Jet Airways grijpt naast ‘eigen’ slots

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Ooit verbond Jet Airways India met de wereld. Maar een gebrek aan voldoende passagiers, mismanagement en hoge schulden zorgden voor het faillissement van de tweede grootste airline van India. Een tijdje terug leek er toch een toekomst van de maatschappij met dank aan enkele investeerders. In het volgende hoofdstuk van Jet Airways blijkt echter dat het verkrijgen van slots voor een herstart lastiger lijkt dan gedacht.

Schiphol

Jet Airways vloog de wereld over met een long haul vloot van onder meer Airbus A330 en Boeing 777 toestellen. De maatschappij deed ook Amsterdam Airport Schiphol aan, onder meer vanuit Delhi. Naast de long haul activiteiten was de airline ook actief op de binnenlandse markt van India. Daarvoor werd er gevlogen met een vloot van Boeing 737 vliegtuigen, waaronder de MAX 8.

Hoge concurrentie op binnenlandse routes was een van de redenen voor de ondergang van Jet Airways. De maatschappij was niet in staat om voldoende toegevoegde waarde te bieden tegenover een leger aan low cost carriers uit eigen land en uit het buitenland.

Door de financiële problemen lag er zelfs een hele tijd een Boeing 777 van Jet Airways aan de ketting op Schiphol. Het toestel werd aan de grond gehouden door een vrachtafhandelingsbedrijf dat niet betaald kreeg. Er was even sprake van dat KLM de 777 over zou nemen. Dit ging echter niet door omdat er geen toestemming is gegeven voor het overnemen van de slots op Schiphol.

Jet Airways
Toestel van Jet Airways landt op de luchthaven (Bron: Jet Airways)

Herstart bemoeilijkt

Een herstart voor Jet Airways lijkt misschien onbegonnen werk, maar dat is niet per se zo. Er is volgens Aviation Week namelijk nog een vloot van elf toestellen, waaronder twee Airbus A330-200, drie Boeing 737 en zes Boeing 777-300ER vliegtuigen. Initieel vloog de airline natuurlijk met veel meer toestellen.

Enkele investeerders zouden ook wel oren hebben naar een herstart van de activiteiten van Jet Airways. Zij hadden hun zinnen gezet op de originele slots van de maatschappij. De Indiase autoriteiten hebben echter aangegeven dat de airline daar nu geen aanspraak meer op kan maken gezien het feit dat het te lang heeft geduurd voordat er schot in de zaak kwam.

In eerste instantie gingen de binnenlandse slots van Jet naar andere maatschappijen. Er zou sprake van zijn dat bij een eventuele herstart die weer teruggegeven zouden worden. Dat blijkt nu dus niet meer het geval. Een rechtbank heeft daar ook al over geoordeeld.

Toekomst?

De vraag is of Jet Airways dan nog een toekomst heeft nu de ‘makkelijke’ weg naar slots onmogelijk gemaakt is. Met twee grote investeerders zou er in de toekomst wel goed moeten zijn om weer op te starten. Indien de Coronapandemie dermate onder controle is dan zou het vliegverkeer flink kunnen groeien. Als Jet Airways erin slaagt om tegen de tijd de zaken op orde te hebben dan zou er nog wel eens een kans zijn om weer eens een 9W vlucht te kunnen boeken.

Reacties

  1. Lloyd zegt

    Dat KLM de Boeing 777 over heeft genomen klopt niet. De plannen liepen stuk door gezeur met de slots. Hij staat namelijk nog steeds geparkeerd,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *