Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen zomer bracht mij na een mooie reis in Bangkok en Singapore in Australië. In eerste instantie was dit niet helemaal gepland, maar het was het uiteindelijk meer dan waard! De reis start in Perth, waarna ik onder andere het ten zuiden gelegen gebied bezoek. Na een rondreis met een campervan kom ik terug in Perth. Ik verblijf hier in het Tribe Perth, waarna ik doorvlieg naar Adelaide. Deze vlucht van Perth naar Adelaide wordt uitgevoerd door Qantas met een Boeing 737, waarover je meer leest in deze review.
Aanschaf ticket Qantas
Een aantal maanden voorafgaand aan de vlucht boekte ik mijn ticket vanuit Singapore naar Australië. Onderdeel van dit ticket waren in totaal 4 vluchten, namelijk:
- Singapore naar Perth,
- Perth naar Adelaide,
- Melbourne naar Perth,
- Perth naar Singapore.
Voor dit ticket betaalde ik destijds €727. Persoonlijk vond ik het wel een flink bedrag voor het ticket. Maar gezien het feit de grenzen onlangs weer waren geopend en er nog niet zoveel aanbod was, zal dat ervoor gezorgd hebben dat de prijzen vrij hoog lagen. Alle vluchten met Qantas werden uitgevoerd in de Economy cabine. Zo ook de Qantas vlucht van Perth naar Adelaide in de Boeing 737, waarover meer in deze uitgebreide review op InsideFlyer.
Voor de betaling van deze vluchten gebruikte ik de American Express Flying Blue Platinum kaart. Hierdoor kom ik in aanmerking om van de uitgebreide reis- en annuleringsverzekering te profiteren. En zo spaarde ik alsnog Flying Blue miles over de uitgaven bij Qantas.
Van deze Qantas vlucht maakten we ook een video die je een nog beter beeld geeft van het product dat de Australische maatschappij aanbiedt. Deze kun je terugkijken op ons YouTube-kanaal. Vergeet je niet te abonneren?!
Check-in Perth
Na een goede tijd in en rondom Perth is het tijd om richting Adelaide te reizen. In Perth verbleef ik in het Tribe Perth, waarover je in deze review meer leest. Vanuit hier duurt het ongeveer 20 minuten met de taxi om op het vliegveld te komen.
Rond kwart over negen in de ochtend arriveer ik op de luchthaven. Ik wil mijn boardingpass afdrukken bij een kiosk, maar dit lijkt niet te werken.
Ik wandel naar een speciale counter waar een medewerker mij alsnog kan helpen met de boardingpass. Hier ontvang ik ook het bagagelabel dat ik zelf aan mijn bagage moet monteren. Hierna volgt de self service check-in. Dit werkt vrij eenvoudig. Je scant je boardingpas en plaatst je bagage op de band. Zorg dat het bagagelabel goed te zien is door de scanner in het apparaat. Hierna gaat je bagage op de bagageband mee.
De luchthaven van Perth, en dan met name T3, is niet zo heel groot. Er zijn twee rijen om langs de security te komen. Een voor de reizigers in de premium cabine of met een elite plus status bij bijvoorbeeld Qantas. De andere rij is voor reizigers in de economy cabine en zonder een elite status bij bijvoorbeeld Qantas.
Het duurt ongeveer 20 minuten om airside te staan. Ik breng een bezoek aan de Perth Qantas Club Lounge voorafgaand aan mijn vlucht naar Adelaide. Meer over deze lounge kun je in deze review teruglezen.
Bagagetoelage
Voorafgaand aan de reis naar de luchthaven checkte ik online in via de Qantas app. Hier staat ook duidelijk de bagagetoelage beschreven. Economy passagiers mogen standaard een stuk ruimbagage van maximaal 23 kg inchecken op binnenlandse vlucheten. Indien je over een status bij Qantas Frequent Flyer beschikt loopt dit zelfs op tot 32 kg (!) voor leden vanaf de Qantas Club status.
Daarnaast mogen alle passagiers in Economy minimaal een stuk handbagage van maximaal 10 kg meenemen aan boord en een accessoire, zoals een handtas of laptoptas. Afhankelijk van de afmetingen van de bagage mag je zelfs twee items meenemen. De handbagage werd overigens niet gecontroleerd. De Economy Class bagagetoelage van Qantas is erg goed te noemen.
Boarding
Na het bezoek aan de Perth Club Lounge is het tijd om te boarden.
Boarding start rond 10.15 uur. Eenmaal aangekomen bij de gate is boarding al gestart.
Na het scannen van mijn boardingpas kan ik doorlopen. Net voorbij de check-in staan twee manden. Hierin vind je hoofdtelefoons en nog zakjes met daarin mondkapjes en handgel. Boarding verloopt vlot en voor ik het weet ik zit ik in de stoel 16F.
Qantas Economy Class cabine en stoel
De cabine in de Boeing 737-800 van Qantas bestaat uit een 3-3 configuratie. In totaal zijn er in dit toestel 162 stoelen in de Economy Class en 12 stoelen in de Business Class van de maatschappij.
De stoelen in de Business Class staan in een 2-2 configuratie en zijn een stuk ruimer dan de economy stoelen. In vergelijking met de Europese Business Class is dit een product dat zich onderscheid van de Economy Class qua stoel. Hoe de verdere beleving in deze cabine is weet ik niet.
Zelf neem ik plaats op stoel 16F. Deze stoel bevindt zich boven de vleugel, hierdoor heb ik een goed uitzicht.
De stoel heeft een dikke bekleding en zit hierdoor comfortabel, maar dit beperkt wel enigszins in de ruimte voor je benen. Als lange reiziger heb ik de beenruimte zeker nodig en ik vond het wat aan de krappere kant.
De stoelen hebben een prima recline voor een stoel in de economy cabine. Er is een hoofdsteun die een klein beetje omhoog te bewegen is. Voor mij persoonlijk wel aan de lage kant. De hoofdsteun is ook van vorm te veranderen waardoor je je hoofd er prettiger in kunt leggen.
De stoelen hebben een blauwe kleur met zwarte hoofdsteun. In de bekleding zit een ruitpatroon.
Er is geen inflight entertainmentsysteem in de stoelen aanwezig. Echter wel op sommige plekken in het plafond. Deze komen naar beneden voor onder andere de safetyvideo. Tijdens de vlucht zijn hier ook wat reclame en andere video’s op te zien.
Ramen zijn te verduisteren met een schuifje die je omlaag beweegt.
In de stoel voor je vind je het Qantas magazine, een veiligheidskaart en een misselijkheidszakje. Verder heeft elke stoel de beschikking over een usb-poort op apparaten op te laten.
Bij de ingang van de brug naar het vliegtuig lagen koptelefoons. Aan de koptelefoon zit een zakje die je kunt vullen met kleingeld voor het goede doel: Unicef.
Achterin de cabine bevinden zich 2 toiletten voor reizigers in de Economy Class.
Service en maaltijd
Gedurende de vlucht is er een maaltijdronde en een ronde waar drankjes en snacks worden uitgedeeld. Binnen 30 minuten nadat we zijn vertrokken worden de eerste maaltijden al uitgedeeld aan reizigers. Vooraf heb ik een vegetarische maaltijd besteld. De maaltijd is een curry met rijst, bloemkool en bonen. Deze maaltijd is een prima portie en smaakt goed.
Er is een mogelijkheid om te kiezen uit verschillende drankjes. Mijn reisgenoot had ook een speciale maaltijd besteld. Echter was deze niet aan boord afgeleverd. De crew probeerde een oplossing te bedenken en kwam met een maaltijd uit de Business Class. Het was fijn dat ze naar een oplossing zochten en met dit alternatief kwamen.
Na de maaltijdronde wordt alles opgeruimd. Er wordt nog koffie en thee geschonken. Later tijdens de vlucht wordt er nog een kleine snack geserveerd met een drankje. Dit is een lekkere versnapering.
Het personeel is vriendelijk en probeert de vlucht voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken.
Op deze vlucht is gratis wifi aanwezig. De wifi kun je gebruiken om op je eigen device films, muziek en documentaires te bekijken. Ook is het mogelijk op binnen Australië te streamen, volledig gratis. Ik vind dit een goede services, zeker gezien de snelheid en stabiliteit hoog is.
Comfort Qantas Economy Class
In deze review bespreken we ook het comfort van de cabine, stoel en service in de Boeing 737-800 van Qantas op de route Perth naar Adelaide. Over het algemeen zitten de stoelen goed. De kussens zijn wat dikker en bieden een goed comfort. Het is mogelijk de stoelen naar achteren te bewegen. Deze recline is prima. Door de wat dikkere kussens wordt de ruimte met de stoel voor je wel iets minder. Zeker voor langere reizigers kan dit minder comfortabel zijn.
WiFi tijdens deze vlucht werkt top! Al op de grond kun je verbinden met het netwerk van Qantas. Gedurende de gehele vlucht is wifi gratis. Je kunt films kijken uit het aanbod van de maatschappij, maar ook op internet. Snelheid en stabiliteit zijn top.
Tijdens deze bijna 3 uur durende vlucht worden er ook maaltijden, snacks en drankjes geserveerd. De kwaliteit van de maaltijden is prima. Helaas is bij mijn reisgenoot de bestelde maaltijd niet aanwezig en krijgt een alternatief. Dit alternatief is prima, maar oogt wel echt minder dan mijn eigen maaltijd. Er is keuze uit verschillende drankjes, waaronder frisdrank, bier/wijn en koffie/thee. Het is prettig dat er bij deze reis een kleine maaltijd, snack en drankjes inbegrepen is.
Qantas Frequent Flyer
In deze review van de Qantas Economy Class op de Boeing 737-800 Perth naar Adelaide ga ik ook in op het loyalty programma. QF heeft het programma simpelweg Qantas Frequent Flyer genoemd. Omdat ik nog geen lid was heb ik me aangemeld als nieuw lid via de website van Qantas. Ik had dus nog geen status (en dat heb ik nog steeds niet) of opgebouwd saldo aan miles.
Zoals gezegd betaalde ik zo’n € 727 voor een viertal Qantasvluchten. Hierbij zat ook dit Qantas ticket van Perth naar Adelaide inbegrepen. Voor deze vlucht verdiende ik 800 Qantas Frequent Flyer Points en 15 status credits. Omdat het om een zogenaamd ‘discounted economy’ tarief ging verdiende ik minder dan normaal. Maar dit scheelde me natuurlijk wel wat euro’s.
Er zou een mogelijkheid moeten zijn om de gespaarde punten om te zetten naar Flying Blue, het loyaliteitsprogramma van KLM & Air France. Tot op heden is dit nog niet gelukt.
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco
RobertFB zegt
Nogal wiedes dat je de Qantas Frequent Flyer points niet kan omruilen in Flying Blue miles, Qantas is een Oneworld member. Had je niet beter Avios kunnen verdienen in plaats van Qantas Frequent Flyer points?
robertFB zegt
Ik zie nu dat je wel FB miles zou kunnen verdienen op Qantas vluchten