Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een verslag van een korte trip naar Chicago en Los Angeles. Voor een ontmoeting met een andere “Travel Hacking” liefhebber, werd het tijd een reis naar Los Angeles in te plannen. Natuurlijk ligt Los Angeles niet om de hoek, dus ik bouwde er een leuk reisje omheen.
Dit verslag bestaat uit de volgende onderdelen:
- Trip Intro: een kort bezoek aan Chicago en Los Angeles;
- Lufthansa Business Lounge Düsseldorf (Review);
- SAS Plus CRJ-900 Düsseldorf – Oslo (Review);
- SAS Plus A320 Neo Oslo – Stockholm (Mini-Review);
- British Airways Club Europe Boeing 767 Stockholm – London (Review);
- Renaissance London Heathrow (Review);
- BA Galleries First Lounge London Heathrow Terminal 5 (Review);
- British Airways Club World Boeing 747 London – Chicaco (Review, dit artikel);
- Palmer House by Hilton Chicago (review);
- AA Flagship Lounge Chicago O’Hare (review);
- American Airlines A321 Economy Chicago – Los Angeles (review);
- Hilton Los Angeles Airport (review);
- Hotel Maya, a Doubletree Hotel Long Beach (review);
- AA Flagship Lounge Los Angeles Airport (review);
- American Airlines 787-9 Premium Economy LAX-Dallas-Madrid (review).
Vliegen is mooi, maar vliegen met bijzondere toestellen is nog veel mooier. Ik heb een grote voorliefde voor de Boeing 747. De Queen of the Skies, met het kleine upperdeck heeft wat mij betreft iets magisch. En hoe geweldig nieuwe toestellen zoals de Dreamliner en de A350 ook zijn, wat mij betreft halen ze het qua dramatiek en schoonheid niet bij de 747. Daarnaast vloog ik voor het eerst met een 747 naar Amerika, waardoor het nog een extra speciaal tintje heeft.
Kortom, ik ben ontzettend blij dat ik vandaag weer in de 747 van British Airways mag stappen. En gelukkig: op het upperdeck.
Op naar de B gates
Ik verlaat de First Class Lounge op tijd, zodat ik kan wandelen van de A naar de B gates. De meeste mensen nemen een trein. Wat zeg ik, praktisch iedereen neemt de trein.Als je de tijd hebt, is het in mijn ogen juist veel relaxter om een stukje te wandelen. In de trein staan de meeste mensen toch opgepropt tegen elkaar.
Na nog een kort bezoekje aan de Galleries Club Lounge bij de B gates, besluit ik me richting de gate begeven. Hier is het nog redelijk rustig maar de Boeing 747-400 staat al klaar voor vertrek.
BA 747 Club World: boarding
Ik kijk nog even snel op Expertflyer en het lijkt een redelijk rustige vlucht te worden. Het ziet er zelfs naar uit dat ik vandaag geluk heb, want de stoel naast me is volgens Experflyer niet bezet. Dat is relaxed. Na een paar minuten begint het boarden voor mensen met kinderen of die slecht te been zijn. Direct daarna start het boarden voor First, Club World en Oneworld elite leden.
Er worden vandaag twee deuren voor het boarden gebruikt, waarvan één voor First Class en één voor de overige klassen. Ik sta redelijk vooraan in de rij, maar niet helemaal vooraan. Uit enthousiasme schat ik de snelheid waarmee de rij vooruit gaat altijd positiever in dan waarmee het in werkelijkheid gaat. Omdat ik daarnaast ook nog eens gefocust ben op de twee Rolls Royce motoren die ik uit het raam al kan zien, bots ik tot twee keer toe tegen de rugzak van mijn voorganger aan. De rossige man kijkt geërgerd achterom. Door mijn verontschuldigingen aan te bieden wordt een bloedbad aan de gate voorkomen en vervolgen we beide onze weg.
De man vervolgt zijn weg naar een stoel op het maindeck, dus ik zal hem de rest van de reis niet meer zien. De vrolijke bemanning heet me van harte welkom en nadat ze mijn boarding pass hebben gezien hoor ik: “good morning sir, your seat is upstairs”.
BA 747 Club World: het upperdeck
Het blijft super speciaal om in een vliegtuig de trap op te mogen, vooral in een Boeing 747. De twee dames die vandaag het upperdeck bedienen heten me van harte welkom.
Het is nog mooi rustig, dus ik kan nog mooi een paar foto’s schieten van het nog lege upperdeck. De cabine is, ondanks de leeftijd van het toestel, in prima staat. Er zijn verschillende configuraties van de Boeing 747. Het toestel waar ik vandaag mee vlieg is een zogenaamde “Super High-J” editie, met 86 Club World stoelen. Op het Upperdeck zijn vijf rijen stoelen geplaatst in een 2-2 configuratie. Op het maindeck is Club World uitgevoerd in een 2-4-2 configuratie, wat vandaag de dag uitzonderlijk is.
Mijn stoel heb ik zorgvuldig uitgekozen. Ik vloog al eens eerder met BA op het upperdeck en vond dat fantastisch. Voor vandaag heb ik stoel 64K, een stoel met directe toegang tot het gangpad. Bij andere stoelen moet je namelijk over je buurman heen stappen. Geen groot probleem, maar altijd fijn als het niet hoeft.
Normaliter zijn de Club World stoelen een beetje onhandig. Je kunt er amper spullen kwijt, omdat er eigenlijk alleen een piepkleine lade is. Hier kan een laptop eigenlijk nog niet in. Maar, als je een stoel aan het raam op het upperdeck hebt, dan heb je alle ruimte.
Zoals je in onderstaande foto kunt zien heb je bij een stoel aan het gangpad vrijwel geen privacy.
BA 747 Club World: voor het opstijgen
Ik heb maar liefst drie grote bakken tot mijn beschikking, waar ik met gemak al troep in kwijt kan. Geen gebrek aan ruimte dus op deze vlucht. Verder ligt er een koptelefoon en een deken voor me klaar. Er is nog geen sprake van de vernieuwde service en nieuwe bedden. De deken oogt dan ook niet al te chique. Ook de amenity kit is niets speciaals. Dit betreft een zakje met wat noodzakelijke spullen.
Nadat ik rustig heb plaats genomen op mijn stoel wordt na enige tijd een glas champagne aangeboden. Het fijne bij BA is dat ze dit altijd in een echt glas doen. Daarnaast schenken ze ook echte champagne, namelijk “Henriot”. Er worden geen refills aangeboden, terwijl dit qua tijd gemakkelijk zou kunnen. Ook een menukaart wordt aangereikt. Ik heb alvast een hoofdgerecht op internet besteld, maar het is altijd leuk om te zien wat er verder “ter tafel komt”.
Op het upperdeck heb je niet in de gaten dat het boarden nog in volle gang is. Dit blijkt wel degelijk het geval te zijn, want pas om 12.00 uur (5 minuten voor de geplande take-off) hoor ik dat het boarden gereed is. We lopen dan ook een kleine vertraging op, maar niet vreselijk. Positief is dat de stoel naast me inderdaad leeg blijkt te zijn.
BA 747 Club World: take-off
Het is niet echt mooi weer op Londen Heathrow, maar het is ook niet mistig en een paar graden boven nul. Dat scheelt aanzienlijk in het aantal vertragingen. De taxirit gaat behoorlijk langzaam, maar uiteindelijk zijn we om ongeveer 12.35 klaar voor vertrek.
En dan begint het spektakel. Dit is precies waarom ik zo’n fan ben van de Boeing 747. Het dramatische geluid van de vier Rolls Royce motoren waarbij de condens naar binnen slaat. Wat een geweld! Heel anders dan in modernere vliegtuigen, zoals de Airbus A380.
Omdat het niet al te best weer is, valt er verder weinig te zien bij het opstijgen.
Zodra we boven het wolkendek zijn uitgestegen blijkt dat er inderdaad weinig te zien zal zijn van het Verenigd Koninkrijk: er is sprake van een dik laag wolken.
BA Club World: service
Na het opstijgen duurt het ongeveer 20 minuten voordat de service op gang komt. De crew komt een klein beetje onervaren over, maar ze zijn wel erg vriendelijk. Op deze route is sprake van een “mixed fleets crew”. De arbeidsvoorwaarden van deze mensen zijn een stuk minder goed dan die van de “Worldwide crew”. Over het algemeen is er ook sprake van een wat minder ervaren crew.
British Aiways deelt een zakje met nootjes uit. Dit zal snel veranderen bij de vernieuwde Club World service. Eerlijk is eerlijk: ik vind de warme nootjes altijd erg lekker. En qua presentatie is het geen gezicht.
Ik bestel er een glaasje champagne bij. Op dit moment wordt de champagne nog in een mooi elegant wijnglas geserveerd. Bij de vernieuwde service is dit een gewoon glas. Ik vind dit dus prettiger.
Na de drankenronde begint men met het opnemen van de menu’s. Mijn keuze voor de kip wordt bevestigd en ik hoef alleen nog een keuze te maken voor het voorgerecht. Ik kies voor champignons met truffelmayonaise.
BA 747 Club World: eten aan boord
Na nog een tijdje wachten krijg ik mijn voorgerecht, wat heerlijk smaakt. Tijdens het voorgerecht drink ik nog een glas Henriot Champagne.
Na enige tijd wordt het hoofdgerecht gereserveerd. Kip met aardappelen en zuurkool. Erg lekker. In dit geval neem ik er een “Cote du Rhone” bij, welke erg lekker is.
Als ik het hoofdgerecht bijna op heb, is er sprake van flinke turbulentie. De turbulentie is dusdanig, dat zelfs de crew terug moet naar de zitplaatsen. Hierdoor laat het nagerecht nog even op zich wachten. Ik kies als nagerecht een kaasplankje. Samen met een glas Port smaakt dit oké. De kaas is niet heel uitgesproken en daar houd ik wat meer van. Hierna neemt de crew alles mee en zegt toe straks een kop koffie te brengen.
Club Kitchen in BA’s Club World
Nadat de turbulentie al geruime tijd voorbij is, komt er niet zoveel terecht van de belofte om koffie te brengen. Dat is niet zo’n groot probleem, maar ondertussen heb ik wel weer zin in een drankje.
Het fijne van een relatief groot toestel zoals de 747 is dat je gemakkelijk even de benen kunt strekken zonder dat anderen daar last van hebben. Beneden, direct naast de trap is BA’s “Club Kitchen”. Hier kun je zelf drankjes en snacks pakken. Ik vind dit wel een prettige service, omdat je dan niet steeds een stewardess hoeft “lastig te vallen”.
Naast een glas drinken is er fruit, chocolade repen, pinda’s en chips verkrijgbaar. Ook staan er nog diverse voorgerechten klaar. Ik neem nog een glas champagne. Vanuit het raam naast de Club Kitchen kun je nog even naar de prachtige motoren turen.
Als ik boven kom kom ik de stewardess tegen, die zich ineens weer herinnert dat ik nog een koffie zou krijgen. Die brengt ze binnen enkele ogenblikken.
BA 747 Club World: In Flight Entertainment
De Boeing 747-400 is in 2016 geheel vernieuwd en beschikt over een nieuw In Flight Entertainment systeem van Panasonic. Een hele verbetering in vergelijking tot mijn laatste vlucht. Daar had je toch een beetje het idee dat je op een Commodore 64 aan het spelen was.
Het scherm is haarscherp en laat zich eenvoudig bedienen. Dit kan met touchscreen of een afstandsbediening. Het aanbod is best oké wat mij betreft, maar over het algemeen kijk ik alleen een paar documentaires tijdens het eten. Film kijken vind ik geweldig, maar (op één of andere manier) kan het me tijdens het vliegen niet zo bekoren.
Meestal luister ik wat muziek, lees een boek en kijk wat uit het raam. Voor mij is dat de reden waarom ik in business- of first class zo prettig vind: je hebt even alle tijd om alles te overdenken. En dan ontstaat er een chaos zoals op deze foto:
High Tea voor de landing
Ruim een uur voor de landing is er nog een High Tea. Na het zien van alle foto’s met eten en drinken zul je misschien denken: moet je nu al weer eten. Maar op een vlucht van 8 uren is het best begrijpelijk dat je wederom iets te eten krijgt. Bij de high tea neem ik een koffie.
Daarnaast lijkt een Kir Royal mij een prima aanvulling op het toch al zoete gerecht. Deze maakt de stewardess in de galley voor me klaar en smaakt er inderdaad heerlijk bij.
Nadat ik de zoete maaltijd op heb, krijg ik nog een tweede kop koffie aangeboden. Omdat het nog een lange dag is, lijkt me dit een prima idee. Met nog een restje Kir Royal kan ik zo genieten van de laatste 45 minuten van de vlucht naar Chicago.
Landing in Chicago
Omdat Chicago niet zo ver meer is, wordt de cabine in gereedheid gebracht voor de landing. Ik maak alvast van de gelegenheid gebruik om de stewardess te bedanken.
Jammer genoeg is er ook boven Chicago veel bewolking, waardoor er weinig te zien valt gedurende het eerste stuk van de landing.
Pas vlak boven het laatste stukje van de landing doorbreken we de bewolking.
Ondanks de bewolking en het koude weer verloopt de landing verder uiterst rustig. Dat vind ik op zich wel jammer, het is altijd mooi om te zien dat er gewerkt moet worden om de kist aan de grond te krijgen.
Tijdens het taxiën naar de gate komen we nog een prachtige Boeing 747-8 van Lufthansa tegen, die zich al weer opmaakt voor de 8 uur durende vlucht naar Frankfurt.
British Airways Club World Londen – Chicago (Boeing 747): conclusie
Ik heb genoten van deze vlucht met British Airways. Het prachtige toestel, het upperdeck, lekker eten, goede champagne en een vriendelijke crew maakten het tot een waar feest.
Natuurlijk is het product – rationeel bekeken – lang niet zo goed als bijvoorbeeld de reverse herringbone stoel bij American Airlines. Maar de Britse crew is een stuk eleganter dan het Amerikaanse “lange halen snel thuis” gedrag.
Het upperdeck speelt een belangrijke rol in het plezier van deze vlucht. Met slechts 20 stoelen die door twee FA’s worden bediend voelt de cabine heel intiem aan. De Britten zeggen vaak dat het “voelt alsof je in een private jet” vliegt. Zover wil ik niet gaan, maar bijzonder is het zeker.
Vliegen met de 747 van British Airways is wel vooral afhankelijk van een goede stoel. Mocht je elite status hebben en de stoel gratis kunnen reserveren, dan raad ik dit zeker aan. Een stoel aan het gangpad maakt de ervaring een stuk minder.
Frank zegt
Goed omschreven verhaal Sander. BA is bij ons afgevallen… Indien je naast elkaar wil zitten is het beter vooraf een stoel te reserveren. Echter rekent BA vanaf prijzen van €63,- PP per vlucht voor de lange afstand. Dus vlieg je met z’n tweetjes naar Chicago dan komt er nog €126,- PP bij wil je er zeker van zijn dat je bijvoorbeeld op het bovendek of naast elkaar kunt zitten. En dat is dan nog zonder het traject Amsterdam – Londen vv. Wij willen best een toeslag betalen voor een stoelkeuze, maar voor Business Class en dan vanaf €63,-???
Sander de Jonge zegt
Beste Frank, bedankt voor je reactie. Ja ik vind dat ook erg vreemd. Voor economy is het tegenwoordig heel normaal, maar een business class passagier vragen om een toeslag voelt niet goed.