Review: KLM Europe Business Class | Amsterdam-Helsinki | Boeing 737-8009 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Kortgeleden bracht ik een weekendbezoek aan het prachtige Helsinki. De reis was mede ingegeven door een interessante Flying Blue Reward vlucht: in KLM Europe Business Class heen en terug in Economy Comfort. In deze review deel ik mijn prima ervaringen met deze vlucht KLM Europe Business Class vlucht naar Helsinki én mijn bezoek aan de KLM Crown Lounge 25 op Schiphol.

Boeking

Voor een weekendje weg naar Finland vloog ik van Amsterdam Airport Schiphol naar de internationale luchthaven van Helsinki-Vantaa. De specifieke data waarop ik wilde reizen waren blijkbaar populair, want de prijzen voor een retourticket waren aanzienlijk. Daarom besloot ik ook te kijken naar Reward tickets, gezien het feit dat ik toch genoeg Flying Blue miles heb en ze niet vaak gebruik.

Tot mijn verbazing was een Europe Business Class vlucht van Amsterdam naar Helsinki lager geprijsd in miles dan een Economy Class vlucht. Op de terugweg bleek dit niet het geval. Dus daar koos ik voor een Economy Class stoel, met gratis ‘upgrade’ naar Economy Comfort dankzij mijn Flying Blue Platinum status.

Ik boekte de vlucht via de website van KLM. Het is eenvoudig om online een Reward ticket te boeken. Log in met je KLM account en klik vervolgens op ‘Boeken met Miles’. Je geeft dan de vertrek- en aankomstluchthaven, de reisdata, het aantal personen en de reisklasse aan en klikt dan op ‘Zoek vluchten’. Voor de specifieke vlucht Amsterdam (AMS) naar Helsinki (HEL) is op het moment het minimaal vereiste aantal miles 20.000 per enkele vlucht voor Europe Business Class en 11.000 voor Economy Class. Op het moment van boeken viel Helsinki niet in de Promo Rewards.

Voor mijn vlucht viel Business Class heen en Economy Comfort terug het beste uit. Het kostte mij 20.000 miles voor de heenvlucht en 16.000 miles voor de terugvlucht, in totaal dus 36.000 miles. De goedkoopste mogelijkheid voor een retour zonder eventuele Promo Rewards korting is 22.000 miles in Economy en 40.000 miles in Europe Business Class. Verder betaalde ik nog € 57 voor de toeslagen en belastingen.

Van deze KLM Europe Business Class review in de Boeing 737-800 van Amsterdam naar Helsinki maakten we ook een video impressie. Deze kun je hier terugkijken op ons YouTube-kanaal. Vergeet je niet te abonneren?!

Check-in Amsterdam

Het is tegen de avond als ik aankom op het vertrouwende Schiphol. Ik reis eigenlijk altijd met het openbaar vervoer naar Schiphol. Maar als je met de auto komt zijn er natuurlijk ook genoeg mogelijkheden. Check-in doe ik volledige digitaal via de KLM App. Ik wandel dan ook meteen door naar de security en de lounge.

Als Flying Blue Platinum lid kun je binnen SkyTeam gebruikmaken van SkyPriority. Ik sluit dan ook aan bij de verkorte wachtrij voor de security. In nog geen tien minuten sta ik airside en begeef ik me naar de lounge. Mijn Platinum status geeft mij gratis toegang tot de KLM Crown Lounge (of andere SkyTeam partner lounge) dus daar wacht ik rustig af tot het tijd is om te boarden.

KLM Crown Lounge 25 en boarding

Ik had het drukker verwacht bij de KLM Crown Lounge 25 zo rond etenstijd. Gelukkig lijkt dat mee te vallen op deze vrijdagavond. Mijn reisgenoot en ik hebben ook zo een tafeltje gevonden. Lounge 25 is helaas niet heel onderscheidend qua service, faciliteiten en eten en drinken moet ik zeggen. Maar het is altijd fijn om even rustig weet te kunnen eten en drinken voorafgaand aan de vlucht.

Check de uitgebreide InsideLook van de KLM Crown Lounge 25 in dit artikel. En bekijk ook de video impressie van de lounge op ons YouTube kanaal.

Op het menu staan vandaag rijst met kip teriyaki, pasta met groentes en champignontruffelsaus en aardappelgratin. Voor de soepliefhebbers is er Hollandse groentesoep en Indiase currysoep. Verder is er keuze uit salade en sandwiches. En voor zoetekauwen is er ook een dessert in de vorm van brownies en koekjes.

Het valt me op dat het personeel bij het ontvangstbalie erg vriendelijk is. Ook de klantenservice is over het algemeen erg goed. Dat kan ik niet zeggen over bijvoorbeeld de medewerkers bij het buffet. Die zijn vaak meer met elkaar bezig dan met de gasten. Qua schoonmaak lijkt het ook een beetje hit or miss, soms alles netjes en een andere keer lijken alle tafels vol te staan met gebruikt servies.

De faciliteiten van de lounge zijn ook wel aan een opknapbeurt toe. Het buffet ziet er prima uit, maar het meubilair is hier en daar echt versleten. Ook de toiletten en douches verdienen wat extra aandacht. Het is wel schoon, maar het onderhoud is gewoon niet voldoende. In het herentoilet zitten bijvoorbeeld de kranen al maanden los. De Rituals amenities daarentegen zijn wel weer netjes.

Na een prima maaltijd is het tijd om naar de gate te gaan. Mijn vlucht vertrekt vanaf gate C18. Deze gate bevindt zich helemaal op het uiteinde van de C-pier. Dat is nog wel een kleine tien minuten lopen.

Boarding geschiedt bij KLM middels zones en op deze vlucht naar Helsinki is dat niet anders. Als Business Class passagier mag ik boarden in zone 1. Dit wordt duidelijk omgeroepen. Echter is de controle hier niet naar, passagiers met zone 2 en 3 worden ook meteen toegelaten. Ik stond al vooraan, dus voor mij geen probleem. Maar kan me voorstellen dat andere Business Class passagiers zich hier aan kunnen storen.

KLM Europa Business Class cabine en stoel

Bij binnenkomst in deze Boeing 737-800 van KLM wordt ik netjes begroet door de purser. Alle passagiers krijgen een hygiëne doekje uitgereikt. Op deze vlucht zijn er twee rijen Business Class (dit kan KLM flexibel indelen afhankelijk van de verkochte stoelen). De configuratie in het gehele toestel is 3-3. In Business Class wordt een stoel in het midden vrijgehouden voor meer privacy and ruimte. In totaal is er plaats voor 186 passagiers.

De gereserveerde bagagevakken voor Business Class passagiers zijn ook erg prettig. De kans is namelijk klein dat er geen ruimte is voor je spullen. Ik mocht overigens twee stuks ruimbagage, twee stuks handbagage en een accessoire meenemen en als Business passagier. Eén trolley was voor dit weekend echter voldoende.

Belangrijk om te benoemen in deze KLM Europe Business Class review is dat de cabine aan beide kanten is afgescheiden middels een gordijn. Het idee is dat het voorste toilet is voorbehouden aan Business passagiers, maar in de praktijk gebruiken Economy Comfort passagiers deze vaak ook. Tijdens de vlucht vond ik dat niet storend.

Comfort KLM Europe Business Class

In deze KLM Europe Business Class Review gaan we ook in op het comfort aan boord. Zowel Business Class als Economy Comfort passagiers hebben in deze Boeing 737-800 (Registratie PH-BXF, genaamd ‘Zwaluw’) van KLM een beenruimte van 84 cm. In Economy Class is dat overigens 76 cm. Er is ook voorzien in een stopcontact, maar geen USB-poort. Het tafeltje is van prima formaat en verstelbaar naar voor en achteren. De stoel voor je beschikt over een stoelzak met het inflight magazine Holland Herald en de safety information card. De stoel is prima naar achteren te verstellen.

Er is altijd veel te doen om het comfort van de stoelen in de short en medium haul vloot. Voor Business Class is er qua comfort van de stoel geen verschil met Economy en Economy Comfort, afgezien van de beenruimte dan. De vlucht naar Helsinki duurt iets meer dan twee uur en persoonlijk vind ik de de stoel comfortabel genoeg voor die periode. De extra beenruimte en vrije stoel maakt het comfort prima, maar vergelijk het niet met een long haul Business Class of Premium Comfort cabine bij KLM.

Service en maaltijd

Voor vertrek deelde de purser een flesje Spa Blauw uit aan alle passagiers in Business Class. Dan is het tijd voor het taxiën en vertrek! Geheel volgens schema vertrekt de KL1171 vanuit de Kaagbaan richting Helsinki. Eerst gaan we in zuidwestelijke richting en vervolgens gaan we met een boog over Denemarken, Zweden en uiteindelijk Finland.

Als we eenmaal in de lucht zijn deelt de purser een warm handdoekje uit zodat de passagiers zich op kunnen frissen. Niet veel later volgt de maaltijdservice. Business Class passagiers krijgen een volledige maaltijd aangeboden. Op langere vluchten volgt na de maaltijd ook nog een warme snack. Dit geldt ook voor deze vlucht. De maaltijd wordt geserveerd in een soort box ontworpen door Marcel Wanders. Deze Nederlandse designer werkt al langere tijd samen met KLM en heeft bijvoorbeeld ook meegewerkt aan het ontwerp van de service in de World Business Class.

De doos is stijlvol vormgegeven met typisch Nederlandse illustraties. Bij de doos is ook een menukaart gestoken met uitleg over de maaltijd en het drankmenu. Het hoofdgerecht bestaat uit een bulgur en bietensalade met geitenkaas, rozijnen en walnoten. Daarbij worden gezouten geroosterde amandelen geserveerd. Als dessert is er een witte chocolade bavarois met lichte koffiesmaak en caramel topping. De warme snack die later nog geserveerd wordt betreft een broodje met kip tiki masala. Ik sla deze vriendelijk af omdat ik geen vlees eet en krijg daarom een brownie uit de Economy service aangeboden. Netjes dat er aan een alternatief wordt gedacht. Ik vind de kwaliteit en smaak van de maaltijd overigens prima. Er is helaas geen echt bestek, je krijgt een houten bestek wat niet echt lekker eet.

Er is qua maaltijd geen andere keuze. Deze keer betreft het een vegetarische maaltijd. Maar er zijn ook maaltijden met kip en zalm, afhankelijk van de tijd van de dag en het aanbod. De purser vertelt dat de menu’s elke drie maanden vernieuwd worden.

Wat betreft het drankmenu is er best veel keuze in vergelijking met Economy. Naast de bekende frisdranken en sappen is er keuze uit meerdere soorten thee en natuurlijk koffie. Verder is er keuze uit een Spaanse Cava en vier verschillende wijnen, waaronder een Tempranillo blend van Petalos de Aresan. Tot slot kun je naast Heineken bier nog gaan voor de sterke drank, waaronder Bols Corenwyn, Ketel One Vodka, Moyet Cognac V.S.O.P. en Baileys. Alle dranken worden in echte glazen uitgeserveerd.

Vlak voor aankomst wordt alles opgehaald en dan wordt de landing alweer ingezet. Keurig volgens dienstregeling komen we aan op de internationale luchthaven van Helsinki. Hier worden we begroet door een groot aantal Finnair vliegtuigen.

Flying Blue

In deze review van de KLM Europe Business Class op de Boeing 737-800 van Amsterdam naar Helsinki ga ik ook nog kort in op het loyalty programma. KLM, Air France en Transavia hebben het programma genaamd Flying Blue. Als Platinum deelnemer mag ik extra bagage meenemen (+1 stuk) en krijg ik altijd loungetoegang. Maar dat geldt voor Business Class passagiers sowieso. Daarnaast heb je als Business Class passagier en Platinum deelnemer toegang tot SkyPriority. Dat betekent onder meer kortere wachtrijen voor check-in, security, boarding en voorrang voor je bagage.

Inchecken bij de SkyPriority balies op Schiphol. Dit is inclusief voor Premium Comfortreizigers.

Normaal verdien je ook miles en XP voor je vlucht. Afhankelijk van je status bij Flying Blue krijg je daar een bonus op. Omdat deze boeking een Award vlucht betreft is dat niet van toepassing. Voor zowel de heen- als terugvlucht heb de CO2-compensatie aangeschaft. Hiervoor kreeg ik nog 2 XP en een niet noemenswaardig aantal miles op basis van de extra kosten.

Bron afbeeldingen Review KLM Europe Business Class Amsterdam – Helsinki Boeing 737-800 : InsideFlyer – Christian 

Overzicht

Publicatie Datum

2 December 2022

Voordelen

- Als eerste aan en van boord
- Prima kwaliteit maaltijd en drankselectie
- Goede persoonlijke service in de Europe Business Class cabine

Nadelen

- Boarding volgens zones wordt niet consequent uitgevoerd
- Stoelcomfort hetzelfde als in Economy en Economy Comfort, wel meer beenruimte dan in Economy Class
- Geen keuze wat betreft maaltijd, slechts één soort maaltijd beschikbaar

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Wat betreft Europe Business Class moet KLM zich voornamelijk onderscheiden op service en die is ook prima. Het eten en drinken is ook prima, maar niet bijzonder. Qua hard product is er weinig tot geen verschil met Economy en Economy Comfort Class, anders dan dat je voorin het toestel zit. De lounge ervaring op Schiphol kan overigens ook wel een upgrade gebruiken.

9 min leestijd">
3.7

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *