Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM onderhoudt een prima netwerk binnen Europa met gunstige vertrektijden vanuit Amsterdam. Voor een recente zakentrip koos ik dan ook voor de Nederlandse nationale carrier. Ik vloog in de Economy Comfort cabine van KLM van Amsterdam naar Kopenhagen en in deze review lees je er alles over.
Boeking
Voor deze business trip had ik een paar weken voor vertrek een ticket gekocht via de KLM app. De boeking omvat een retourvlucht van Amsterdam Schiphol Airport (AMS) naar Copenhagen Kastrup International Airport (CPH). Ik boekte een Economy Class stoel voor een tarief van € 353,34. Daarnaast deed ik nog een CO2-compensatie. Ik betaalde het vliegticket en de compensatie met mijn Flying Blue American Express Platinum Card. Hierdoor spaar ik 1,5 Flying miles per uitgegeven euro bij KLM.
Bij het ticket is één stuk handbagage en één accessoire zoals een handtas inbegrepen (maximaal 12 kg). Als Flying Blue Platinum deelnemer kreeg ik ook nog extra bagagetoelage in de vorm van één stuk ruimbagage.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review met KLM in Economy Comfort tussen Amsterdam en Kopenhagen. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Check-in Amsterdam
Mijn vlucht KL1129 vertrekt om 12.35 uur, maar ik ben al redelijk vroeg op de luchthaven. Ik heb namelijk nog wat (digitale) zakelijke afspraken die ik op de luchthaven in de lounge wil doen. Ik maak normaal al gebruik van de verkorte wachtrij bij de security middels SkyPriority. Maar deze keer wil ik mijn Privium Plus lidmaatschap eens uitproberen. Sinds kort heb ik namelijk ook de reguliere American Express Platinum Card waarin dit lidmaatschap is inbegrepen.
Er is voor Privium leden een aparte rij voor de security. Deze is nog iets korter dan de SkyPriority rij, alhoewel het niet heel druk is deze ochtend. Na de security ga ik naar de non-Schengen terminal. Hier kan ik als Privium-lid direct middels een irisscan door de paspoortcontrole. Dit gaat heel snel, er staat ook geen rij.
Privium ClubLounge West en KLM Crown Lounge 52
De oplettende lezer weet dat ik binnen het Schengen-gebied vlieg, maar ik wilde graag de Privium ClubLounge West eens bezoeken. Daarom ging ik ook door de paspoortcontrole. En omdat alle terminals met elkaar verbonden zijn kon ik gemakkelijk terug naar het Schengen-gebied. Over de Privium ClubLounge West lees je uiteraard binnenkort meer in een lounge review op InsideFlyer.
De Privium ClubLounge bevalt overigens goed. De lounge is veel kleiner dan de KLM Crown Lounge 52 en 25, maar voelt ook een stuk rustiger. Het aanbod qua eten en drinken is erg goed en ook de service is prima. De douche was overigens ten tijde van mijn bezoek (juni 2023) buiten gebruik in verband met een lekkage. Eén van onze lezers laat overigens weten dat de douche inmiddels weer is gemaakt.
Boarding
De KL1129 vertrek vandaar vanaf Gate D87. Dat is een flink stuk lopen, dus ik vertrek op tijd. De snelle Privium grenspassage tussen de twee terminals scheelt overigens veel wachttijd. Het is nog zo’n 10 minuten voor boarding als ik bij de gate aankomen. Het is zo te zien een volle vlucht naar Kopenhagen vandaag.
Geheel volgens schema kondigt de ground crew de boarding procedure aan. Er wordt netjes uitgelegd dat de boarding volgens zones gaat en de controle hierop is ook zeer goed. Opvallend is dat er wordt gestart met Zone 1 en niet in combinatie met Zone 2. Daardoor krijgen Europe Business Class passagiers dus echt voorrang, wat natuurlijk goed is. Het valt me wel dat relatief veel passagiers Zone 2 op hun ticket hebben staan. Als Flying Blue Platinum deelnemer mag ik ook boarding in Zone 2, ongeacht de reisklasse.
Na een scan van de boardingpas mag ik via de jet bridge het vliegtuig in.
KLM Economy Comfort cabine en stoel
Bij binnenkomst in het toestel word ik vriendelijk begroet door de bemanning. Er staat een bakje hygiëne doekjes voor de passagiers. Ze worden niet meer actief uitgedeeld.
Ik zit in Economy Comfort op stoel 4F, aan de raamkant dus. De drie voorste rijen zijn Europe Business Class. In dit vliegtuig is de Business cabine flexibel in te delen middels verschuifbaar gordijn. De cabine is over 3-3, alleen voor Business Class is de middenstoel vrijgehouden. In totaal kunnen er 186 passagiers in dit toestel en op deze vlucht naar Kopenhagen zijn bijna alle stoelen bezet.
Een voordeel van instappen in Zone 2 en een stoel in Economy Comfort is dat je meer kans hebt om je trolley ook daadwerkelijk boven je stoel op te bergen. De bagagevakken zijn ruim genoeg voor een trolley, maar op een volle vlucht is het soms zoeken naar een plekje voor je koffer. Eerder aan boord zijn en voorin zitten heeft dus zijn voordelen.
In dit toestel is er voorin één toilet voor Europe Business Class passagiers. Achterin zijn nog twee toiletten te vinden tussen de cabine en de galley. Deze zijn van een redelijk formaat voor een Boeing 737. De schoonmaak was ook prima op orde. Het is echter wel te zien dat de toiletten al lang niet meer zijn gerenoveerd.
Comfort
In deze review van de KLM Economy Comfort vlucht van Amsterdam naar Kopenhagen gaan we ook in op het comfort aan boord. Allereerst de beenruimte, die is met 84 cm prima (hetzelfde als in Europe Business Class). Economy Class stoelen hebben een beenruimte van 76 cm. De stoelen zijn ook voorzien van een stopcontact, maar geen USB-poorten, denk dus eventueel aan een adapter.
De stoel zelf is in elke cabine hetzelfde. Er is een stoelzak met het inflight magazine de Holland Herald, een safety information card en een blauw zakje. Het tafeltje is van een prima formaat en is ook verstelbaar naar voren. Dat vind ik persoonlijk altijd wel prettig. In de Embaer van KLM is dit bijvoorbeeld niet het geval.
Persoonlijk vond ik het wat warm gedurende vlucht. Het was niet al te storend, maar een prettige temperatuur draagt natuurlijk wel bij aan het comfort.
Service
In de Economy cabine wordt op Europese vluchten geen maaltijd geserveerd. Wel krijg je een drankje en een snack aangeboden, dit is in de ticketprijs inbegrepen. KLM denkt echter wel na over een buy-on-board service voor de toekomst.
Zoals altijd begint de service zo’n 5-10 minuten na het opstijgen. Ik krijg een drankje en een sandwich met Beemster kaas aangeboden. Deze keer ga ik voor een zwarte koffie en een bekertje sinaasappelsap. Ik krijg nog het aanbod voor een extra bekertje water. Attent, maar dit is voor mij genoeg. Voor de liefhebbers is er ook rode of witte wijn. Voor de sandwich is er overigens maar één keuze. Eerder heb ik ook wel eens een sandwich met verse eiersalade gekregen aan boord.
In Europe Business Class krijg je wel een volledige maaltijd met een kleine salade en dessert. De selectie aan dranken is ook wat ruimer, zo wordt er ook champagne geschonken. De maaltijd wordt op hard plastic servies geserveerd in een speciale doos, ontworpen door Marcel Wanders. Voor de drankjes is er wel glaswerk. Benieuwd naar onze ervaringen over Europe Business Class? Check dan deze Review over de Business vlucht van Amsterdam naar Helsinki in de Boeing 737-800.
Flying Blue voordelen
Als Flying Blue Platinum deelnemer geniet ik van diverse voordelen, daar zal ik ook op ingaan in deze review over de Economy Comfort van KLM op de vlucht naar Kopenhagen. Zo maak ik op de luchthaven gebruik van SkyPriority. Hiermee krijg ik voorrang bij check-in, security en boarding. Daarnaast kan ik de KLM Crown Lounges op Schiphol bezoeken en uiteraard de partnerlounges wereldwijd. Verder krijg ik één extra stuk ruimbagage gratis. Daar heb ik deze keer geen gebruik van gemaakt omdat het maar om een korte reis van drie dagen ging.
Als Flying Blue Platinum deelnemer kun je direct na het boeken gratis een stoel selecteren. KLM beperkt de gratis stoelselectie al enige tijd, met als laatste nieuws dat ook sommige Business Class passagiers voor stoelselectie moeten betalen. Naast gratis stoelselectie is het ook mogelijk om gratis een Economy Comfort ‘upgrade’ te doen. Ik kon dus direct na boeking ook een Economy Comfort stoel selecteren, direct achter de Europe Business Class.
Met deze retourvlucht verdiende ik 2.166 miles. Doordat ik als Platinum lid 8 miles per euro op KLM-uitgaven spaar levert me dat dus meer op dan Gold, Silver of Explorer leden. Zij krijgen respectievelijk 7, 6, of 4 miles per euro. Verder kreeg ik 12 XP en 12 UXP. Normaal is dit 10 (U)XP, maar in verband met de CO2-compensatie kreeg ik nog 2 (U)XP extra
Doordat ik mijn Flying Blue American Express Platinum Card heb gebruikt voor de betaling kreeg ik nog eens 1,5 Flying miles per uitgegeven euro extra. Dit leverde nog eens 540 miles. In totaal verdiende ik dus bijna 2.700 miles. Ter illustratie, met de Flying Blue Promo Rewards kun je vaak een enkele vlucht boeken vanaf een kleine 5.000 miles (+ belastingen).
Bron foto’s Review KLM Economy Comfort Kopenhagen: InsideFlyer – Christian
van der Kolk zegt
Ik neem aan dat je 12 XP kreeg omdat je bijbetaald voor herbebossing en sustainable fuel, correct?
Christian zegt
Inderdaad. Ik heb een bijdrage gedaan voor CO2-compensatie. Ik zal het in het artikel erbij zetten ter verduidelijking.
Xandrios zegt
Hoe krijg je 12XP voor een retourtje AMS-CPH? Dat hoort normaal 10XP te zijn?
Christian zegt
Ik kreeg 2XP in verband met een kleine bijdrage voor CO2-compensatie.
Bert zegt
Wow!, wel 2700 miles! In andere markten strooit KLM (niet alleen zij) met tienduizenden, zelfs honderdduizenden Miles bij een fancy creditcard, vaak ook 6 of 8 Miles per dollar(bij voorbeeld) op supermarkt uitgaven,, tanken etc. Daarom zijn Miles “niets” meer waard. 5 jaar geleden vloog ik nog BC retour Singapore voor. 130000 punten, nu kost dat zo maar 600000. Over “graaiflatie” gesproken.
KLM laat z’n Nederlandse, trouwe, fans ernstig in de kou staan. Het product wordt ook met de dag uitgekleed: geen gratis stoel keuze meer voor de “voordelige” (laat me niet lachen) tarieven, zélfs niet in WBC, straks betalen voor de kleffe sandwich in EC, al 3 jaar smakeloze quinoa als maaltijd in EBC, en zo kan ik nog even door gaan. Air France is overigens nóg slechter wat het Europese product betreft.
Christian zegt
Hoi Bert, dankjewel voor het delen van je ervaringen! Welke legacy airline heeft volgens jou het beste Europese short/medium haul product?
Van Gooiland zegt
“Hoi Bert, dankjewel voor het delen van je ervaringen! Welke legacy airline heeft volgens jou het beste Europese short/medium haul product?”
Ik ben Bert niet, maar TK steekt met kop en schouders boven de rest uit. In ieder geval wat de J klasse betreft. Economy intresseert mij minder.
van der Kolk zegt
“Ik ben Bert niet, maar TK steekt met kop en schouders boven de rest uit. In ieder geval wat de J klasse betreft. Economy intresseert mij minder.”
Net gekeken naar de opties met TK op mijn routes. Alle routes hebben een overstap in Istanbul. Dit betekent dat een reis naar b.v. Rome 24 uur duurt. Dit geldt ook voor andere bestemmingen die ik probeer. Naar Lissabon zijn geen vluchten. Voor mij, wonend in Nederland, is TK daarmee helaas een slechte keuze. Wat mij betreft is dit niet te compenseren met comfort en een betere service.
Van Gooiland zegt
Vertel mij wat. Toevallig heb ik best wat ervaring met deze route (ik schat ergens tussen de 700 en 800 vluchten in de loop der jaren), en ik heb het KLM product met eigen ogen gestaag zien afkalven. Zowel wat (zit)comfort betreft (de 737s hadden vroeger en 2+3 opstelling met stoelen die echt lekker zaten) als wat betreft het catering product. Dat laatste is nu helemaal een lachertje, zelf (of eerder vooral) in de business class. Huilen met de pet op.
Ik weet het, het is een race to the bottom, dus het gaat allemaal nog erger worden, en dat terwijl de ticketprijzen de pan uit rijzen en de punctualiteit erbarmelijk is:
– KL1129 AMS-CPH “This flight has an on-time performance of 56%.”
– KL1131 AMS-CPH “This flight has an on-time performance of 39%.”
– KL1135 AMS-CPH “This flight has an on-time performance of 31%.” (Bron: Flightstats.com).
Het kan niet veel slechter.
KLM is tegenwoordig niet veel soeps meer, maar op deze route valt niet zoveel te kiezen. SAS is helemaal een lachertje. Norwegian is in zekere opzichten eigenlijk het beste alternatief, ware het niet dat het vluchtaanbod zo beperkt is.
DerRudi zegt
Op korte vluchten loont het wel om een beetje bij te betalen voor die extra XP’s.
Maar eh, die promo rewards, heb je al eens gezien hoeveel je moet bijbetalen aan belastingen? Bij KLM een retourtje LHR met miles kost evenveel qua cash bijbetalen als bij British Airways het hele retourtje.
van der Kolk zegt
Sinds je XP krijgt voor de herbebossing en sustainable aviation fuel, betaal ik bij. Je krijgt (of koopt) 1 XP per 10 euro.
Volgens mij hebben promo rewards alleen zin voor lange afstandsvluchten. Binnen Europa betaal je je inderdaad blauw aan kosten die blijkbaar niet onder de promo rewards vallen. Bij lange afstandsvluchten is de balans veel beter, mits je een vlucht kan vinden waarbij het aantal miles redelijk is.
Christian zegt
Al vanaf een paar euro krijg je 1 XP.
huib zegt
Fijne Jip&Janneke recensie.
Hier idem Plat, maar deze heer zeer frequent AMS-OTP.
Boekarest heeft helaas geen serieuze lounge, omdat alleen Tarom lounge nog open is, want de andere lounge gesloten vanwege smerig. Verder altijd vol, en de extra lounge verstopt bij Gate 10, is vaak dicht.
https://photos.app.goo.gl/TcozKqpRZygASKx99 (sterke maag nodig)
Ben nog steeds enthousiaste KLM man en vind de geüpdate machines prima met enorme vrachtbakken boven je hoofd. De legspace is ok, voorin, maar vind de nieuwe stoelen net iets minder.
Mischien ben ik een zeur van 75 lentes maar jammer dat crew steeds minder even vraagt aan plat of alless OK is. FD(utchman) lid sinds de middeleeuwen dus laag nummertje.
Christian zegt
Bedankt voor de feedback op de review, haha. W.b. die lounge, dat is inderdaad niet heel veel soeps. De verminderde persoonlijke benadering is zeker herkenbaar helaas.
Frank zegt
De douche faciliteit in de Privium ClubLounge West is inmiddels weer hersteld en beschikbaar voor alle bezoekers
Christian zegt
Thanks voor de update Frank! Goed om te weten. De review van de lounge volgt binnenkort trouwens.