Zo ziet de vloot van Brussels Airlines er nu uit8 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In een nieuwe serie artikelen bij InsideFlyer gaan we kijken naar de vloot van verschillende airlines. In Europa en natuurlijk daarbuiten. We nemen zowel de short, medium als long haul toestellen onder de loep. Daarin ga we in op het type vliegtuig, configuratie en hoe de reisklassen eruitzien. Uiteraard bespreken we ook de toekomstplannen van de airline als het om de vloot gaat. De eerste airline vloot die we behandelen is de Belgische maatschappij Brussels Airlines, onderdeel van Lufthansa Group. Er zijn heel wat ontwikkelingen bij de airline de afgelopen periode. Zo ging de long haul vloot van Brussels Airlines flink op de schop tijdens de pandemie. Inmiddels lijkt het er echter op dat de vloot weer uitgebreid gaat worden om weer aan de vraag te kunnen voldoen.

Artikelen serie

Vanaf deze maand beginnen we op InsideFlyer dus met een nieuwe serie artikelen. We gaan de vloot van diverse airlines in kaart brengen en bespreken. Natuurlijk komen KLM, Air France en Transavia aan bod, maar ook airlines als TUIfly en Corendon nemen we onder de loep. In elk artikel gaan we in op welke vliegtuigen er in de vloot zitten en welke cabines je aan boord kunt verwachten.

Ook bespreken we de toekomstplannen met betrekking tot de vloot. Nu we het hoogtepunt van de pandemie achter on hebben gelaten neemt het vliegverkeer snel weer toe. Dit is een reden voor vliegmaatschappijen om hun vlootplannen te herzien. Zo komen oude toestellen die tijdelijk zijn geparkeerd weer terug in de dienstregeling. Maar het kan natuurlijk ook de er een nieuwe generatie toestellen voor terug komt.

Brussels Airlines

Lange tijd was Sabena de nationale airline van België. De in 1923 opgerichte maatschappij beschikte over een indrukwekkende vloot met onder meer de Boeing 747 ‘Queen of the Skies’, Airbus A330 en viermotorige A340. De airline was actief op zowel Europese als intercontinentale routes. In de jaren 80 kwam de maatschappij echter in de financiële problemen. Een nieuwe eigenaar kon Sabena korte tijd weer in de zwarte cijfers krijgen, maar tegen het einde van 2001 werd airline alsnog failliet verklaard. In de tussentijd waren er nog enkele andere carriers actief vanuit België, waaronder Virgin Express. Maar heel succesvol waren zij niet.

Op 25 maart 2007 werd het huidige Brussels Airlines (SN) opgericht. In eerste instantie richtte SN zich voornamelijk op de Europese routes. Later kwamen daar ook intercontinentale routes bij. In 2008 ging Brussels Airlines gedeeltelijk op in de Lufthansa Group. Even was men bang dat Lufthansa zou besluiten om de maatschappij in te lijven bij low cost carrier Eurowings. Maar de maatschappij liet zien zich qua merk voldoende te kunnen onderscheiden en mocht verder als apart merk binnen de Lufthansa Group. Onder de vleugels van Lufthansa blijft de focus voor Brussels Airlines duidelijk op het continent Afrika.

Brussels Airlines vliegt naar deze bestemmingen in zomer 2021

Tijdens de pandemie moest ook Brussels Airlines de vluchten tijdelijk stopzetten. Zonder hulp van de Belgische staat had de maatschappij het waarschijnlijk ook niet gered. Om financieel gezond de crisis door te komen was een reorganisatie en vlootverkleining nodig en moesten er heel wat medewerkers weggestuurd worden.

Inmiddels zit de Belgische nationale maatschappij is wat beter vaarwater. De groei zet door en in de eerst maanden van 2022 laat ook de omzet een groei zien. Echter blijven de kosten nog verhoudingsgewijs hoog, daardoor schrijft SN nog geen zwarte cijfers. Het verlies van 62 miljoen euro is wel een stuk kleiner dan de periode ervoor. De airline verwacht dit jaar op 80% van het niveau van 2019 uit te komen qua capaciteit. De focus is op de versterking van Brussels Airport als hub en de verbindingen met het continent Afrika.

Airbus-only vlootontwikkeling

Brussels Airlines heeft eigenlijk een lang Airbus verleden, de meeste toestellen in de (historische) vloot komen namelijk van de Franse vliegtuigbouwer. Er zijn wel wat uitzonderingen geweest. Tot 2013 vloog de Belgische maatschappij bijvoorbeeld ook nog met enkele Boeing 737-300 en -400 kisten. De 737s kwamen bijna allemaal van Virgin Express. Naast Boeing waren er ook nog vliegtuigen van British Aerospace in het type AVRO RJ 85 en RJ 100. Deze toestellen kwamen van Delta Air Transport (DAT), een dochteronderneming van Sabena. Het laatste British Aerospace toestel verliet in 2017 de vloot van Brussels Airlines. In een wet lease overeenkomst met het Britse CityJet vloog SN ook nog een tijdje met drie Russische Sukhoi Superjet 100 toestellen. De Superjets moesten dienen ter vervanging van de AVRO vliegtuigen. Echter ging het Russische vliegtuig in 2019 alweer uit de vloot door aanhoudende problemen.

Ter vervanging van de Superjets kwamen er net voor de pandemie enkele Bombardier CRJ900 en CRJ1000 in de vloot. Maar tijdens de pandemie gingen die kort na introductie toch weer terug naar de huidige eigenaar. Tijdens de pandemie moest de vloot van Brussels Airlines verder verkleind worden. Er gingen onder meer enkele oudere Airbus A330 en A319 toestellen met vervroegd pensioen.

Brussels Airlines vloot op dit moment

Anno 2022 vliegt Brussels Airlines dus met een vloot die enkel uit Airbus toestellen bestaat. De maatschappij heeft drie type Airbus kisten. Het gaat om de Airbus A319-100. Daar zijn er vijftien van in de vloot. Daarnaast zijn er zestien A320-200 vliegtuigen. Tot slot is er de long haul vloot, die bestaat uit acht Airbus A330-300 toestellen. Logischerwijs vliegen de A319 en A320 op short en medium haul routes Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten . De A330 wordt ingezet op de long haul bestemmingen, waaronder in Afrika.

De SN vloot staat overigens bekend om sommige van haar opvallende liveries. Bijvoorbeeld met de Smurfen, Kuifje en de Red Devils.

Enkele Airbus A320 toestellen geparkeerd op Brussels Airport (Bron: Brussels Airlines)
Enkele Airbus A320 toestellen van Brussels Airlines in opvallende livery, geparkeerd op Brussels Airport (Bron: Brussels Airlines)

Airbus A319

De Airbus A319 is het kleinste vliegtuig in de vloot van SN. Het vliegtuig heeft een maximale range van 3.260 kilometer. Aan boord is plaats voor 141 passsagiers in een 3-3 configuratie in 25 rijen. De A319 biedt bij Brussels Airlines enkel Economy stoelen. De stoelen hebben een seat pitch van 76 centimeter en een breedte van 45 centimeter. Voor de ‘Business Class‘ in de voorste rijen wordt de tussenstoel vrij gehouden voor extra comfort, vergelijkbaar met veel andere Europese airlines.

Airbus A319 in nieuwe Brussels Airlines livery (Bron: Brussels Airlines)
Airbus A319 in nieuwe Brussels Airlines livery (Bron: Brussels Airlines)

Airbus A320

De Airbus A320 is iets groter en vliegt ook iets verder dan de A319. De maximale range is 6.100 kilometer. In plaats van 141 passagiers zoals bij de A319 is er in de A320 plek voor 180 reizigers. De 3-3 configuratie kent 30 rijen en het voorstel deel is gereserveerd voor Business Class passagiers. Hier wordt net als bij de A319 de tussenstoel vrijgehouden. De seat pitch en de breedte van de stoel is vergelijkbaar met de A319.

Airbus A320 van Brussels Airlines (Bron: Brussels Airlines)
Airbus A320 van Brussels Airlines (Bron: Brussels Airlines)

Airbus A330

Voor de verre vluchten beschikt SN over de Airbus A330. Dit is het grootste toestel in de vloot. Brussels Airlines vliegt ermee naar onder meer Noord-Amerika en Afrika. Het toestel heeft een maximale range van 10.000 kilometer. Aan boord zijn drie cabines te vinden, namelijk Economy, Premium Economy en Business Class met respectievelijk 244, 21 en 30 plaatsen. Meer over de verschillende cabines op de long haul vloot lees je verderop in dit artikel.

Airbus A330 van Brussels Airlines (Bron: Brussels Airlines)
Airbus A330 van Brussels Airlines (Bron: Brussels Airlines)

Reisklassen

De Airbus A319 en A320 van Brussels Airlines beschikken enkel over Economy en een Business Class. Laatstgenoemde is hard product hetzelfde als Economy. Het enige verschil is de lege middenstoel voor extra comfort. Daarentegen beschikt de A330 echter wel over drie volwaardige reisklassen.

De Business Class cabine is geconfigureerd in een 1-2-1 indeling. De stoel kan volledige plat en vormt dan een bed van 2 meter. De volledig individueel instelbare stoel heeft zelfs een massagefunctie. Verder is er voorzien in een 15,6 inch HD inflight entertainment scherm. Het leuke aan de Business Class cabine bij Brussels Airlines is de speciale ‘Bar’ waar je bijvoorbeeld Belgisch speciaal bier kunt proeven. De maatschappij wil met haar Business Class cabine een ‘boutique hotel in the sky’ beleving geven.

Deze diashow vereist JavaScript.

De Premium Economy cabine beschikt over stoelen die 40% meer recline bieden dan de Economy klasse. Beenruimte is 23% meer. Met het inflight entertainment scherm van 13,3 inch en een eigen stopcontact en USB-aansluiting kun je je mobiele devices opladen.

Deze diashow vereist JavaScript.

In Economy zijn de stoelen voorzien van een nieuwe ergonomische hoofdsteun. Het IFE meet 10,1 inch en biedt de mogelijkheid tot het inpluggen van je eigen hoofdtelefoon. In tegenstelling tot Premium Economy beschikt deze cabine enkel over een USB-aansluiting voor opladen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Toekomstplannen

Als onderdeel van de Lufthansa Group kan Brussels Airlines profiteren van een kapitaalkrachtig moederbedrijf. Hierdoor kan de airline relatief snel schakelen bij een toename van de vraag. Zo besloot de maatschappij de komende periode twee medium haul toestellen aan de vloot toe te voegen. Er komt een extra Airbus A319 en een A320. Van de betreffende A319 wordt de lease verlengd en de nieuwe A320 komt eerder in de vloot dan voorzien.

Qua verdere uitbreiding zijn nu voorzover bekend nog geen concrete plannen. Het is in ieder geval duidelijk dat welke uitbreiding dan ook hoogstwaarschijnlijk gedaan zal worden met Airbus toestellen, aangezien de Airbus-only vloot. Voor een uitbreiding van de short en medium haul vloot ligt de A319 en A320 voor de hand. Mogelijk kijkt men nog naar de grotere A321. Voor long haul zou een ander toestel dan de A330 niet logisch zijn omdat dit het enige long haul type is op dit moment. Een eventuele uitbreiding naar de Airbus A350 zou kunnen, maar vereist wel weer andere training en onderhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *