Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ook voor Schiphol was het geen makkelijk jaar in 2020. In het begin van het jaar leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Totdat de Coronacrisis roet in het eten gooide en de luchtvaart instortte. Maar hoe zag de rest van het jaar van mondkapjes en 1,5 meter eruit voor Schiphol?
Coronacrisis
De grootste impact voor de Nederlandse nationale luchthaven was natuurlijk de significante afname van het aantal te verwerken passagiers. Zo moest Schiphol het in 2020 bijvoorbeeld met bijna 70% minder passagiers doen dan in 2019. Ter illustratie, Rotterdam / The Hague Airport verwerkte zelfs bijna 80% minder reizigers. En Eindhoven Airport zag zo’n 55% minder reizigers.
De belangrijkste redenen zijn de steeds veranderende reisrestricties en de flink afgenomen bereidheid van reizigers om het vliegtuig te pakken. Al in januari van 2020 bekeek Schiphol regelmatig de situatie die er steeds slechter uit kwam te zien. De afname van het aantal passagiers heeft natuurlijk serieuze gevolgen voor de airlines die actief zijn op Schiphol en natuurlijk voor de luchthaven zelf. Ook andere bedrijven en organisaties die actief zijn op en rondom de nationale luchthaven of afhankelijk zijn van de bedrijvigheid in de luchtvaart hebben het zwaar. Uiteindelijk was het gevolg een grotendeels uitgestorven Schiphol, waar nagenoeg alle winkels en restaurants gesloten waren en af en toe een vlucht vertrok.
Opleving
Rond de zomer was er sprake van een opleving. Airlines gingen bijvoorbeeld weer wat meer Europese vluchten uitvoeren vanuit Amsterdam. Ook nam de bezettingsgraad licht toe. Besmettingen leken in veel Europese landen af te nemen. Herstel van intercontinentaal vliegverkeer bleef uit. De opleving bleek echter van korte duur. Want na de zomer was er sprake van een ‘tweede golf’ en was er niets meer over van het prille herstel.
Teststraat en Coronavrij reizen
In de zomer opende Schiphol in samenwerking met de GGD nog een teststraat om aankomende reizigers op het Coronavirus te testen. Het ging om een vrijwillige test. Daarnaast kregen reizigers uitleg over de quarantaineregels. Na precies een maand was de testperiode voorbij en hier kwam geen vervolg op. Dit kwam Schiphol en de GGD op kritiek te staan. De rest van de maanden van 2020 kwamen reizigers aan uit risicogebieden zonder dat zij een test konden op de luchthaven. Volgens overheid is het de eigen verantwoordelijkheid van de reizigers om de regels op te volgen. Er zijn overigens ook vliegvelden die wel met teststraten werken.
In december kwam het idee om ‘Coronavrij’ te gaan vliegen tussen Amsterdam en Atlanta. De luchthavens van Amsterdam en Atlanta hebben in samenwerking met KLM, Delta en de respectievelijke overheden een zogenaamde ‘COVID-vrije reiscorridor’ opgezet. Volgens experts gaat dit de realiteit worden in een wereld waarin Corona nog lang zal bestaan en nog niet iedereen gevaccineerd is.
Overlast
Net als in 2019 waren klachten van omwonenden over geluidsoverlast, in ieder geval in het begin van 2020, een hot topic. Al jaren is Schiphol in overleg met de overheid over het maximum aantal vliegbewegingen van 500.000. Schiphol en de airlines willen natuurlijk groeien, maar andere partijen zijn daar minder enthousiast over.
De discussie over de overlast en de te nemen maatregelen zou ook in 2020 flink losbarsten als Corona er niet was geweest. Nadat in februari het aantal vliegtuigen dat van en naar Schiphol vliegt flink afnam, was de overlast ook een stuk minder.
Toekomst
Toch keek Schiphol ook naar de toekomst in 2020. Zo wordt er hard gewerkt aan de nieuwe taxibaan en gaan de werkzaamheden aan de nieuwe terminal ook gewoon door. Ook blijft de luchthaven doorgaan met het testen van innovatieve en duurzame oplossingen als de taxibot, waar ook KLM, Transavia, Corendon en easyJet aan meewerken.
Geef een reactie