Review: Qantas Economy | Singapore – Perth | Airbus A330-2009 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een heerlijk verblijf in Singapore is het ‘helaas’ alweer tijd om door te vliegen naar Perth in Australië. Ten tijde van boeken waren de opties tussen Singapore en Australië nog zeer beperkt. Maar omdat ik altijd al eens met de Australische nationale carrier wilde vliegen kwam dat op zich goed uit. Deze keer deel ik in deze review dan ook mijn ervaringen in de Qantas Economy Class aan boord van de Airbus A330 van Singapore naar Perth. Qantas biedt hier een prima product en service, alhoewel de Inflight Entertainment wat gek in elkaar steekt.

Boeking

Voor mijn reis naar Australië vloog ik vanuit Amsterdam via Parijs naar Bangkok in Premium Economy van Air France. Hier had ik een paar dagen om de stad weer eens te verkennen. Daarna vloog ik met Singapore Airlines in Premium Economy naar naar Singapore voor mijn tweede stopover in deze geweldige stad. Daarna gaat de reis naar Australië, hier staat namelijk een road trip door Western Australia (WA) op het programma. Iets waar ik al lang naar uitkijk.

Het boeken van tickets doe ik meestal al ver van te tevoren. Helaas was dit geen sinecure door de toen geldende reisrestricties. Ik boekte mijn ticket in het voorjaar, en toen was de zomerdienstregeling nog zeer beperkt. Daardoor was ik aangewezen op slechts enkele maatschappijen, waarvan Qantas toch de meeste gunstige tijden en verbindingen bood. De keuze was dan ook snel gemaakt, mede omdat ik altijd als eens met Qantas wilde vliegen.

Ik boekte de vlucht direct bij Qantas (QF) via de website. Ik betaalde voor twee personen omgerekend zo’n € 727, inclusief alle belastingen. Dit betreft de vlucht van Singapore naar Perth, maar later ook van Perth naar Adelaide en terug van Perth naar Singapore (alle vluchten in Economy Class). Hiervoor gebruikte ik mijn American Express Flying Blue Platinum kaart om van de uitgebreide reis- en annuleringsverzekering te profiteren. En zo spaarde ik alsnog Flying Blue miles over de uitgaven bij Qantas.

Mijn SkyTeam Elite Plus (Flying Blue Platinum) was helaas ‘waardeloos’ voor deze vlucht, omdat Qantas onder oneworld valt. Daar kan ik dus met deze Review over de Qantas vlucht van Singapore naar Perth in de Airbus A330 weinig mee.

Op ons YouTube-kanaal vind je hier een video-impressie van de review van mijn ervaring met de Economy Class van Qantas in de Airbus A330-200 van Singapore naar Perth. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Check-in Singapore

Vanuit het centrum van Singapore reis je gemakkelijk naar de luchthaven. Zowel het OV als de taxi is zo geregeld. Ik sta dan ook binnen afzienbare tijd op de luchthaven. Qantas heeft een eigen check-in gebied in Terminal 1 op de Departures verdieping. Hier maakte ik gebruik van de self-service check-in, wat overigens erg goed werkte. Ook ideaal: er was geen wachtrij en voldoende assistentie. Naast de reguliere Economy Class check-in zijn er ook aparte balies voor passagiers die in een premium cabine reizen en Qantas elite Frequent Flyers.

Voorafgaand aan de reis naar de luchthaven checkte ik online in via de Qantas app. Hier staat ook duidelijk de bagagetoelage beschreven. Economy passagiers mogen standaard een stuk ruimbagage van maximaal 30 kg inchecken. Indien je over een status bij Qantas Frequent Flyer beschikt loopt dit zelfs op tot 50 kg (!) voor Platinum en Platinum One deelnemers. Daarnaast mogen alle passagiers in Economy een stuk handbagage van maximaal 7 kg meenemen aan boord en een accessoire, zoals een handtas of laptoptas. De handbagage werd overigens niet gecontroleerd. De Economy Class bagagetoelage van Qantas is erg goed te noemen.

Na het afgeven van mijn ruimbagage kan ik door naar de paspoortcontrole en sta ik alweer airside.

Boarding en lounge

Mijn Qantas vlucht QF72 van Singapore naar Perth vertrekt van gate C18 en dat is nog wel een stukje lopen vanaf de paspoortcontrole. Houd er ook rekening mee dat de security controle hier bij de gate wordt gedaan. Reken hier dus ook wat tijd voor in.

Qantas beschikt overigens over twee lounges op de luchthaven van Singapore. Er is zowel een lounge voor Business Class passagiers (en in aanmerking komende frequent flyers) als voor First Class passagiers. Hieronder lees je alles over onze ervaringen met deze lounges:

De beschikbare wachtruimte na de security controle bij gate C18 is wat beperkt in mijn beleving. Boarding start gelukkig wel netjes op tijd en gaat volgens instapzones. Als ik eenmaal aan boord mag kan ik gebruikmaken van ingang B om in de Economy Class plaats te nemen. Ik wandel nog wel een stukje door de Business Class cabine.

Qantas Economy Class cabine en stoel

De Airbus A330-200 van Qantas kent drie verschillende configuraties. Elk toestel beschikt over een Business Class en een Economy Class cabine. De Business Class kent een 1-2-1 configuratie waarbij alle passagiers directe toegang tot het gangpad hebben. De eerste acht rijen bieden plaats aan 28 Business Class passagiers. De Economy Class staat in een 2-4-2 configuratie, waarbij dit vanaf rij 52 overgaat in een 2-3-2 opstelling. In totaal zijn er 243 Economy stoelen. Qantas biedt op dit toestel geen Premium Economy Class.

De paarse stoelbekleding en de grijze arm- en hoofdsteun geven een nette uitstraling aan de Economy cabine. Op elke stoel ligt een wit kussen (met paarse details) en een in plastic verpakte fleecedeken klaar. De rugleuning van de stoel is goed te verstellen naar achteren, maar biedt niet meer recline dan andere airlines waar ik mee heb gevlogen. Verder is de hoofdsteun zowel aan de zijkant als naar boven en beneden te verstellen.

Het tafeltje is van een goede afmeting. Het handige is dat deze ook de helft kleiner gemaakt kan worden. Zo hoef je niet het gehele tafeltje uit te klappen als je iets kleins weg wil zetten, zoals een bekertje koffie of thee. Het is ook mogelijk op een apart stuk van de tafel omhoog te klappen. Hier kun je een eigen device tegenaan zetten om bijvoorbeeld een film of serie te bekijken. Heel handig!

De rugleuning van de stoel voor je beschikt verder over twee usb-poorten om bijvoorbeeld je mobiele telefoon of tablet op te laden. Ook is er een stoelzak met onder meer de safety information card. Verder is er gedacht aan een stopcontact om grotere apparaten van stroom te voorzien.

De bulkhead stoelen hebben het tafeltje geïntegreerd in de armleuning aan de rechterkant. Bij deze stoelen is de beenruimte overigens flink meer dan bij de rest. Ik zat eigenlijk wat verder achterin, maar mocht plaatsnemen op een vrije bulkhead stoel, wat zeker meer comfort bood tijdens de vlucht.

Het inflight entertainment system werkt bij Qantas wel anders dan ik gewend ben. Er is namelijk geen scherm geïntrigeerd in de stoelen, maar enkel een houder voor een iPad. Deze is beschikbaar in de stoelzak, als dat niet het geval is kun je ernaar vragen na het opstijgen. Ik had dit nog niet eerder gezien, maar op zich werkt het wel. Zij het dat de iPad natuurlijk niet zo groot is. Qantas biedt een prima aanbod aan films, series, documentaires en concerten. Je kunt zelfs podcasts luisteren over uiteenlopende onderwerpen. Het is overigens ook mogelijk om de content naar je eigen device te streamen via de Qantas WiFi aan boord. Daar maakte ik dan ook dankbaar gebruik van met mijn grotere iPad Pro.

Comfort Qantas Economy Class

Het comfort van de Qantas Economy Class in deze Airbus A330-200 is prima. Het is niet veel anders dan bij andere legacy airlines. Een pluspunt vind ik wel het tafeltje dat net was anders is dan normaal, naar mijn mening is het zo veel flexibeler te gebruiken. Het inflight entertainment is wat apart, maar de content is wel goed. De stoel is in goed staat, en het valt me ook op dat alles netjes is schoongemaakt tijdens de turnaround. De temperatuur gedurende de vlucht was ook goed, dat is soms wel eens anders en kan negatief bijdragen aan de vluchtervaring. De toiletten zien er verder netjes uit en werden gedurende de vlucht goed schoongehouden.

Service en maaltijd

De service van de crew was tijdens deze vlucht erg goed. En dat mag je natuurlijk ook verwachten van de nationale carrier van Australië. De passagiers die ik aan boord sprak beaamden ook hun goede ervaringen met Qantas, voornamelijk met betrekking tot de betrouwbaarheid van de maatschappij. En die ervaring kan ik delen, de crew is vriendelijk en reageert snel op vragen en verzoeken.

Vooraf had ik een vegetarische maaltijd besteld en die werd dan ook netjes bezorgd bij de diner service. De couscous met kikkererwten en groente ging er goed in. En ook het rijstgerecht van mijn medereiziger beviel prima. Verwacht echter geen culinaire hoofdstandjes. Bij de maaltijd werd nog een wit broodje met boter geserveerd. Qua drinken is er voldoende keuze, waaronder diverse Australische wijnen. Na de hoofdmaaltijd is er ook nog een koffie- en theeservice. En kregen we een Magnum ijsje na. Dat gaat er natuurlijk altijd goed in.

Qua snacks zijn er de bekende TimTam koekjes. En ik kreeg er zowaar ook nog een gezonde banaan bij. Deze moet je wel opeten voordat je het vliegtuig uit gaat. Het meenemen van groente en fruit uit andere landen is namelijk niet toegestaan in Australië (en hier wordt streng op gecontroleerd).

Qantas Frequent Flyer

In deze review van de Qantas Economy Class op de Airbus A330-200 van Singapore naar Perth ga ik ook in op het loyalty programma. QF heeft het programma simpelweg Qantas Frequent Flyer genoemd. Omdat ik nog geen lid was heb ik me aangemeld als nieuw lid via de website van Qantas. Ik had dus nog geen status (en dat heb ik nog steeds niet) of opgebouwd saldo aan miles.

Zoals gezegd betaalde ik zo’n € 727 voor onder andere twee Qantas Economy Class tickets van Singapore naar Perth. Voor deze vlucht verdiende ik 1.450 Qantas Frequent Flyer Points en 25 status credits. Omdat het om een zogenaamd ‘discounted economy’ tarief ging verdiende ik minder dan normaal. Maar dit scheelde me natuurlijk wel wat euro’s.

Foto’s van de review Qantas Economy Class van Singapore naar Perth in de Airbus A330: Christian – InsideFlyer

Overzicht

Publicatie Datum

1 October 2022

Voordelen

- Efficiënte self-service faciliteiten op de luchthaven van Singapore en ruime bagagetoelage
- Ruim aanbod van Australische wijnen en een Magnum ijsje als dessert
- Je kunt je eigen device gebruiken voor het inflight entertainment system
- Handig tafeltje dat op meerdere manieren te gebruiken is

Nadelen

- Wachtruimte bij gate na security controle erg klein
- Klein inflight entertainment systeem omdat je aangewezen bent op een iPad als je zelf geen device hebt

Service

Stoel

Eten en Drinken

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Qantas biedt in de Airbus A330-200 een prima product en ook de service is goed in orde. Alhoewel het inflight entertainment was anders geregeld is dan bij veel andere airlines, is de content wel goed. Het is ook pluspunt dat je je eigen device kunt gebruiken om het aanbod te bekijken. De maaltijden zijn niets bijzonders, alhoewel het Magnum ijsje als dessert een welkome verrassing is. De crew is vriendelijk en reageert snel op vragen en verzoeken.

9 min leestijd">
3.6

Reacties

  1. PeterCS zegt

    hi Christian,

    ik ben ook FB Plat, en tijdens mijn laatste Qantas vlucht (PER-SYD) in april ik heb lounge toegang gekregen. Als ik het goed weet AF/KL FB en Qantas werken nu samen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *