Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na een mooie reis door Calgary en de Rocky Mountains was het tijd om terug te reizen naar Amsterdam. Op de heenweg naar Calgary via Edmonton mocht ik het Economy Comfort-product van KLM uitproberen. Op de terugweg kocht ik echter een upgrade naar de vernieuwde KLM World Business Class in de Airbus A330. In deze review lees je mijn ervaring over de vernieuwde World Business Class van KLM in de Airbus A330-300.
Voorbereidingen
Ook de terugreis naar Nederland vindt plaats gedurende de covid-19 pandemie. Hierdoor zijn er nog redelijk wat zaken die vooraf geregeld dienen te worden. Gelukkig wel minder dan wanneer je richting Canada reist. In mijn geval was een vaccinatie, test- of herstelbewijs voldoende. Aangezien mijn reis eindigt in Antwerpen moest ik ook een Passenger Locator Form invullen voor België.
Benieuwd aan welke reisvereisten je moet voldoen voor je reis? Lees onze tips in dit artikel.
Op de luchthaven van Calgary informeerde ik naar de mogelijkheden om mijn ticket te upgraden. Er was gelukkig nog veel beschikbaarheid in de World Business Classcabine van KLM in haar Airbus A330-300. Maar ik was zeker niet de enige die om een upgrade vroeg.
Ik besloot dan ook om de upgrade te doen en betaalde hiervoor 64.000 Flying Blue Miles. Het was ook mogelijk om minder Miles te betalen, maar dan betaal je meer in euro’s. De 64.000 Miles vond ik een redelijk aantal om te upgraden, zeker gezien het feit dat je tijdens de Flying Blue Promo Rewards (als deze beschikbaar is) eenzelfde ticket kunt boeken voor iets minder Miles maar dan al vooraf.
In Calgary zijn vele geschikte hotels te vinden. Zelf verbleef ik in het Fairmont Palliser Calgary. In deze review lees je mijn ervaringen in dit mooie en comfortabele hotel. Mijn ticket boekte ik een maand voorafgaand aan vertrek voor een schappelijke prijs van ongeveer €500,-. Vanuit Station Antwerpen, ging ik via Amsterdam naar Calgary. Ik boekte mijn reis via de Belgische website van KLM en betaalde de reis met mijn American Express Flying Blue Gold Card. Hierdoor is mijn reis meteen ook goed verzekerd. KLM vliegt rechtstreeks naar Calgary. Maar je kunt bijvoorbeeld met een overstap met Air Canada vliegen. Die maatschappij vliegt een aantal keer per week naar Calgary vanuit Amsterdam. Natuurlijk kun je ook een vlucht boeken met een overstap waarbij je bijvoorbeeld via Frankfurt of Londen met respectievelijk Lufthansa of British Airways vliegt.
Inchecken, bagage-afgifte, security, lounge & boarding
Nadat ik mijn upgrade geregeld had, kon ik mijn bagage afgeven. Dit ging allemaal heel vlot nadat de upgrade geregeld was.
Nadat de medewerker mijn ticket had overhandigd kon ik naar de security wandelen. Het is erg rustig op de luchthaven, dus alles verloopt soepeltjes. Aangezien ik nog voldoende tijd had besloot ik eerst nog een bezoek aan de Plaza Premium Lounge te brengen. Deze is vlakbij de gate waar mijn vlucht naar Amsterdam vertrekt. Door de pandemie was het aanbod qua eten niet geweldig, maar kon ik nog wel even rustig zitten, later op InsideFlyer lees je meer over mijn ervaring over deze lounge.
Ongeveer 5 minuten voor boarding wandel ik naar de juiste gate waar de KLM vlucht naar Amsterdam zal vertrekken. Helaas is er wat vertraging waardoor het iets langer duurt voordat we mogen boarden.
Uiteindelijk start boarding en kan ik de KLM A330-300 betreden op zoek naar mijn stoel in de World Business Class. Ik word bij binnenkomst begroet en het cabinepersoneel geeft aan waar ik heen moet, ik zit op stoel 3J, bij het raam dus.
Airbus A330
KLM heeft in totaal 11 Airbus A330 toestellen in haar vloot. Vijf hiervan zijn van het type A330-300 en de overige 6 zijn van het type A330-200. De bedoeling is dat de toestellen de KLM vloot zullen verlaten in uiterlijk 2025. De Airbus A330-300 voorzien van 30 stoelen in World Business Class, 40 stoelen in Economy Comfort en 222 stoelen in Economy Class. De opstelling in World Business Class is 2-2-2 en in de Economy cabine is dat 2-4-2 met achter in het toestel 4 rijen 2-3-2.
De World Business Class is vrij recentelijke vernieuwd, waardoor reizigers eenzelfde comfort kunnen genieten in alle toestellen van KLM. Echter zal de cabine van de Boeing 777 binnenkort een verandering ondergaan. Hierdoor zal de World Business Class van het toestel ook bestaan uit ‘direct aisle access’ stoelen, net zoals in de Boeing 787-9 en 787-10 van KLM. Ook zal vanaf dit jaar in deze toestellen Premium Comfort worden geïnstalleerd.
De stoelen in de KLM World Business Class
Zoals eerder gezegd is er in de KLM World Business Class in deze Airbus A330-300 een 2-2-2 opstelling. Daarbij hebben de reizigers bij het raam geen directe toegang tot het gangpad. Meestal reis ik samen, dus in mijn geval zeker geen issue. Reis je alleen dan kan het natuurlijk prettiger zijn om niet over je de andere reiziger heen te moeten stappen. Ik zou in dat geval adviseren geen plek bij het raam kiezen, maar juist aan het gangpad.
De nieuwe stoelen in dit toestel zijn een grote verbetering ten opzichte van de eerdere stoelen die geen volledige recline hadden. Rondom je stoel is ruimte om je bagage op te bergen. Boven de stoelen zijn bagagebakken aanwezig om de nodige spullen in op te bergen.
Links en rechts van de stoel is een beetje plek om bijvoorbeeld wat kleine spullen op te bergen. Persoonlijk vond ik deze ruimte wat beperkt. Onder het Inflight Entertainment Systeem is ook wat ruimte om bijvoorbeeld een boek of een tas te plaatsen. Je kunt hier aan het haakje bijvoorbeeld ook een jas ophangen.
De stoel zelf zit comfortabel en kun je in verschillende standen zetten. Dit doe je door gebruik te maken van het bedieningspaneel in de armleuning. Met dit paneel kun je de stoel ook veranderen in een bed.
Het bed ligt goed en comfortabel en er is voldoende ruimte om te kunnen draaien. De armleuning kun je aan een zijde omlaag doen, waardoor je iets meer ruimte in de breedte hebt. Echter met mijn 1.92m vond ik de voetenruimte toch wat beperkt en vooral krap. Deze ruimte had wel iets ruimer gemogen, zodat je comfortabel kunt liggen.
Bij de stoel is een kussen en deken aanwezig. Het kussen is prettig en geeft voldoende steun. Helaas vind ik de dekens altijd veel te warm en ook deze keer was dat het geval, evenals de gehele temperatuur in de cabine.
Relaxen & opladen
Aan de voorkant van de stoel is een stopcontact aanwezig en in de armleuning is een usb-poort aanwezig. Hier kun je door middel van zelf meegenomen kabels eventuele apparaten opladen.
Ook in de armleuning vind je een afstandsbediening waarmee je het Inflight Entertainment Systeem kunt bedienen. Dit systeem is veel gemakkelijker dan in de Economy Cabine te bedienen. Ideaal is dat je niet je stoel hoeft uit te komen om het scherm aan te raken, maar dus gewoon achterover kunt zitten in je stoel en de film of documentaire kunt selecteren.
Op de afstandsbediening zitten ook knopjes om het lampje boven je of het leeslampje in de stoel aan te zetten. Tevens is het mogelijk om cabinepersoneel op te roepen. Het display is ook te gebruiken om bijvoorbeeld tijdens het kijken van een film je vlucht te volgen op de wereldkaart.
Het Inflight Entertainment Systeem beschikt over een groot aanbod films, zowel recent nieuwe films als ouder materiaal. Ook voor muziekliefhebbers is er keuze genoeg en kun je een concert luisteren of een afspeellijst opzetten. Met behulp van de afstandsbediening is het ook mogelijk een spelletje te spelen. Het IFE scherm is helder en toont de content duidelijk.
Fijn is dat er een noise-cancelling koptelefoon klaarligt om de films of muziek optimaal te beluisteren.
Het was gedurende deze vlucht duidelijk veel te warm in de cabine. Meer de passagiers klaagden hierover. Helaas slaagde de crew er niet in het wat aangenamer te maken. Verder achter in het toestel bleek het juist een stuk koeler te zijn. Wat een comfortabele nachtvlucht had moeten worden resulteerde toch in wat minder uurtjes slaap dan gehoopt.
Service
Het cabinepersoneel was over het algemeen vriendelijk en behulpzaam. Echter, de medewerker die mij deze vlucht voorzag van eten en drinken was helaas wat kortaf, minder attent en wist ook niet alles te vertellen over bijvoorbeeld het eten. Ik vroeg me bijvoorbeeld af of de soep vegetarisch was, dit wist ze niet en ze nam ook niet de moeite dit na te vragen.
Bij aankomst ligt er een flesje water klaar, evenals een amenity kit (destijds nog ontworpen door Jan Taminiau). Een prima tasje gevuld met wat Rituals attributen, slaapmasker, sokken en een pen. Verder ligt de menukaart al klaar. Wat mij opvalt is dat ze de kaart met gerechten en de wijnkaart hebben samengevoegd.
Nadat ik plaats heb genomen in mijn stoel worden er drankjes geserveerd. Er is keuze uit Champagne, Heineken bier, jus d’orange en water. Voordat we vertrekken worden de glazen opgehaald en alles in gereedheid gebracht voor vertrek.
Eenmaal in de lucht worden er wederom drankjes geschonken. Helaas biedt KLM de Flying Dutchman Cocktail niet meer aan. Daarvoor in de plaats hebben ze voortaan The Bols Negroni Cocktail ook lekker, maar deze kan zeker niet tippen aan de Flying Dutchman. Samen met de cocktail worden nootjes geserveerd. Bij het serveren van de drankjes wordt tegelijk gevraagd wat ik wil kiezen voor het diner, dat later geserveerd wordt.
In de nacht wordt de cabine verlichting gedimpt en is het mogelijk te gaan slapen.
De toiletten voor reizigers in de World Business Class van KLM in deze Airbus A330-300 bevinden zich aan de voorzijde. Deze zijn voorzien van een foto met delfsblauwe huisjes. Er is verder haargel, body mist en body lotion van Rituals aanwezig.
In de ochtend werd het ontbijt geserveerd, waarover zo meer te lezen is. Na het ontbijt wordt alles opgeruimd en worden de KLM huisjes uitgedeeld. Hierna is het tijd om de daling in te zetten, op naar Schiphol.
Maaltijden
Gedurende de vlucht werd er diner en ontbijt geserveerd. Tussendoor was het mogelijk om drankjes te bestellen, zowel warm als koud, alcoholisch en niet-alcoholisch. Op verschillende plekken in de KLM World Business Class cabine in deze Airbus A330 stonden mandjes met wat lekkers. Zo kon je chips, chocolade of koekjes pakken.
Het diner werd ongeveer anderhalf uur na vertrek geserveerd. Bij het serveren van het voorgerecht vroeg mijn medereiziger of hij, als er soep over was, eventueel nog een kop soep kon krijgen. Dat was geen probleem, maar daarbij was het attent geweest als ze dit ook bij mij had aangeboden. Later moest de medereiziger helaas nogmaals vragen of er soep over was, vergeten.
Zelf besloot ik te gaan voor het voorgerecht met gamba’s. Hierbij werd een broodje, salade en boter geserveerd. Ik moest hierbij nog om de olijfolie vragen. Helaas was zowel de boter als ook het bestek ijs en ijskoud. De boter was daardoor lastig te smeren. De garnalen smaakte heerlijk en de combinatie met erwtenpuree en knoflook en quinoa waren goed.
Als hoofdgerecht werd mij de tortellini geserveerd ook deze smaakte prima en vulde goed. Dit was zeker de beste maaltijd van de drie!
Tot slot koos ik het zoete nagerecht. Dit sprong er voor mij niet bovenuit, ik vond het wat simpel.
Nadat vrij abrupt de cabineverlichting in de ochtend aan werd gezet, stond daar ineens het cabinelid al met het ontbijt. Goedemorgen! Dat had iets subtieler gemogen, maar dat is natuurlijk mijn kijk hierop. Het ontbijt bestaat uit een bakje muesli met fruit, een broodje en croissant, zalm met roomkaas en wentelteefjes met saus en appelcompote. Hierbij werd verse sinaasappelsap geserveerd. Een goed en lekker ontbijt, niets op aan te merken! Ik koos nog voor een kop thee en later voor een kopje koffie.
Al met al is het eten dat KLM serveert goed, maar her en der zijn nog verbeteringen mogelijk. IJskoude boter en bestek, een wat simpel dessert en niet weten of de soep vegetarisch is kan gemakkelijk verbeterd worden.
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco
Edward zegt
Waarom is de temperatuur in de cabine meestal te hoog en dus niet comfortabel voor de passagiers? Is een veel voorkomende vaststelling
George1 zegt
crew hoopt dat passagiers eerder in slaap vallen bij een hogere temperatuur, dan hoeven ze minder te werken en kunnen ze lekker met elkaar kletsen en boekjes lezen in de galley
Ryan zegt
De upgrade prijs van 64.000 miles is vrij hoog of niet? Aangezien dit ook nog bovenop de ticketprijs komt die je al hebt betaald. Ik zie in de KLM app dat je normaliter 60.500 miles betaald voor business class, dat lijkt mij een veel betere deal dan een last minute upgrade voor 64K. Juist last minute zou het goedkoper moeten zijn, al helemaal als de cabine vrij leeg is.
Ludwig zegt
Omdat koukleumen luider klagen dan zij die het te warm hebben. U vraagt, het cabinepersoneel draait.
edward zegt
hoe dan ook : allesbehalve comfortabel
Ralph S zegt
Eind januari ben ik met KLM , in business class heen-en-weer naar Washington gevlogen, voor werk, met een A330-300 heen en een A330-200 terug. Het is me prima bevallen. Het was voor mij de eerste keer in deze toestellen sinds ze zijn voorzien van het nieuwe interieur en de nieuwe stoelen zijn inderdaad een flinke vooruitgang ten opzichte van voorheen, toen ze net niet helemaal plat gingen. Ik zat op beide vluchten niet aan het raam, maar op een van de middelste stoelen (2D en 2G) met directe toegang tot het gangpad. Ik vond bij het liggen de beenruimte prima; ik vermoed dat de ietwat beperkte beenruimte bij het raam mede het gevolg is van de kromming van de romp.
Het is me prima bevallen. Ik heb voor de pandemie dezelfde route ook met United Airlines gevlogen, met Boeings 767 en hoewel ik ook echt niet kan klagen over hun business class, vind ik de service van KLM vriendelijker en het interieur van de A330 is, mede door door de lichtere kleuren die zijn gebruikt, veel minder bedrukkend.