Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige week maakte Air France-KLM de halfjaarcijfers van 2020 bekend. Zoals verwacht lijdt het concern zwaar onder de huidige crisis en dramatische daling in passagiersaantallen. Zowel Air France als KLM gaan de komende jaren dan ook flink bezuinigen. De voorspellingen verschillen, maar het is zeker dat de Nederlandse en Franse luchtvaartmaatschappijen nog een aantal jaar flink kleiner moeten opereren. Dat heeft ook gevolgen voor de vloot. Bij Air France is de A380 reeds uitgefaseerd en bij KLM kwam het tijdperk van de Boeing 747 passagiersvluchten roemloos ten einde. De Queen of the Skies voert nu nog een handjevol vrachtvluchten uit, maar in oktober is het dan ook echt gedaan. KLM zal in die maand ook haar complete vlootplan presenteren, maar er zijn nu al wel een paar aanwijzingen wat dit in gaat houden.
Plannen KLM wide-body vloot
Zeker in tijden van crisis brengen investeringen in nieuwe vliegtuigen luchtvaartmaatschappijen in een spagaat. Voor de toekomst zorgen nieuwere vliegtuigen voor hogere efficiëntie en lagere (variabele) kosten doordat ze zuiniger zijn. Maar het vereist wel flinke bedragen in een tijd dat de broekriem strak aangetrokken moet worden. Air France-KLM heeft besloten om de vlootvernieuwing grotendeels door te zetten, met een paar aanpassingen. Samen met de netwerkstrategie is de vloot bepalend voor de toekomstige concurrentiepositie. De KLM vloot heeft op dit moment een gemiddelde leeftijd die vergelijkbaar is met andere full-service carriers, maar die veel hoger is dan bij low-cost concurrenten als bijvoorbeeld Ryanair en Easyjet. Dat wordt deels opgevangen door de vroegere uitfasering van de 747. In de vervanging van dit type zijn wel wat wijzigingen doorgevoerd.
Vorig jaar werd bekend dat KLM twee nieuwe Boeing 777-300ERs had besteld. Deze zouden beiden dit jaar geleverd moeten worden. Uit de financiële stukken blijkt dat levering van één van deze kisten in ieder geval is uitgesteld naar komend jaar. Verder had de AF-KLM Group nog een aantal Boeing 787-10’s in bestelling. Deze zouden naar KLM gaan na een ruil met de A350’s voor Air France. De holding maakte vorige week bekend dat de ‘gecommitteerde en niet-gecommitteerde aankopen van Boeing 787-10’s worden uitgesteld’. Het lijkt er op KLM dit jaar nog de 4 geplande Boeing 787-10’s gaat ontvangen. Oorspronkelijk zouden er dan in 2021 en 2022 elk jaar nog 3 geleverd worden. Nu worden er in die periode elk jaar 2 toestellen geleverd en de resterende 2 worden pas in 2024 verwacht.
Plannen KLM narrow-body vloot
Voor de narrow-body vloot is er een interessante wijziging. De Embraer 195-E2 toestellen, vorig jaar besteld door KLM Cityhopper, gaan gebruikt worden om de Boeing 737-700 vloot van KLM versneld te vervangen. De eerste E195-E2 zal volgend jaar geleverd moet worden. Dit lijkt een tijdelijke oplossing te zijn. KLM doet nog onderzoek naar een vervanger voor de Boeing 737NG vloot, maar de introductie van een nieuwe generatie toestel (bijvoorbeeld de 737 MAX) is uitgesteld tot 2024. In de tussentijd kan de minder zuinige 737-700 dus al vervangen worden door de E195 (de Embraer verbruikt tot 20% minder brandstof per stoel).
De nieuwe Embraer biedt plaats aan 132 stoelen, de Boeing 737-700 aan maximaal 142. De E195-E2 was oorspronkelijk bedoeld als vervanger voor de E190 van KLM Cityhopper. De E195 biedt 32 stoelen meer dan de E190 en was aangekocht om, met een groeiscenario in gedachten, meer capaciteit voor Cityhopper te bieden met eenzelfde aantal toestellen. Nu blijkt dat aantal stoelen dus juist op de plek voor de kleinste capaciteit van de KLM mainline vloot te zitten. Een geluk bij een ongeluk zou je kunnen zeggen.
Bestemmingen overhevelen?
Het is wel de vraag of, en hoe, KLM en KLM Cityhopper daadwerkelijk de huidige 737-700 bestemmingen van KLM gaan overhevelen naar KLM Cityhopper om uitgevoerd te worden door de Embraer. Hier zit namelijk ook nog een personeelsvraagstuk bij. KLM Cityhopper opereert onder een goedkopere CAO en heeft bijvoorbeeld ook geen (duurdere) purser. Het zou dus ook een extra kostenbesparing opleveren als bepaalde Europese vluchten door Cityhopper uitgevoerd gaan worden. Mits hier ook overeenkomst met de bonden over gesloten kan worden.
Voor komende winterdienstregeling is er al een akkoord om KLM cabinepersoneel voor één jaar te detacheren bij KLM Cityhopper op de E195. Hier worden namelijk 3 cabin attendants op ingezet in plaats van de huidige 2. Er werd een tekort van (maximaal) 137 FTE voorzien. De bemanning behoudt echter het KLM salaris en senioriteit. De contouren van KLM voor het inkrimpen van het personeelsbestand werden echter pas na dit akkoord bekend gemaakt. En pas in oktober wordt concreet gepresenteerd wat voor bezuinigingsmaatregelen er getroffen gaan worden. Er zou dus nog een en ander kunnen wijzigen in de plannen voor zowel de vloot, netwerk en personeel. En dan is het ook niet eens zeker of en hoe snel de markt herstelt.
Sebas zegt
De eerste E195 wordt pas volgend jaar geleverd, maar het personeel gaat hier komende dienstregeling al op vliegen?
The Flying Dutchboy zegt
Mogelijk. De winterdienstregeling loopt tot en met eind maart. Het ligt er dus aan hoe vroeg in 2021 de leveringen van de E195 plaatsvinden.