Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens de Coronapandemie laten de grote luchtvaartallianties af en toe weer van zich horen. Zo vierde SkyTeam een tijd terug nog het 20-jarige bestaan (met extra Coronamaatregelen). Overigens kwamen de andere grote luchtvaartallianties met vergelijkbare initiatieven om reizigers weer wat vertrouwen te geven om te gaan vliegen. In juli kwamen Star Alliance, oneworld en SkyTeam zelfs nog met een gezamenlijk statement hierover. SkyTeam gaat nu een stapje verder en sluit zich aan bij luchtvaartorganisatie IATA als het gaat om een verplichte Coronatest voor elke vlucht. Maar hoe zal dat in de praktijk in zijn werk gaan?
Verplichte Coronatest
De belangrijkste reden van de vele reisrestricties die momenteel van kracht zijn is het beperken van de verdere verspreiding van het Coronavirus. Het is natuurlijk niet mogelijk om te weten of een reiziger besmet is met het virus als hij of zij een bepaald land binnenkomt. Om die reden hebben veel landen al verplicht gesteld dat reizigers een recente ‘negatieve COVID-19 testuitslag’ bij zich dragen. Dat betekent dus dat de reiziger geen COVID heeft op het moment van test. Bij aankomst op de plaats van bestemming moet deze getoond worden. Maar dat is dus nog niet verplicht bij alle vluchten in de praktijk. Maatschappijen, maar ook lokale overheden, hanteren allemaal andere regels en richtlijnen. Om zeker te weten dat er geen besmette reizigers een land binnenkomen zijn er daarom nog steeds veel inreisverboden (voor vliegreizigers).
SkyTeam pleit nu samen met IATA voor een beter testbeleid dat ontwikkelt moet worden in samenwerking met lokale en internationale autoriteiten. Denk bijvoorbeeld aan overheden, luchthavens en internationale luchtvaartorganisaties als de IATA. SkyTeam stelt dat vooral sneltesten een oplossing zouden kunnen zijn. Als deze bij vertrek en aankomst verplicht zouden zijn, dan is de verspreiding van het virus door reizigers in het vliegtuig minimaal. En daar is overigens niet alleen SkyTeam zelf bij gebaat, maar natuurlijk alle airlines.
Walter Cho, voorzitter van het bestuur van SkyTeam stelt dat een goed uitgerold international sneltest systeem kan helpen om de luchtvaart sneller op gang te krijgen. De CEO van SkyTeam vult aan dat het ook onduidelijkheid bij de huidige ‘lappendeken aan regels’ weg zou kunnen nemen.
Wat betekent dat in de praktijk?
In de praktijk betekent dat dus dat je vlak voor vertrek een Corona sneltest moet doen. Bij een negatieve uitslag mag je dan reizen. Het is mogelijk dat je bij aankomst nogmaals zo’n test moet doen. Als die ook negatief is ben je welkom in het land van aankomst. Op de terugweg volgt hetzelfde proces. Wie de kosten van de test gaat betalen? Daar gaat SkyTeam niet op in. Wie de kosten van een eventuele quarantaine betaalt staat ook niet vast. Maar daar spelen een aantal airlines al slim op in. Recentelijk zette InsideFlyer een aantal airlines op een rijtje die een gratis COVID dekking bieden.
SkyTeam
Luchtvaartalliantie SkyTeam heeft momenteel 19 leden. Jaarlijks mogen de member airlines bijna 700 miljoen reizigers verwelkomen naar meer dan 1.000 bestemmingen in 170 landen. Eind vorig jaar maakte China Southern nog bekend de alliantie verlaten.
Reizigers die binnen de alliantie reizen kunnen op een enkel ticket zonder problemen met meerdere airlines vliegen. Zaken als het doorlabelen van bagage, samenwerkende klantenservice en het delen van elite voordelen zijn gemeengoed binnen de samenwerkende airlines. Voor frequente reizigers geldt een elite status van bijvoorbeeld KLM of Air France ook bij alle andere deelnemende maatschappijen. Als je dus bij de eerdergenoemde carriers gebruikt mak maken van de lounges, dan mag dat doorgaans ook bij de andere maatschappijen.
J. De Vries zegt
En mocht de test fout uitvallen, dan mag je niet vliegen en krijg je een voucher in je mik? In plaats van volledige refund?