Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ondanks de voortdurende Coronapandemie mocht Schiphol afgelopen maand weer iets meer passagiers ontvangen dan in februari. Het blijft echter nog steeds een fractie van het verkeer dat Schiphol ooit verwerkte. Het vrachtverkeer en vervoerde tonnage nam deze maand wel weer flink toe.
Lichte stijging
Vorige maand mocht Schiphol nog zo’n half miljoen passagiers verwelkomen op de luchthaven. In maart liep dat aantal iets op. Namelijk naar 660.000 passagiers. Dat is een stijging van meer dan 30%. Alhoewel zo’n stijging natuurlijk positief is voor Schiphol zijn deze aantallen nog geen vergelijking met wat Schiphol ooit aan passagiers verwerkte. Maart vorig jaar ging het bijvoorbeeld om meer dan 2 miljoen reizigers. En toen was de pandemie al begonnen. In 2019 ging het zelfs om 5,6 miljoen passagiers.
In het aantal passagiers worden niet-betalende reizigers, baby’s en crew ook meegerekend. De internationale telwijze van luchtvaartverkeer telt overstappende passagiers zowel bij aankomst als bij vertrek. Schiphol stelt dat dit zich vertaalt naar bijna 200.000 unieke passagiers.
Vliegbewegingen
De Nederlandse nationale luchthaven heeft een maximum aantal jaarlijkse vliegbewegingen van 500.000 opgelegd gekregen door de Nederlandse overheid. Dat maximum is voor 2021 geen probleem, met slechts 12.220 vliegbewegingen in maart. Vorig jaar in dezelfde maand waren dat er nog 25.155. Het aantal vluchten dat in de nacht of vroege ochtend vertrok nam overigens ook flink af ten opzichte van vorig jaar.
De flinke daling in passagiersvervoer geeft wel weer ruimte voor meer vrachtvervoer. Dit nam namelijk met zo’n 30% toe. Ook het aantal vervoerde ton vracht met postvluchten nam toe met bijna 20%. De meeste vracht komt vanuit Azië en Noord-Amerika. Uitgaande vrachtvluchten vinden hun bestemming in dezelfde werelddelen. Intercontinentale vluchten worden vaak ook benut voor het vervoeren van in-cabin freight.
Europa
Ruim 62% van de vluchten vanuit Amsterdam heeft een bestemming in Europa, de rest is intercontinentaal. Vorig jaar maart bestond het vliegverkeer nog voor bijna 80% uit Europees verkeer. Het intercontinentale verkeer lijkt relatief minder geraakt met 4.638 vluchten vorige maand tegenover 5.305 vluchten in dezelfde maand vorig jaar. Het aantal vluchten zegt natuurlijk nog niets over de bezettingsgraad aan boord. Dit aantal wordt natuurlijk flink beïnvloed door de vele reisbeperkingen.
Geef een reactie