg ik doosje met daarin een stukje cake en een cup water. Een soort koffiemelk cupje, maar dan iets groter. Daarnaast kregen we een glaasje frisdrank, wijn/bier, koffie of thee aangeboden. Deze service was eenmalig, er werden geen refills aangeboden zoals bijvoorbeeld Scandinavian dat doet.

Verder was de vlucht redelijk rustig en is er weinig over op te merken. Aan het begin van de middag landen we op het bewolkte vliegveld van Oslo Gardemoen. Nadat we onze spullen gepakt hebben lopen we naar buiten.

KLM Embraer 190. Aanzienlijk meer bewolking in Oslo!
KLM Embraer 190. Aanzienlijk meer bewolking in Oslo!

Een layover op Oslo Gardemoen

Nadat we de Embraer 190 hebben verlaten hoeven we nauwelijks op onze koffers te wachten. Dankzij het priority label rollen deze als eerste op de band. Ik weet niet zeker of ik achteraf gezien mijn koffers achter de security opnieuw had kunnen inchecken, maar wij zijn naar de uitgang gelopen. Wendy wilde graag even naar buiten en zo gezegd zo gedaan, tijd genoeg. Zelfs zo veel, dat we nog niet konden inchecken voor onze volgende vlucht.

KLM Embraer 190 Pushback. Terwijl wij even buiten staan gaat de KLM er alweer vandoor.
KLM Embraer 190 Pushback. Terwijl wij even buiten staan gaat de KLM er alweer vandoor.

Oslo is een redelijk compact vliegveld en het is leuk vliegtuigen kijken. Hierdoor kunnen we ons prima vermaken tijdens het wachten buiten. Na enige tijd is er iemand bij de check in balie van British Airways, dus lopen we hier naar toe. De dame achter de balie is niet al te vriendelijk, maar helpt ons verder correct. De koffers worden tot Londen doorgelabeld en op het nippertje kan ik nog zorgen dat er een Priority Label op komt. Ik bedankt de dame en wens haar nog een prettige dag, klaarblijkelijk heeft ze haar dag niet want ik moet het met een soort knikje afdoen.

Aangekomen bij de Fast Track security blijkt dit niet voor Oneworld Emerald leden te gelden. De vriendelijke man scant onze boarding passes nog, maar helaas, het mag niet baten. Een paar meter verderop is de reguliere security en hier is eigenlijk geen wachtrij. Na een minuut of vijf zijn we hier volledig doorheen en zijn we klaar voor ons volgende loungebezoek.

OSL Lounge

De OSL Lounge is gesitueerd boven de reguliere terminal en ligt naar de SAS Lounge. Je kunt toegang krijgen tot deze lounge door te betalen, vanwege je elite status of een business class ticket. Er zijn twee delen, een Premium gedeelte (voor business class passagiers en eliteleden) en een gedeelte waar iedereen toegang tot heeft. Ik had overigens niet de indruk dat er ook maar iemand op let. Het eten en drinken is in het Premium deel echter een stuk beter. In het “gewone” gedeelte is alleen wat chips en nootjes verkrijgbaar, in het Premium gedeelte zijn ook broodjes, soep, salade etc. verkrijgbaar. Daarnaast kun je ook “premium beverages” krijgen, evenals een glaasje Cava.

Economy
OSL Lounge
Economy
OSL Lounge Premium zitgedeelte
OSL Lounge Premium gedeelte drankselectie
OSL Lounge Premium gedeelte drankselectie
OSL Lounge Premium gedeelte
OSL Lounge Premium gedeelte

Wij hadden inmiddels wel trek gekregen en namen een lekker soepje en een heerlijke zalmwrap. Daarnaast namen we een glaasje Cava, die op het ijs stond en daardoor niet helemaal koud was. In de lounge is het verder lekker rustig. Wendy moest nog wat zaken voor haar onderneming regelen, wat met de vlotte WiFi prima gelukt is. De OSL lounge heeft een vrij moderne inrichting en er zijn ruim voldoene stopcontacten. Tevens was het heerlijk rustig. Wij vonden het daarmee een prima lounge.

Oslo – Londen Heathrow

Maatschappij: British Airways
Toestel: Airbus A319
Stoel: 10F (Economy)

Na een tijdje hebben we het wel gezien in de lounge en besluiten naar de gate te gaan. Ik weet inmiddels dat British Airways eigenlijk nooit op tijd begint met boarden, maar omdat we nog langs de paspoortcontrole moeten vertrekken we op tijd. Dit is zomaar klaar en dus zit er niet anders op dan wachten bij de gate. Het boarden begint 3 minuten voor de geplande vertrektijd. Vooraf heb ik goede stoelen vast weten te leggen op rij 10. Ik heb een gangpad en een raamstoel geselecteerd, er op gokkend dat de middenstoel leeg blijft.

De vlucht zit vrijwel helemaal vol, maar als de deur dicht gaat blijkt de middenstoel tussen ons in één van de weinige lege plekken te zijn. Perfect. De beenruimte is echt super. Als Oneworld Saphire of Emerald elite lid kun je deze gratis selecteren. In mijn ogen zijn dit de beste stoelen van het vliegtuig. Ik heb een aantal keer met het “business class” product van British Airways (Club Europe) mogen vliegen, maar geen van de stoelen in deze cabine heeft zoveel beenruimte als hier. Heel prettig voor een vlucht van ruim twee uren.

British Airways Airbus A319. Lekker veel beenruimte in de exit row!
British Airways Airbus A319. Lekker veel beenruimte in de exit row!

Nadat de captain zich verontschuldigde voor de vertraging, duurde het nog enige tijd voordat we vertrokken. Uiteindelijk vlogen we ongeveer 25 minuten later dan gepland weg. Het verschil met KLM is hier groot: de Club Europe cabine bij BA zit helemaal vol. De laatste plekken gaan voor ongeveer € 60,00 weg, wat een prima prijs is voor een vlucht van 2 uur. Uiteraard scheelde het hierbij ook dat we aan het einde van de middag vlogen. Ondanks dat we rond het avonduur vlogen, werd er alleen een zakje nootjes geserveerd. Het aardige van BA is dat je in Economy ook alle soorten drank kan bestellen. Een Gin Tonic ging er op dit moment wel in wat mij betreft! Ook hier blijft het bij één rondje, ondanks de relatief lange vluchtduur.

British Airways A319. Gratis drank in Economy
British Airways A319. Gratis drank in Economy

Bij het naderen van Londen Heathrow had ik een fantastisch zicht op Londen. Dit levert mooie plaatjes op. De landing verloopt verder rustig, zodat we nog redelijk op tijd bij Terminal 5 van Londen Heathrow aan komen. Nadat we nog enige tijd op onze koffers moeten wachten kunnen we onze weg vervolgen naar Crowne Plaza Londen Heathrow.

British Airways A319. Een prachtige view over London!
British Airways A319. Een prachtige view over London!

Conclusie

Natuurlijk was dit een lange dag voor een vlucht naar Londen. De hele dag zijn we onder de pannen geweest. Maar het was absoluut de moeite waard vanwege het prijsverschil van ca. € 900,00! En een dag vliegen zoals deze is natuurlijk ook gewoon leuk. In de weken voorafgaand aan deze dag hebben we het beide vrij druk gehad. En in de lounges hebben lekker een beetje kunnen ontspannen en bijpraten. De beide Economy vluchten waren niet spectaculair maar comfortabel. Met name de beenruimte bij British Airways was perfect. En, eerlijk is eerlijk: de elite status bij zowel Skyteam als OneWorld kwam vandaag goed van pas!

Van beide lounges waren we het eens: de OSL Lounge was mooier en rustiger dan de KLM Crown Lounge en  is voor ons daarmee de winnaar. Ook bij de vluchten wint British Airways het van KLM wat ons betreft. Deze had weliswaar de gebruikelijke British Airways vertraging, maar als OneWorld Emerald kon ik gratis een exit row kiezen. En bij KLM kon dat als Skyteam Elite+ member niet. De catering was bij beide maatschappijen ongeveer gelijk (een kleine snack), maar het aanbod drankjes was bij British Airways simpelweg beter.

Volgende verslag: Review Crowne Plaza London Heathrow

Reacties

  1. FlyingIvo zegt

    Goede review! Ben benieuwd naar het vervolg! Een vraagje, log jij je vluchten op een site zoals flightdiary?

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Hé Ivo dank voor je reactie! Om eerlijk te zijn, ik heb een tijdje geleden heel veel vluchten ingevoerd, maar zal even checken of het actueel is. Ik zal ‘m toevoegen aan mijn handtekening op het forum.

  2. Erwin Lansing zegt

    Het grote verschil tussen bijvoorbeeld KLM Europe Business Class en SAS Plus is dat bij SAS de middenstoel niet wordt vrijgehouden. Ze beloven het wel te proberen, maar wel krapjes op een drukke vlucht, en zeker geen goed begin van mijn Lufthansa business class naar LAX via Frankfurt.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Dank voor je reactie Erwin! Dat is inderdaad wel een nadeel, op KL en BA vluchten blijft de middenstoel leeg. Bij KLC op de Embraer 190 overigens ook niet, al zal dat in praktijk wel het geval zijn vanwege de lage loadfactor.

      Ik hoop dat je Lufthansa vlucht in business class de moeite waard is geweest!

  3. Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

    Leuk trip report! Die OSL lounge brengt herinneringen naar boven aan m’n maffe 7 daagse mileage run vorig jaar. Ik ben benieuwd naar de rest van de verhalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *