Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Er heerst enige onrust bij Air France-KLM met de komst van Benjamin Smith, de nieuwe CEO van de luchtvaartcombinatie. In de korte tijd dat hij aan het roer staat heeft hij al een aantal veranderingen doorgevoerd. Zowel positief voor het bedrijf als minder populaire stappen. Zo is voor het eind van de zomer het ‘tijdperk’ Joon alweer voorbij. Ook wordt er met het ‘zelfstandige’ HOP! korte metten gemaakt. Nu lijkt het net of HOP! een onafhankelijke maatschappij is. Dat maakt het voor reizigers nog wel eens onduidelijk met wie ze vliegen. HOP! wordt dan ook Air France HOP!.
Maar bij die veranderingen blijft het niet. Ook op Nederlandse bodem lijkt een onrustige tijd aan te komen. Niet omdat KLM dit jaar 100 jaar onder dezelfde vlag vliegt. Nee, eerder om de positie van topman Pieter Elbers. Het is nog maar de vraag of hij de 100ste verjaardag viert bij KLM.
Elbers
Pieter Elbers startte zijn carrière bij KLM in 1992. Op verschillende posities heeft hij in de jaren tot aan 2014 gezeten. Van General Manager tot aan Manager Vliegtuigbelading en Network Planner. Op 15 oktober 2014 maakte Camiel Eurlings plaats voor Pieter Elbers als President-Directeur bij KLM. In die tijd ging het niet al te best met de Nederlandse maatschappij. Elbers heeft heel wat veranderingen doorgevoerd die er uiteindelijk voor hebben gezorgd dat KLM er weer gezond voor staat. Er zijn investeringen gedaan in de vloot, bestemmingen en personeel. Dit alles zorgt ervoor dat KLM nu geld in het laatje brengt bij Air France-KLM.
Smith zegt gedag
Maar het is dus ook erg onrustig binnen moederbedrijf Air France-KLM. De benoeming van Pieter Elbers als CEO van KLM loopt namelijk april dit jaar af. Er gaan geruchten de ronde dat Smith de samenwerking met Elbers niet wil voortzetten. Hij wil een meer centrale aansturing vanuit Parijs, en dat lukt niet met Elbers aan het roer in Nederland. Ook zou Smith eerdere afspraken over de gang van zaken binnen het moederbedrijf Air France-KLM niet goed zijn nagekomen. Topmanagers van KLM hebben dan ook een brandbrief naar de Raad van Commissarissen van Air France-KLM gestuurd. Inhoud van de brief is onder andere het niet nakomen van gemaakte afspraken en het nemen van besluiten zonder overleg met andere managers binnen Air France-KLM. Des te belangrijk is de herbenoeming van CEO Elbers.
Naar aanleiding van alle onrust is het personeel van KLM al een petitie gestart met inmiddels meer dan 21.000 handtekeningen.
Ook de Nederlandse politiek bemoeit zich er inmiddels mee. Zo heeft Minister Hoekstra van Financiën al aangegeven achter Elbers te staan. Ze zullen hun best doen om Elbers aan het roer te houden. Zij zien namelijk ook in dat Elbers in de afgelopen jaren grote stappen heeft gezet om het bedrijf o.a. winstgevender te maken. Afgelopen maandag heeft de Minister gesproken met zijn Franse collega Minister Bruno Le Maire. Hoekstra was kort over hoe het gesprek verlopen was. “Goed en constructief”. Daarbij heeft hij ook aangegeven dat de hub functie van Schiphol erg belangrijk is voor Nederland en KLM hierin een grote rol speelt.
Herbenoeming
Het is dus nog maar de vraag wat er de komende tijd zal gebeuren en of KLM haar 100ste verjaardag zal vieren met CEO Elbers aan het roer van de Nederlandse tak van Air France-KLM. Op 19 februari komt de Raad van Commissarissen bij elkaar. Een eventuele herbenoeming van Pieter Elbers als CEO van KLM zal dan besproken worden. In april loopt de periode van Elbers af. Mocht eerder blijken dat hij niet wordt herbenoemd, dan zal er waarschijnlijk veel onrust ontstaan. Er gaan al geruchten dat er door o.a. het personeel van KLM gestaakt zal gaan worden om Elbers aan het roer te houden.
De vraag is of de steun vanuit Nederland genoeg zal zijn. Smith wil een structuur invoeren die bij veel andere luchtvaartbedrijven al gemeengoed is. In die structuur is het hoofdbestuur leidend en voeren alle ondernemingen binnen de groep de strategie van het moederbedrijf uit. Binnen AF-KLM varen diverse onderdelen een eigen koers. De hoogste baas ziet dit dus wel anders. De tijd zal leren hoe het er straks voorstaat bij KLM en Air France.
Beeldmateriaal: KLM, Air France-KLM
Wilhelm zegt
Is helemaal geen vraagstuk. Hij wordt zeker herbenoemd de vraag is alleen wat staat daar tegenover. Inleveren van de kas? Meer zeggenschap naar Parijs of Smith in RvC van KLM? Is gewoon bedrijfspolitiek
Mike zegt
Het zou een drama zijn als de KLM een kleine Airfrance zou worden. De Service, de vriendelijkheid en veel meer zouden er niet meer zijn.
KLM is bijna 100 Jaar oud, dan mag je toch verwachten dat ze selfstandig mogen blijven.
Rene zegt
Laat maar gebeuren, KLM is onderdeel van air France en dus een maatschappij, de reden dat het personeel in opstand komt ligt niet in het feit dat ze Elbers zo’n geschikte vent vinden, ze zijn bang voor afslanking en bezuinigingen.
Bedrijfs economisch zou ik zeggen, een manager voor Air France en KLM en maak er eindelijk een maatschappij van.
Als KLM niet was overgenomen door Air France waren ze al jaren geleden falliet gegaan.