Meer passagiers voor Schiphol, minder vliegbewegingen

Schiphol klaar voor de zomer?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De groei van Schiphol ligt onder een vergrootglas. Tot 2020 mag de luchthaven namelijk niet meer dan 500.000 starts en landingen faciliteren. Recentelijk werd (een deel van) het plan van minister Cora van Nieuwenhuizen bekend waarin de nationale luchthaven vanaf 2021 wel weer mag groeien. Afgelopen maand nam het aantal passagiers dat van, naar of via Schiphol vloog toe, maar het aantal vliegbewegingen nam juist iets af.

Stijging passagiers

Het aantal passagiers dat per jaar via Schiphol vliegt is niet aan een maximum gevonden. Het aantal vliegbewegingen wel. Een stijging van het aantal passagiers kan dus alleen komen door het inzetten van grotere toestellen en een betere bezettingsgraad. De groei van Europese bestemmingen was deze maand groter dan intercontinentaal, namelijk 2,2% tegenover 1,4%. In aantallen is dat respectievelijk 4,7 miljoen en 1,9 miljoen passagiers. Ook de Nederlandse nationale airline KLM heeft hier een aandeel in.

Polen en Oostenrijk kennen beiden een grote groei ten opzichte van juni vorig jaar. Namelijk meer dan 20%. Vliegverkeer van en naar Turkije nam met 11% toe. Voornamelijk door sterke groei op Antalya (+26%). Spanje, een andere vakantiebestemming, bleef gelijk qua aantal passagiers. Alhoewel Italië groeide met 4%, zag Griekenland het aantal passagiers vanaf Schiphol flink afnemen, namelijk met 5%.

Luchtruim Iran gemeden door KLM en andere airlines
KLM vliegt sinds enige tijd direct op Las Vegas in de VS (Bron: KLM)

Het aantal intercontinentale reizigers nam iets minder toe. Bestemmingen als Dubai en Doha zagen een grote groei met +20%. Ook de VS (+7%) werd uitgebreid met bijvoorbeeld meer vluchten naar Las Vegas, Tampa, New York, Detroit, LA, San Francisco en Boston. Door het wegvallen van Jet Airways daalde het aanbod naar India met maar liefst 64%. Ook Caribische bestemmingen als Jamaica en Cuba namen met respectievelijk 46 en 33% af.

Vliegbewegingen

Over de eerste zes maanden van 2019 ziet Schiphol, ondanks de groei van het aantal passagiers, toch een daling van het aantal vliegbewegingen. Alhoewel het om een daling van slechts 0,1% gaat.

Het aantal vliegbewegingen wordt ingedeeld in twee categorieën, namelijk vracht en passagier. Die laatste kon alleen groeien omdat het vrachtverkeer flink afnam, al enige maanden op rij. Daarbij worden er gemiddeld grotere toestellen ingezet, met een nagenoeg gelijkblijvende bezettingsgraad.

Groei Schiphol juni 2019 (Bron: Schiphol Group)

Reacties

  1. J. De Vries zegt

    Eenvoudig genoeg. Maak het voor luchtvaartmaatschappijen duurder om met narrowbodies te vliegen ver verlaag de prijzen voor widebodies. Zo kun je met hetzelfde aantal vliegbewegingen meer passagiers afhandelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *