Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air France komt binnenkort met een nieuwe service op de luchthaven van Parijs-Charles de Gaulle. Hiermee moet elke passagier een First Class ervaring kunnen krijgen, en wie wil dat nou niet? Er is echter wel een (flink) prijskaartje verbonden aan deze nieuwe Conciërge service van Air France.
First Class ervaring
Wil je de beste en meest luxueuze reiservaring? Dan boek je ’natuurlijk‘ een First Class vliegticket. Alhoewel steeds minder airlines deze cabine aanbieden is het nog steeds mogelijk om bijvoorbeeld met Lufthansa, Emirates of Air France in First Class te vliegen. Uiteraard betaal je er heel wat geld voor, maar dan mag je ook de beste service van A tot Z verwachten. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke begeleiding op de luchthaven, een exclusieve First Class lounge, privé transfer naar het vliegtuig en natuurlijk een Michelin maaltijd aan boord.
Het is binnenkort echter ook als niet-First Class passagier mogelijk om (een deel van) die ervaring te beleven. Air France start vanaf volgende maand namelijk met de Air France Conciergerie service.
Air France Conciergerie
De nieuwe service van de Franse nationale maatschappij biedt Economy, Premium Economy en Business Class passagiers de mogelijkheid om hun reis op diverse manieren te verrijken. Denk bijvoorbeeld aan een privé transfer naar het vliegveld, persoonlijke bagage service op de luchthaven en persoonlijke begeleiding bij de check-in, lounge en boarding. Aankomende passagiers kunnen ervoor kiezen om na de landing persoonlijk opgehaald te worden. Zij worden ook met voorrang begeleid naar hun privé transfer.
Dit alles is natuurlijk niet voor niets. Hieronder een overzicht van de huidige toeslag die Air France vraagt. Het is trouwens ook mogelijk om met Flying Blue miles te betalen.
Pakket | Service | Kosten in euro | Kosten in miles |
Vertrek | – Privé transfer naar het vliegveld (max. 40 km van CDG) – Meet & Greet bij aankomst – Persoonlijke begeleiding bij check-in via SkyPriority – Persoonlijke begeleiding naar de Air France Lounge – En persoonlijke begeleiding bij boarding via SkyPriority | € 400 (+ € 50 voor elke extra reiziger) | 80.000 (+ 10.000 voor elke extra reiziger |
Transit | – Meet & Greet bij aankomst – Persoonlijke begeleiding naar de Air France Lounge – En persoonlijke begeleiding bij boarding via SkyPriority | € 300 (+ € 50 voor elke extra reiziger) | 60.000 (+ 10.000 voor elke extra reiziger |
Aankomst | – Meet & Greet bij aankomst – Persoonlijke begeleiding naar de bagageband via SkyPriority – Afleveren bagage bij privé transfer – En privé transfer naar de stad (max. 40 km van CDG) | € 400 (+ € 50 voor elke extra reiziger) | 80.000 (+ 10.000 voor elke extra reiziger |
De optie om de lounge te gebruiken is alleen van toepassing indien de passagier zelf al toegang heeft middels frequent flyer status of reisklasse. Indien dit niet het geval is geldt er een toeslag van € 75 of 15.000 miles per persoon.
Nu al boekbaar
Air France Conciergerie is al boekbaar voor vluchten vertrekkend vanaf dinsdag 11 juni 2024. Dit kan direct via de website, maar ook telefonisch tot 18 uur voor vertrek. Reizigers die de service hebben geboekt worden 48 uur voor vertrek gebeld met instructies. De service is beschikbaar in zowel Engels als Frans. Meer informatie is hier terug te lezen op de website van Air France.
Bron foto’s: Air France
Van Gooiland zegt
Persoonlijke begeleiding?!? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Iemand die gezellig met mij meeloopt? Wat heb ik daaraan?
Boudewijn zegt
Voor deze service weet ik het niet, maar in Dubai wordt je b.v. bij inchecken langs de SP rij geleid om ook die over te slaan, sleept iemand anders met je koffers. Bij aankomst met een golfkarretje naar de immigratie, en ook daar alle rijen overslaan. Paar jaar geleden waren we vanaf uitstappen vliegtuig in 50 minuten met onze koffers in het hotel op de Palm. En gezien de tijdstippen die KLM vliegt, is dat erg prettig.
Dan zegt
In december het Dubai airporthotel geboekt voor een lange transfer met de kinderen (om jetlag te voorkomen). Daar werden we ook aan de gate opgehaald door iemand die onze bagage droeg, ons door security loodste en afzette bij het hotel. Had ook in een golfkar gekund. Was gewoon gratis. Nou ja: inbegrepen bij de prijs van het hotel.
Mijn punt is: de infrastructuur op CDG is hopeloos inefficiënt. Leuke poging van AF om daar nog iets van te maken. Het enige voordeel is dat het nog steeds aanzienlijk goedkoper is dan de VIP-service op Schiphol 😉
Van Gooiland zegt
Goedkoper dan Schiphol, maar niet aanzienlijk. En op Schiphol weet je precies wat je krijgt voor je centen, namelijk waar voor je geld.
Een vertrekkende pax betaalt op Schiphol € 560, in Parijs kost het € 400. + €75 voor de lounge. Dat laatste bedrag is sowieso al veel ten veel voor zo’n middelmatige AF lounges. De VIP lounges op Schiphol daarentegen . . . .
Als je VIP service boekt hoef je helemaal niet langs een check-in balie, en de security check en eventuele paspoort controle worden ook ter plekke uitgevoerd. En dan natuurlijk privé vervoer rechstreeks naar het vliegtuig. Zelfs de gate wordt overgeslagen. Je mag ook kiezen of je als eerste of als laatste aan boord wilt.
AF zorgt wel in sommige voor vervoer naar de luchthaven, dat is het enige voordeel ten opzichte van de VIP service. En dat hoeft niet eens voor iedereen een voordeel te zijn. Ik word bijvoorbeeld altijd naar Schiphol gebracht, daar heeft mij werkgever een chauffeur voor. We hebben zoveel vliegende werknemers dat hij daar en dagtaak aan heeft.
De VIP service is een puik product dat aan een bepaalde vraag voldoet. Voor mij is de toegevoegde waarde gering. Ik ken op Schiphol blindelings de weg, check online in, en reis met handbagage, dus de tijdsbesparing is voor mij verwaarloosbaar, en de luxe is niet aan mij besteed. Ik neem genoegen met Privium.
Van Gooiland zegt
In Dubai hebben ze hun zaakjes meestal goed op orde. Of dat in Parijs ook zo is, dat blijft de vraag.
Ik mijd CDG als de pest, maar zo af en toe heb ik er een transfer, want soms zijn er gewoon geen betere alternatieven. Ik reis alleen met handbagage, de lounge en de gate weet ik zelf wel te vinden, ik heb SkyPriority, en ik loop hoogst waarschijnlijk een stuk sneller dan de gemiddelde persoonlijke begeleider. Laatstgenoemde is in mijn geval vermoedelijk slechts een blok aan mijn been. Daar ga ik echt geen € 300 voor neertellen.
Het is dan ook te hopen dat diegenen die er wel zoveel geld voor over hebben echt álle rijen mogen overslaan: check-in, security, paspoort controle, lounge & boarding.
Zelfs dan is € 400 voor een vertrekkende pax aan de prijzige kant. De Schiphol VIP Service cost € 560, maar daar krijg je ook wat voor.
Dubai is erg groot, en meestal stervens druk, dus daar zie ik sommige gevallen wel het nut van meet & greet in. Maar als je met EK vliegt in business class dan is het allemaal best te doen. Voor een vlucht naar DXB krijg je mij met geen stok een KLM kist in. Het in-flight product is ondermaats en de aankomst en (vooral) vertrektijden in DXB zijn belabberd. EK vliegt driemaal daags op AMS, er is altijd een vlucht met betere tijden te vinden, en de service is sowieso vele malen beter. (En ja, ik weet het, sommige ongelukkigen hebben geen keus, die zijn om verscheidene redenen tot KLM veroordeeld. De arme stumpers!).