KLM beperkt service op Schiphol door personeelstekort dit is wat je zelf kunt doen7 min leestijd

KLM Premium Comfort / Premium Economy ©KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het gebrek aan personeel is op het moment bij veel bedrijven een groot probleem. Ook Schiphol en vliegmaatschappijen lopen hier tegenaan. En voorlopig lijkt een structurele oplossing nog niet in zicht. Ook KLM moet de service op Schiphol daarom beperken en roept passagiers op in dat geval zoveel mogelijk zaken te regelen. In dit artikel geven we je een overzicht van wat je daadwerkelijk zelf kunt regelen bij onverwachte omstandigheden tijdens je KLM reis vanuit Schiphol.

Einde chaos in zicht?

Eerder dit jaar brak complete chaos uit op Schiphol. Met honderden passagiers die hun vlucht misten, extreme vertragingen, stapels koffers zonder eigenaar en overwerkt personeel. Schiphol kwam met een actieplan om de problemen het hoofd te bieden. Maar het plan heeft helaas maar gedeeltelijk zijn doel bereikt. Ook na de zomer is Schiphol namelijk gedwongen om het aantal vertrekkende passagiers te beperken, in een poging de luchthaven veilig en verantwoord te laten functioneren.

Recentelijk werd bekend dat zelfs volgend jaar nog een beperking van de dienstregeling geldt. Dit tot grote ontevredenheid van airlines die vanuit Schiphol vliegen. Grootverbruiker KLM heeft er ook geen goed woord voor over en eist naast een structurele oplossing ook een compensatie van de luchthaven. Consumentenorganisaties waren overigens ook al succesvol in het afdwingen van een compensatie voor passagiers die hun vakantie in het water zagen vallen. Meer daarover lees je hier.

Gegeven de huidige situatie lijkt het einde van de chaos op Schiphol helaas dus nog niet in zicht.

Bus bij Departures 2 Amsterdam Airport Schiphol (Bron: Amsterdam Airport Schiphol)

KLM beperkt service op Schiphol

Ook KLM merkt het personeelstekort en schroeft daarom de werving van nieuwe medewerkers flink op. Alleen al deze maand staan er al 78 vacatures open op de speciale KLM Recruitment website. Daar komen de vacatures voor cabin crew nog bovenop. Overigens is de situatie bij andere luchtvaartmaatschappijen niet veel anders.

Door het tekort aan personeel moet KLM op Schiphol de service ook beperken. Dat betekent in de praktijk onder meer de service desks niet altijd bezet zijn. Reizigers merken dit bijvoorbeeld bij de transfer desks en bagage service, daar zijn de desks vaker gesloten dan open. Op die momenten informeert KLM reizigers middels een informatiebrief met advies. Bijvoorbeeld over omboekopties, wat te doen bij een gemiste vlucht of het boeken van een hotel op kosten van KLM.

Currently, we’re unable to assist you at our service desks. We’re sorry for the inconvenience this causes. We’d like to explain what we’re doing to help you and what you can do yourself. – Brief van KLM aan gedupeerde reizigers op Schiphol

Dit kun je zelf doen

Als er op Schiphol geen assistentie mogelijk is van KLM zijn er ook diverse zaken die je zelf kunt regelen. Uiteraard kun je ook de telefonische KLM klantenservice bellen. Maar als de wachttijd langer dan 45 minuten is wordt de verbinding automatisch verbroken. Dus dat is ook lang niet altijd een uitweg. Hieronder een overzicht van een aantal zaken die je zelf kunt regelen in het geval er geen KLM Service Agents beschikbaar zijn.

1. Vlucht omboeken

In een brief aan gedupeerde klanten stelt KLM allereerst dat het mogelijk is om zelf de boeking te wijzigen. Bijvoorbeeld in het geval van annulering, vertraging of een gemiste vlucht. In veel gevallen zal er echter een automatische omboeking volgen naar de eerstvolgende beschikbare vlucht. Hiervoor hoef je nooit bij te betalen. KLM geeft aan dat het in veel gevallen ook mogelijk is via de website zelf een alternatieve vlucht te kiezen. Die doe je via je KLM account bij ‘Mijn Reis’ of via deze link. Je krijgt een bevestiging via e-mail en/of SMS zodra de nieuwe vlucht is gepland.

Wijzig je boeking via ‘Mijn Reis’ op de website van KLM (Bron: KLM)

2. Zelf een hotel reserveren

Een nieuwe vlucht zal in veel gevallen dezelfde dag nog vertrekken. Maar het is niet ondenkbaar dat de vlucht pas een dag later vertrekt. In dat geval heb je recht op een hotelovernachting. KLM vraagt gedupeerde reizigers dit zelf te regelen als er geen service op Schiphol beschikbaar is.

KLM stelt dat deze reizigers zelf een hotelovernachting mogen boeken tegen een redelijk tarief. Wat een redelijk tarief is wordt niet specifiek benoemd. De hotels rondom Schiphol kunnen natuurlijk flink aan de prijs zijn. Een tarief van € 100-200 lijkt ons ‘redelijk’. Zorg dat je kan aantonen dat er geen goedkopere opties in de buurt te vinden waren, dan zit je altijd wat zekerder. KLM raadt reizigers aan een hotel te boeken via booking.com, expedia.nl of nh-hotels.com. Maar je kunt natuurlijk ook direct bij het hotel boeken en tegelijkertijd aan je hotelstatus werken.

Waar KLM wel duidelijk over is is de maaltijd- en transfervergoeding. De maaltijdvergoeding bedraagt maximaal € 25 per persoon per maaltijd. Voor de transfer van het vliegveld naar het hotel (en v.v.) mag je maximaal € 50 per rit declareren.

De declaraties kun je hier doen om de website van KLM.

Inspiratie nodig voor een hotel vlakbij Schiphol? Bekijk dan eens onze reviews van het Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel, Hotel Novotel Amsterdam Schiphol Airport, ibis Budget Amsterdam Airport, Corendon Village Hotel Amsterdam of het Mercure Hotel Amsterdam West.

Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel
Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel

3. Vergoeding voor noodzakelijke items

In het geval dat je nieuwe vlucht de volgende dag vertrekt blijft je bagage op Schiphol. Je hebt daarom recht op een vergoeding voor noodzakelijke items zoals toiletartikelen en eventueel kleding. Een duidelijke richtlijn voor hoeveel deze zaken mogen kosten geeft KLM niet. Uit ervaring weet ik dat er intern met € 50-100 per dag gerekend wordt. Maar reken je niet rijk, het moet namelijk wel in het redelijke blijven. Qua kosten kun je denken aan toiletartikelen als een tandenborstel, tandpasta, scheermesje en andere hygiëneartikelen. Voor wat betreft kleding gaat het om ondergoed, t-shirts en eventueel bovenkleding.

Denk eraan dat een eventuele reisverzekering deze kosten vaak ook dekt. Hiervoor kun je contact opnemen met het telefoonnummer dat op je polis staat. Sommige reiscreditcards bieden ook aanvullende verzekering. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de American Express kaarten.

De declaraties kun je hier doen om de website van KLM.

Een claim of verzoek tot compensatie dien je in op de website van KLM (Bron: KLM)

4. Vergoeding in verband met de drukte op Schiphol

Als je door de drukte en wachtrijen op Schiphol in de knel komt met je reisplannen kom je mogelijk ook in aanmerking voor een vergoeding van Schiphol. Hiervoor kun je contact opnemen met Schiphol zelf via de website. Deze claim dien je direct in bij Schiphol en dus niet bij de luchtvaartmaatschappij. De aanvraag kun je hier indienen.

De vergoeding van Schiphol geldt voor specifieke data waarop het extreem druk was op de luchthaven. Het indienen van aanvragen was voorlopig mogelijk tot 30 september 2022. Echter is het niet ondenkbaar dat er meer data bijkomen. Bovendien kun je altijd een verzoek tot compensatie indienen bij Schiphol als je van mening bent dat je hiervoor in aanmerking komt. Je krijgt dan binnen zes weken reactie.

De extra schermen op Schiphol die reizigers beter moeten informeren over de wachttijden tot aan security. (Bron: Schiphol)

Tip: denk ook aan je reisverzekering

Voor eventuele andere ongemakken voor of tijdens de reis kun je aanspraak maken op je reisverzekering. Denk er wel aan dat er vaak een eigen risico van € 50-100 geldt. Beschik je over een American Express kaart betaal dan je boeking altijd hiermee. Je hebt dan gelijk recht op de uitgebreide reis- en annuleringsverzekering die bij de kaart inbegrepen is (voorwaarden wisselen per kaart).

Vergoeding en compensatie aanvragen

Regel #1 bij het aanvragen van een vergoeding is het bewaren van alle bonnetjes. Zorg dat er duidelijk op staat waar je de uitgaven voor hebt gedaan. Vraag bijvoorbeeld bij het hotel ook een factuur van je overnachting. Alleen een pinbon met een bedrag is namelijk vaak niet voldoende.

Hieronder een overzicht van de websites waar je meer informatie kunt vinden of de declaratie/compensatie kunt aanvragen.

Bron omslagfoto en screenshots webpagina’s: KLM
Bron foto Renaissance Hotel Schiphol: InsideFlyer
Bron overige foto’s: Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *