Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor een zakenreis bezocht ik recentelijk de steden Boekarest en Wenen. Vanuit Wenen vloog ik met KLM in Economy Class naar Amsterdam Airport Schiphol, waar je in deze review alles over leest. De Nederlandse maatschappij zet op deze route vaak een Boeing 737-800 in. Op korte afstanden is de service van KLM eenvoudig maar vriendelijk.
Bagage afgifte en veiligheidscontrole
Na een reis naar Boekarest en Wenen is het vandaag weer tijd om terug te reizen naar Nederland. Vanuit Wien Westbahnhof neem ik eerst de metro naar het treinstation. Daar stap ik over op de trein naar het vliegveld van Wenen. De trein arriveert keurig op tijd op het treinstation van de luchthaven. Voor deze route ben ik circa 45 minuten kwijt aan deze reis.
De trein arriveert onder terminal 3, die vooral bestemd is voor reizigers van Austrian Airlines of de andere airlines van de Lufthansa Group. Ik reis met KLM vlucht KL1846 naar Amsterdam. En daarom moet ik nog een paar minuten doorlopen naar Terminal 1. Hier heeft KLM / SkyTeam vandaag 3 balies in gebruik, waaronder 1 voor SkyPriority reizigers. De rij wachtenden valt mee maar met 2 medewerkers ligt het tempo niet bijster hoog. Pas na een tijd schuiven 2 extra medewerkers aan en verloopt alles wat vlotter.
Internationale luchthaven van Wenen
Wanneer ik door security ga valt me op dat veel mensen worden gefouilleerd. Zelf valt me deze behandeling ook ten deel. Men mag dan veel mensen grondig fouilleren, maar staff blijft vriendelijk. Ook op Wenen Airport ontkom je overigens niet aan de winkels met het welbekende assortiment aan drank, parfum en cadeaus. Maar daarnaast biedt men een grote variatie aan winkels en horecagelegenheden. Dankzij de variatie, route en positionering van al deze faciliteiten is er genoeg afleiding voor de reiziger, indien deze nog moet wachten op de vlucht.
Boarding van KLM Boeing 737-800 naar Wenen
Wanneer ik bij gate C38 aankom is het vliegtuig er nog niet en is het dus nog even wachten voor reizigers en bemanning. Ook hier scheelt het dat er nog genoeg plekken zijn om wat te eten of in winkeltjes rond te kijken.
Het boarden verloopt per zone. Rij 20 tot en met 32 wordt vriendelijk verzocht om via de achteringang het vliegtuig binnen te gaan. Ik heb stoel 16D en val hierdoor in zone 3. SkyPriority is zone 2 en Europe Business Class reizigers gaan als eerste aan boord in zone 1.
Aan boord word ik vriendelijk verwelkomd door de cabin crew. Ik denk terug aan mijn vorige vluchten met TAROM en Austrian Airlines, en dan merk ik toch het verschil in vriendelijkheid. Cabin crew van Austrian en KLM zijn vriendelijk en beleefd. Tarom scoort hier toch wat minder goed. Meer over mijn ervaringen bij TAROM lees je in deze review.
Zoals bij vele vluchten worden aardig wat trolleys door reizigers binnengebracht. Voor sommigen is het even puzzelen om deze zo efficiënt mogelijk op te bergen. Maar de assistentie van de cabin crew en het gebruik van de achteringang resulteren alsnog in een redelijk vlot boarding proces.
De Economy cabine van KLM Boeing 737-800
In het vliegtuig zijn vandaag de eerste 2 rijen bestemd voor de Europe Business Class cabine. Een verschuifbaar gordijn markeert het einde van de Business cabine. Deze wordt gevolgd door de Economy Comfort stoelen. En vervolgens zijn er de standaard Economy Class stoelen.
Een stoel bij de nooduitgang vind ik heerlijk en nog fijner is het als de middelstoel vrij blijft. Het is altijd even spannend, totdat wordt gemeld dat iedereen die de vooringang gebruikt binnen is. Kortom, niemand meer die naast me zal gaan zitten, en de reiziger naast het raam en ikzelf hebben dus wat meer ruimte om ons heen.
De stoelen hebben een verstelbare hoofdsteun. Deze kun je zowel naar boven en beneden als naar voren en achteren verstellen. Elke stoel beschikt over een eigen USB-poort om je telefoon op te laden. De crew verzocht echter tijdens het opstijgen en landen dit niet te doen. Daarnaast is elke stoel uitgerust met een stoelzak en kan elke reiziger natuurlijk het inflight magazine openslaan. De stoel zit comfortabel en de beenruimte is wat mij betreft prima.
Service tijdens de vlucht
Om 14.29 uur taxiet het vliegtuig naar de runway, een kwartiertje te laat. Wanneer cruise altitude is bereikt gaat de bemanning aan de slag met het uitdelen van drankjes en snacks. Men serveert vandaag een drankje en een sandwich. Voor een korte vlucht zoals deze voldoet het maar iets anders dan een sandwich zou wel fijn zijn.
We moeten overigens niet vergeten dat veel airlines inmiddels met een buy-on-board service werken, iets wat bij KLM ook overwogen wordt. Ik vermoed dat meerdere reizigers het daarom ook prima vinden om een reis zoals deze zonder catering af te leggen, en dan wellicht minder te betalen. Alhoewel dat laatste nog maar de vraag is natuurlijk.
WiFi aan boord
Tijdens een lange vlucht kan ik de beschikbaarheid van WiFi zeker waarderen. Deze vlucht is echter vrij kort en ook prima zonder WiFi te doen. KLM biedt op deze Boeing 737 een WiFi service aan, dus ik ben nieuwsgierig of deze goed werkt. Als reiziger kan je kiezen tussen de volgende 3 opties:
- Messaging – gratis,
- Surfen – 8 euro,
- En tot slot streaming – 12 euro.
Het is ook mogelijk om met Flying Blue miles te betalen. Maar vanwege de korte duur van de vlucht kies ik voor optie 1.
Aankomst Schiphol
De KLM Economy Class reis van Wenen naar Amsterdam verloopt verder vlekkeloos, belangrijk om nog te benoemen in deze review. Men weet de kleine vertraging gelukkig in te halen en het vliegtuig arriveert alsnog op tijd op Schiphol. De bagage arriveert niet veel later en al gauw verlaat ik per trein Schiphol. Al met al een korte, degelijke vlucht.
Bron foto’s Review KLM Economy Class Wenen – Amsterdam: InsideFlyer – Christiaan
Van Gooiland zegt
“De stoelen hebben een verstelbare hoofdsteun. Deze kun je zowel naar boven en beneden als naar voren en achteren verstellen.”
Oh ja? Ook op rij 16?