Gaat ook Air France-KLM over tot buy-on-board aanbod?2 min leestijd

Air France-KLM breidt zone boarding verder uit

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Air France-KLM is op dit moment zowat nog de enige maatschappij binnen Europa die nog geen buy-on-board aanbod aanbiedt op Europese vluchten. De afgelopen jaren gingen meerdere maatschappijen op Europese vluchten echter over tot een buy-on-board aanbod. Lufthansa introduceerde dit drie jaar geleden al.

Air France-KLM buy-on-board aanbod

Veel maatschappijen hebben de afgelopen jaren het aanbod in economy class versoberd. Nu gaan er ook geruchten rond dat Air France-KLM dit wil doen. De reden waarom veel zogeheten ‘full service maatschappijen’ het buy-on-board aanbod in economy op Europese vluchten willen invoeren heeft te maken met de concurrentie. Low-cost maatschappijen zoals Ryanair en EasyJet bieden immers veel goedkopere prijzen aan. Doordat andere maatschappijen dit aanbod schrappen kan de prijs van deze tickets dalen. Air France en KLM zijn op dit moment vrijwel de enige maatschappijen die nog een volledige service aanbieden in economy class op Europese vluchten. Bij het krijgen van een hapje en een drankje hoef je hierbij op dit moment nog niet je portemonnee te trekken.

Air France-KLM buy-on-board
Op dit moment hoef je voor een hapje en een drankje op Europese vluchten van Air France en KLM niet je portemonnee te trekken. (Foto: InsideFlyer – Marco)

Er gaan nu echter geruchten rond dat Air France en KLM ook over willen stappen op een zogeheten buy-on-board service. Dit blijkt namelijk uit een enquête die Air France aan hun passagiers heeft voorgelegd. In deze enquête vraag de maatschappij wat passagiers van het aanbod vinden. Ook wordt er gevraagd of een buy-on-board service op prijs wordt gesteld. Ook KLM bevestigt aan deze site dat ze deze mogelijk nu aan het onderzoeken zijn. De afgelopen jaren zijn veel maatschappijen zoals British Airways, SAS en de hele Lufthansa Group overgestapt op een buy-on-board aanbod. Dus waarom zou Air France-KLM deze trend dan niet volgen? Turkish Airlines en ITA Airways bieden net als Air France-KLM op dit moment nog een volledige service in economy.

Nog niet zeker

Alhoewel KLM dus wel bevestigt deze mogelijkheid te onderzoeken is er nog niets zeker. Maar het zou in ieder geval geen verrassing zijn als Air France-KLM net als bijna alle andere maatschappijen binnen Europa deze stap zou maken. Voor maatschappijen is het namelijk interessanter om de ticketprijzen te laten dalen waarna er meer winst wordt gemaakt op het verkopen van een hapje en een drankje tijdens de vlucht.

Uitgelichte afbeelding: Air France-KLM

Reacties

  1. Marco zegt

    Hopelijk gaat het niet gebeuren.
    Een van de redenen dat ik met KLM-Air France vlieg is juist deze full-service.

  2. van der Kolk zegt

    Het aanbod in economy stelt natuurlijk niets voor met meestal een bakje water en een koekje. Maar het verschil met budget maatschappijen is langzamerhand beperkt tot het long haul netwerk en voordelen als frequent flyer. Voor de gemiddelde reiziger zijn de traditionele maatschappijen steeds minder interessant volgens mij.

  3. Sam zegt

    Vreemd dat jullie ITA vergeten. Ook daar krijg je nog een drankje en hapje aan boord op Europese vluchten.

  4. Van Gooiland zegt

    “De reden waarom veel zogeheten ‘full service maatschappijen’ het buy-on-board aanbod in economy op Europese vluchten willen schrappen”

    Watte? Ze hebben het recent ingevoerd, en nu willen ze het al schrappen?

  5. Van Gooiland zegt

    AF-KL zit natuurlijk met het probleem dat de cabine bonden op hun achterste poten zullen gaan staan en moord en brand zullen schreeuwen als hun leden broodjes moeten gaan verkopen. Stel je voor, zeg! Dat is extra werk, heel zwaar zelfs, en dan moet er meer personeel aan boord, of het salaris moet omhoog, of ze moeten anderzins gecompenseerd worden. Kan nog leuk worden.

    • Ludwig zegt

      Hoezo compenseren? Ik heb in 2003 als cabinepersoneel bij Transavia de regelrechte omschakeling meegemaakt van warme maaltijden op een plateautje serveren naar buy on board. Het was even wennen en het duurde heel wat jaren voordat het gestroomlijnd liep (denk aan keuzeaanbod, logistiek gepuzzel, werkmateriaal, geldzaken, verkoopcomputers etc.) Passagiers vonden het eerst niks en voor ons als crew leek het een verschraling, maar uiteindelijk bleek het werk veel leuker te worden door leukere interactie met passagiers en je kunt mensen die trek hebben toch echt opties bieden in plaats van het gooi- en smijtwerk met kleine bekertjes en droog brood. Het werk wordt er echt niet zwaarder van, want lang niet elke passagier plundert je kar leeg. AF-KL kan gebruik maken van de inmiddels 20 jaar ervaring van HV en hun crew moet niet zeuren, want binnen een jaar zullen ze niets anders willen. Ik heb het in ieder geval nog heel lang met plezier gedaan.

      Als passagier heb ik liever opties dan het hier elders genoemde schrale aanbod zelfs op vluchten van 3+ uur nu.

      • Dan1 zegt

        In maart (met tegenzin 😉 RTM – ALC met HV en zowaar iets te eten gekocht aan boord. Twee dingen vielen mij op:

        1) De prijs viel mij zeer mee (ook voor de andere producten in het assortiment)
        2) Het eten was goed (en vele malen beter dan dat kleffe KLM-broodje. Ze kunnen er beter maar mee kappen, want ik vind het een belediging zo’n klef bammetje te moeten krijgen. Niet te beuken!).

  6. Chris zegt

    De prijs van tickets gaat echt niet dalen als de gratis catering wordt afgeschaft. De kosten van de catering die Lufthansa gaf lag onder een € 1 per persoon.

  7. Dan1 zegt

    Past wel binnen de trend dat KLM haar dienstverlening ernstig aan het verschralen is…

    “Low-cost maatschappijen zoals Ryanair en EasyJet bieden immers veel goedkopere prijzen aan”.

    Hier ben ik het niet mee eens. Als je bij EasyJet meer bagage wilt meenemen dan een plastic tasje of een handtas, dan ben je op de meeste routes net zoveel zo niet meer kwijt dan bij KLM als je alleen met handbagage vliegt. In de tijd dat je bij EasyJet nog gratis handbage mee mocht nemen en geen verlichgte stoelreservering had, was EasyJet inderdaad de goedkopere optie.

    De meerwaarde om met een airline als KLM te vliegen zijn op dit moment voor mij alleen nog maar status/benefits en soms routes en tijden. Ben de laatste tijd steeds vaker buiten KLM om aan het kijken, zeker bij long haul. De liefde voor KLM was tijdens COVID-19 weer terug, maar is sinds begin dit jaar weer ernstig aan het afkoelen…

  8. Mw Damen zegt

    Nou, sorry hoor, maar de afgelopen jaren kregen we bij KLM een droog broodje kaas (heel af en toe een oatmeal cookie) die echt niet te nassen was. Daarbij dan een biertje, water of frisdank. Wanneer je daarop wil gaan besparen ben je echt ten einde raad.

    • Dan1 zegt

      Inderdaad, Mw Damen. Helemaal mee eens!

      Ik neem op economy vluchten altijd Grab ’n Fly boxes mee vanaf Amsterdam. De verbazing op de gezichten van het cabinepersoneel als je dat vieze broodje kaas weigert zijn priceless. Bij Air France krijg je tenminste nog de keuze uit vleeswaren i.p.v. verplicht vega.

      • Ludwig zegt

        De verbazing op de gezichten van het cabinepersoneel als je in Europe Business Class het kartonnen doosje weigert is ook priceless!

        • Dan1 zegt

          Ik kreeg op een vlucht vanuit LUX naar AMS in EBC een kartonnen doosje met een luxe koek erin. Ter compensatie (denk ik) bleef de stewardess er wel steeds op aandringen om nog een glaasje bubbels te nemen. Of om te helpen vergeten dat ik een kartonnen doosje met een luxe koek erin kreeg in EBC…

          • Ludwig zegt

            Alsof ze weten dat het eigenlijk niet kan. Ik weigerde de doos zonder opgaaf van reden en werd vervolgens doodgegooid met flesjes wijn 😀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *