China Southern verlaat SkyTeam maar houdt banden aan met partners2 min leestijd

China Southern

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

China Southern zal de SkyTeam alliantie officieel verlaten op 31 december dit jaar. Vorig jaar in november maakte de Chinese maatschappij al bekend de alliantie te willen verlaten. Ondanks het vertrek, laat China Southern weten de codeshare overeenkomsten met SkyTeam maatschappijen te behouden. Ook de voordelen voor frequent flyers blijven van toepassing. Zo verandert de maatschappij “Sky Priority” in “CZ Priority”. Voor Gold en Silver leden en SkyTeam Elite en Elite+ leden verandert er dus vrijwel niks.

Review: China Southern Economy Class – Boeing 787-8 Dreamliner
Elite voordelen blijven vrijwel ongewijzigd na 31 december.

Reden voor vertrek uit SkyTeam

China Southern trad in 2007 toe tot de SkyTeam alliantie. Concurrent China Eastern is ook lid van SkyTeam en dit is ongetwijfeld de hoofdreden waarom China Southern uit de alliantie stapt. SkyTeam en ook Delta en KLM haalden goede banden aan met China Eastern, vaak ten koste van de grootste en eerste luchtvaartmaatschappij van China, China Southern.

China Eastern A350
China Eastern is meer een concurrent dan een partner.

Een andere reden waarom de maatschappij de alliantie wil verlaten heeft te maken met de grootte van de vloot. China Southern heeft namelijk één van de grootste vloten van de wereld en de maatschappij wil nummer 1 worden in de toekomst. De afgelopen jaren zag de airline meer kansen buiten SkyTeam om te groeien. Zo is er sinds maart 2017 een samenwerking gestart met American Airlines. Ook ziet de maatschappij meer toekomst in partners als British Airways, Emirates, Finnair, Japan Airlines, Qantas en Qatar Airways, gek genoeg bijna allemaal van Oneworld.

American Airlines, China Southern
Vanaf maart 2017 werkt de maatschappij al samen met American Airlines.

Beter af op zich zelf?

Het deel uitmaken van een alliantie brengt zeker voordelen met zich mee. Zo heeft een maatschappij baat bij samenwerkingen binnen de alliantie. Passagiers kunnen gebruikmaken van lounges en er zal sneller worden geboekt bij een maatschappij binnen de alliantie dan bij de concurrent. Toch kan een luchtvaartmaatschappij zo machtig worden dat deze beter af is op zich zelf. Zo hoeft niet rekening te worden gehouden met allerlei voorwaarden en regels binnen de alliantie en wordt de winst natuurlijk in mindere mate gedeeld. Ook op kosten kan zo worden bespaard. Andere maatschappijen zullen zeker zien hoe het China Southern vergaat en de trend waarschijnlijk volgen.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *