Schiphol beperkt aantal vertrekkende reizigers tot eind winterseizoen4 min leestijd

Schiphol beperkt aantal vertrekkende reizigers tot eind winterseizoen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Wie denkt dat het klaar was met alle ellende op de luchthaven Amsterdam Airport Schiphol komt bedrogen uit. Al sinds mei ondervindt de luchthaven grote problemen door personeelstekorten. Met name bij de security moet de luchthaven het met minder personeel doen. Schiphol maakt deze week bekend dat de problemen blijven bestaan. Daarom beperkt Schiphol het aantal vertrekkende reizigers vanaf de luchthaven tot het eind van het winterseizoen.

Coronapandemie en de problemen op Schiphol

Aan het begin van de coronapandemie werd zowat de gehele luchtvaart stilgelegd. Daarmee waren er van de ene op de andere dag nagenoeg geen personeelsleden meer nodig op veel plekken binnen de luchthaven. Veel van hen moesten werk elders zien te vinden. Tijdens of na de pandemie vonden veel van deze ex-Schiphol-medewerkers ook werk elders in bijvoorbeeld de beveiligingsindustrie.

Negatieve coronatest noodzakelijk voor reis naar Nederland
Geparkeerde vliegtuigen tijdens coronapandemie. Foto: KLM

Vanaf januari 2022 volgde echter versoepeling op versoepeling. Hierdoor kon men weer op reis en nam in rap tempo de vraag naar vliegreizen weer toe. Vanaf mei afgelopen jaar werden de problemen op Schiphol pas echt zichtbaar. Net voordat de meivakantie startte in het land gingen grote groepen Nederlanders op reis. Het kon per slot van rekening weer, toch?!

Schiphol bleek er niet klaar voor te zijn. De arbeidsmarkt is krap en Schiphol was niet interessant genoeg om er te werken. Met de drukke zomer voor de boeg ging de luchthaven over tot een zomerbonus. Maar al snel bleken medewerkers in de beveiliging na de zomer weer op te stappen en elders werk te zoeken waar ze meer kunnen verdienen. Schiphol is dus weer terug bij af en heeft weer grote problemen.

Beperking vertrekkende passagiers

Om de problemen te verkleinen nam Schiphol al tal van maatregelen. Van enorme tenten buiten waar mensen moeten wachten, tot aan schermen met wachttijden en ijsjes tijdens de warme zomer. Het zijn of waren tijdelijke maatregelen maar bieden nog steeds geen oplossing. Daarom werden de dagelijks aantal vertrekkende passagiers beperkt. Zo zouden er in september en oktober ook minder reizigers mogen vertrekken. Respectievelijk 67.500 en 69.500 reizigers per dag. Door de aanhoudende problemen heeft topman Dick Benschop zijn functie beschikbaar gesteld en stapt op. Of dit gaat zorgen voor de oplossing is natuurlijk maar de vraag.

Schiphol ©Schiphol
Drukte op Schiphol. Foto: Schiphol

Eind winterseizoen

Vandaag kondigt Schiphol aan dat de beperkingen verder zullen worden doorgezet. De verwachting is dat tot het einde van het winterseizoen, dat is in maart, Schiphol het aantal vertrekkende reizigers op Schiphol beperkt. Dat houdt in dat er in de vakantieperiodes zo’n 50.000 reizigers per dag kunnen reizen. De overige weken zo’n 46.000 reizigers. De luchthaven geeft als belangrijkste argument dat het op deze manier zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen duidelijkheid en betrouwbaarheid kan geven. Ook moet op deze manier de veiligheid gewaarborgd worden.

Eind december zal gekeken worden of er vanaf januari meer mogelijkheden zijn, maar op dit moment ziet dat er zo nog niet uit.

Reacties luchtvaartmaatschappijen

Duidelijk mag zijn dat luchtvaartmaatschappijen op Schiphol niet staan te springen om nog meer beperkingen. Zeker grootverbruiker KLM is erg teleurgesteld. Zij geven aan dat de reputatie van KLM er onder lijdt en er ook een enorme schadepost aan het ontstaan is. De maatschappij spreekt over een schade van 100 miljoen euro.

Opnieuw zal KLM daarom de ticketverkoop voor reizigers vertrekkend vanuit Nederland beperken. Hierdoor kan KLM de hoeveelheid annuleringen beperken en zorgen voor een goede en veilige vluchtuitvoeringen op de luchthaven.

KLM CEO Marjan Rintel stelt het volgende over de nieuwe beperkingen:

De situatie op Schiphol vraagt al te lang, teveel van onze klanten en onze collega’s. KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op. Met de nieuwe beperkingen voor de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief.

Hoe dan ook blijft er een probleem dat uiteindelijk opgelost zal moeten worden. Nederland kampt met een arbeidstekort in alle sectoren. Schiphol zal samen met luchtvaartmaatschappijen, bonden en beveiligingsbedrijven moeten kijken naar een structurele oplossing. Maar die laat nog even op zich wachten … hopelijk niet te lang en haal je alsnog je vlucht.

Bron: Schiphol & KLM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *