Preview: Trip Intro Vakantie Californië

Business Class Deal

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Inleiding: Vakantie Californië

Binnenkort is het eindelijk tijd om op vakantie te gaan, en dit keer Californië! En hoewel ik dagelijks bezig ben met vliegtuigen & loyaliteitsprogramma’s is het al weer even geleden dat ik voor het laatst een lange vlucht maakte. Dit was afgelopen maart, toen ik met de fantastische first class producten van Etihad, British Airways en Qatar vloog. En zo gek als toen gaat het dit keer niet, maar ik heb ontzettend veel zin om eindelijk weer te vliegen!

De "troon" op de A380 van Qatar's first class
De “troon” op de A380 van Qatar’s first class

Onze wensen kwamen dit jaar perfect bijeen! Allebei wilden we graag een aantal nationale parken in Californië bezoeken. Daarnaast heb ik vorig jaar 8 “Systemwide upgrades” gekregen bij mijn Executive Platinum status. Omdat die maar een jaar geldig zijn, wilde ik deze graag gebruiken. Perfecte combinatie dus!

Uiteindelijk heeft dit er toe geleid dat ik vanaf januari een reis in elkaar aan het zetten ben. En hoewel sommige mensen hier van gruwelen, vind ik het fantastisch om te doen! Van de vluchten, hotelovernachtingen en misschien ook huurauto’s zal ik een aantal reviews maken. Hier volgt een introductie.

Vluchten

Het is eind januari als we wel reeds plannen hebben doorgesproken, maar nog niets concreet is. Op ons forum wordt ik echter gewezen op de gigantische hoeveelheid direct te bevestigen upgrades. Normaliter zijn deze vrij schaars, zoals ik in een eerder artikel al eens aangegeven heb. Ik begin gelijk te zoeken naar vluchten naar Los Angeles. Vanaf Amsterdam was het in totaal ca. € 900,00 duurder dan via Oslo, wat de moeite waard is! Ik boek deze vlucht gelijk en na een telefoontje met de Executive Platinum desk van American Airlines is onze boeking gewijzigd van Economy naar Business Class! Voor het geld dat we op zak houden kan er makkelijk een extra ticket en hotelovernachting vanaf.

Met opzet heb ik gekozen voor een vlucht van Oslo naar Londen aan het eind van de middag, zodat ik ruim de tijd heb voor onze positioneringsvlucht. Daarnaast lijkt het me niet zo’n relaxed begin van de vakantie om gelijk drie vluchten achter elkaar te doen, we vertrekken een dag later pas naar Los Angeles. Het enige waar ik momenteel wat zenuwachtig van ben, is de stakingsdreiging en stiptheidsacties bij KLM….

Zoals het nu staat hebben we op de geboekte vluchten allemaal gunstige stoelen. Ik ben hier altijd een beetje voorzichtig mee, want last minute wijzigingen komen helaas best vaak voor. Bij American Airlines vliegen we in de zogenaamde “business class mini-cabin” en bij British Airways kon ik “exit rows” selecteren.

De vliegroute
De vliegroute
  • Amsterdam – Oslo: KLM Embaer 190 (Economy);
  • Oslo – London Heathrow: British Airways Airbus A319 (Economy);
  • London Heathrow – Los Angeles: American Airlines Boeing 777-300 (Business);
  • Los Angeles – London Heathrow: American Airlines Boeing 777-300 (Business);
  • London Heathrow – Oslo: British Airways Airbus A319 (Economy);
  • Oslo – Amsterdam: KLM Boeing 737-700 (Economy).
Ik kijk er naar uit om American's 77W business class te vliegen!
Ik kijk er naar uit om opnieuw American’s 77W business class te vliegen!

Route & hotels

Het nadeel van een frequente reiziger is een gebrek aan vakantiedagen. Daarnaast heeft mijn vriendin een eigen bedrijf en wil daarom niet te lang op vakantie. Daarom gaan we iets langer dan twee weken op pad, wat redelijk kort is voor Californië. We beginnen met diverse nationale parken en eindigen met een route langs de kust.

De meeste hotels die ik gekozen heb zijn van de IHG groep. Dit is mijn eerste keus loyaliteitsprogramma. Een hotel heb ik op punten geboekt en bij een andere heb ik mijn “Free Weekend Night Voucher” gebruikt. Daarnaast heb ik een tweetal gratis overnachtingen bij Marriott hotels kunnen krijgen. Deze heb ik gekregen met slechts twee betaalde overnachtingen eerder dit jaar. We hebben er voor gekozen soms wat eenvoudige hotels te boeken en soms met iets meer comfort.

Onze route in Californië
Onze route in Californië

Voor de laatste nacht in Los Angeles heb ik nog overwogen een luxe hotel te boeken. Maar dankzij de goede adviezen op ons forum heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Hartelijk bedankt daarvoor!

  • Crowne Plaza London Heathrow;
  • Courtyard Los Angeles El Segundo;
  • Comfort Inn & Suites Sequoia Kings Canyon;
  • Oakhurst Lodge;
  • Holiday Inn Express & Suites Red Bluff-South Redding;
  • Holiday Inn Klamath;
  • Intercontinental San Francisco;
  • Intercontinental Monterey;
  • Holiday Inn Express at Monterey Bay;
  • Topanga Canyon Inn;
  • Fairfield Inn & Suites;
  • Park Inn by Radison Oslo.
Intercontinental San Francisco, een verblijf waar ik naar uitzie!
Intercontinental San Francisco, een verblijf waar ik naar uitkijk!

Dingen te doen

Het eerste deel van onze vakantie zal vooral bestaan uit het bezoeken van Nationale Parken. We bezoeken Sequoia park, Yosemite Park en de Redwoods. Er is ontzettend veel keuze en we hebben slechts een beperkte hoeveelheid tijd. Gelukkig vinden we autorijden ook allebei leuk, dus de relatief lange afstanden vinden we geen probleem. We hebben een (als het goed is) een goede huurauto gereserveerd.

In het tweede deel van de reis zijn er in ieder geval een aantal zaken die ons leuk lijkt om te doen. Walvissen spotten in Monterey lijkt ons een goed idee en ook de reis langs de kust terug naar Los Angeles lijkt ons schitterend.

De adembenemende route (foto door David Iliff)
De adembenemende route (foto door David Iliff)

Miles verdienen

Helaas is het zo dat ik voor deze vluchten geen miles zal verdienen. Hoewel het Twitter team (die ik normaal gesproken zeer waardevol vind bij American) mij vertelde dat ik nog gewoon “distance based” miles zou krijgen, is inmiddels duidelijk dat dit niet het geval zal zijn. Ik zal het dus moeten doen met ca. 6000 Aadvantage miles. Terwijl voor 1 augustus zou ik 24.824 miles bijgeschreven krijgen…. Een pijnlijke nieuwe werkelijkheid. Maar optimistisch bekeken vliegen we voor een prikkie Business Class, dus ik ben er ontzettend blij mee.

Tot slot

Ik kan niet wachten om te vertrekken. Mijn laatste vluchten zijn al weer een paar maanden geleden. Ik heb tot nu toe slechts één keer eerder met American’s 777-300 Business Class gevlogen en vond het een uitstekende stoel! Indien de tijd het toelaat zal ik proberen tussentijds een review te maken en anders kun je deze eind september tegemoet zien.

Heb jij nog leuke “must see” of “must do” tips voor ons? Ik hoor het graag van je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *