Weer fors minder passagiers voor Schiphol

Vertrek 2 Schiphol

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Coronapandemie dendert voort en dat is ook in de luchtvaart nog steeds erg goed te merken. Alhoewel airlines als Lufthansa en Brussels Airlines weer voorruit kijken naar de zomer, schrijven luchthavens rode cijfers als het om vluchten en passagiers gaat. Zo verwerkte Schiphol afgelopen maand bijna 90% minder passagiers dan in februari 2020. Ook het aantal passagiers ten opzichte van vorige maand nam fors af.

Passagiers

Door de aanhoudende onzekerheid wat betreft inreisrestricties binnen en buiten Europa blijft een herstel van de commerciële luchtvaart uit. Het aantal vluchten op Schiphol daalde deze maand met 70% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In totaal mocht de nationale luchthaven in februari zo’n 500.000 passagiers verwerken, tegenover 4,7 miljoen februari vorig jaar. Dat is een afname van 89%. Het aantal passagiers deze maand is ook flink lager dan vorige maand.  In de eerste maand van dit jaar waren dat er namelijk nog 870.000.

Van de half miljoen passagiers in februari had 290.000 een overstap op Schiphol. Overstappers worden overigens tweemaal geteld, eenmaal bij aankomst en eenmaal bij vertrek. Naar alle continenten nam het aantal passagiers sterk af, varierend van een afname tussen de 80% (Latijns-Amerika) en ruim 90% (Noord-Amerika).

Boeing 787 Dreamliner van KLM (Bron: KLM)
Boeing 787 Dreamliner van KLM, home carrier van Schiphol (Bron: KLM)

Vrachtvervoer

Waar het passagiersvervoer dramatische cijfers laat zien neemt het vrachtverkeer juist toe. Voor de pandemie zagen we op Schiphol dat het aantal vliegbewegingen tegen het plafond aan groeide, waarbij het vrachtvervoer vaak het onderspit moet delven. Nu is dat dus andersom.

Het aantal vrachtvluchten is zelfs verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Het ging om 2.211 vluchten in februari. Het totale volume naam ‘maar’ 8% toe omdat in veel gevallen kleinere toestellen ingezet worden, soms zelfs passagierstoestellen. Vrachtbestemmingen in Noord-Amerika en Azië zijn voornamelijk verantwoordelijk voor de stijging. Onder andere de cargo tak van KLM speelt een belangrijke rol in het vervoer van medische hulpgoederen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *