Review: Austrian Airlines Economy | Boekarest – Wenen | Airbus A3216 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na mijn bezoek aan Boekarest reis ik door naar de prachtige stad Wenen. Ik ben erg benieuwd naar de reis want ik heb nog nooit met Austrian gevlogen. Deze keer reis ik in Economy Class van Austrian Airlines in de Airbus A321 en in deze review lees je er alles over. Benieuwd naar Austrian’s Premium product? Insideflyer schreef hierover in dit artikel.

Luchthaven Boekarest

De reis vanaf de stad Boekarest naar Henri Coandă International Airport is vrij simpel. De trein brengt je vanaf Gara de Nord in een kleine 30 minuten naar het vliegveld toe. Een korte wandeling vanaf het treinstation naar de vertrekhal was nodig, maar ik bereik al gauw desk 79, die vandaag door Austrian wordt gebruikt.

Bagage afgifte en veiligheidscontrole

In eerste instantie moet ik even slikken want er staat een aardig lange rij voor de desk. Gelukkig blijkt dit gezichtsbedrog te zijn. Het betreft een lange rij voor een andere airline. De rij voor Austrian telt gelukkig maar 3 reizigers. Mijn koffer wordt snel ingecheckt en ook wordt gelijk meegedeeld dat ik naar gate 6 moet voor het boarden. 

Security heeft het redelijk goed aangepakt. Een degelijk aantal rijen en een behoorlijk aantal medewerkers zorgen ervoor dat alle reizigers snel door de controle heen zijn. Sommige vliegvelden kunnen hier nog wat van leren. 

Door de jaren heen is het vliegveld uitgebreid en dat kan je zien. Na de security loopt de route door de taxfree winkels. Deze is onontkoombaar en dat geldt ook voor de producten. Echter, dit geldt natuurlijk voor veel vliegvelden. Vervolgens bevind ik me in een lange, enigszins donkere gang met winkels en horecafaciliteiten met aan weerszijden de gates. Dit is wellicht het oudste gedeelte van het vliegveld.

Na dit gedeelte kom je in een gebied waar het daglicht meer kans krijgt. Hier is ook meer wachtruimte gecreëerd. Reizigers kunnen een food court bezoeken (begane grond) of eventueel de Business Class lounge bezoeken (dit is een contract lounge) op de 2e verdieping. Voor deze korte vlucht heb ik voor Economy Class gekozen, dus geen loungetoegang voor mij deze keer. Austrian biedt wel de mogelijkheid voor een upgrade. Maar voor een vlucht van 1 uur en 40 minuten vind ik een upgrade niet nodig.  

Boarding van Austrian Airbus A321 Wenen

Na wat wachttijd loop ik naar Gate 6 waar de vlucht naar Wenen zal vertrekken. De reizigers hebben zich hier al verzameld en hierdoor is het aardig druk. Na wat wachttijd begint de ground staff met het boarden. Op mijn ticket staat mijn zone netjes vermeld. Het is goed om te zien dat de staff zich ook aan de zones houdt. Zo nu en dan hebben reizigers lak aan de zones en proberen ze alsnog eerder dan toegestaan te boarden. Maar vandaag is niet zo’n dag. De staff houdt dan ook sommige reizigers tegen en legt vriendelijk uit dat dit niet de bedoeling is. 

Review Austrian Boeing 737

Het boarden verloopt vlot en ik kom als ‘zone 5’ respectievelijk laat de cabine in. Het resultaat is dat menig passagier al zit en mijn rugtas en jas verdeeld worden over 2 bagagecompartimenten. Het is niet anders deze keer.

De Economy Class cabine van Austrian Airlines

In deze Airbus A321 review van de Austrian Airlines Economy Class zal ik ook de cabine bespreken. De Airbus A321 waar ik mee vlieg heeft vooraan 3 rijen voor de Business class reizigers. Qua stoelen is er verder geen groot verschil. Een welbekende afscheiding met klein gordijn geeft het verschil tussen de Business en Economy Class aan. 

Review Austrian Boeing 737

Mijn stoel is vandaag 11D. Vanwege een wisseling van vliegtuig heeft Austrian mij al netjes geïnformeerd dat mijn stoelnummer ook veranderd is. Ik heb geen reiziger voor me zitten, dat is mooi! Rij 10 zit aan de nooduitgang. Wel heb ik een klapstoel (jump seat) voor bemanning voor me. Zo is de pitch dus iets groter, maar heb ik een uitklaptafeltje in plaats van de stoelzak voor me. 

De rood-witte huisstijl van Austrian Airlines is netjes doorgevoerd in het uiterlijk van de stoelen, inflight magazine en outfit van de cabin crew. Persoonlijk vind ik het wel heel fel rood, maar eerlijk is eerlijk, je weet gelijk dat je met Austrian reist. Ook merk ik het verschil tussen de cabin crew van mijn vorige vlucht met Tarom, en deze met Austrian. De cabin crew komt veel vriendelijker over. De dames zijn beleefd, heel behulpzaam en wanneer zij zien dat een van de reizigers een jong kind is wordt er gelijk een klein presentje overhandigd.  

Service tijdens de vlucht

Austrian biedt tegen betaling snacks aan, zoals aangegeven op hun menukaart. Koffie, thee en water zijn in de ticketprijs inbegrepen. De crew komt al gauw na opstijgen langs om dit aan elke reiziger aan te bieden. Eten wordt voor deze korte vlucht dan ook niet gemist. Daarnaast worden alle aankondigingen in het Duits en Engels gedaan. Tijdens de vlucht houdt de cabin crew in de gaten of reizigers nog iets nodig hebben, en de service blijft attent en vriendelijk. Kort voor de landing deelt men als aardige geste nog een chocolaatje uit. Het is een mooie afsluiting van een korte, aangename vlucht.

Het vliegtuig landt al gauw op Schwegat, Wenen airport. Zelf vind ik dit een heel fijn airport vanwege de duidelijke structuur en faciliteiten. De paspoortcontrole verloopt ook weer snel. Wanneer de beambte mijn paspoort (per machine) nagaat lijkt een hapering plaats te vinden, maar de staff maakt een klein grapje, geeft aan dat het aan de machine ligt en verwelkomt me in Oostenrijk. Het geeft je gelijk het gevoel dat je welkom bent.

Review Austrian Boeing 737

Op de luchthaven van Wenen

Wenen Airport is ruim opgezet en dankzij de duidelijke bewegwijzering vind je snel de juiste route. Ik loop naar het bagagecaroussel. De koffer arriveert op hetzelfde moment. Binnen enkele minuten heb ik mijn treinticket gekocht en loop ik naar het perron. Let wel op: je hebt verschillende opties om naar Wenen te reizen. Denk aan de CAT (City Airport Train) en de reguliere trein. De eerste doet er 16 minuten over om Wenen te bereiken, en dat is 9 minuten minder dan de reguliere trein.

Zelf heb ik geen haast, en daarom neem ik de reguliere trein, en betaal ik een lagere prijs voor mijn ticket. Ook deze trein is prima qua faciliteiten, hygiëne en ruimte voor alle reizigers en hun koffers. Ik verzet mijn klok, want in Wenen is het 1 uurtje vroeger dan in Boekarest.  

Review Austrian Boeing 737

Na 1 keer overstappen in de Weense metro stap ik algauw Wien Westbahnhof uit. En een paar minuten later zet ik mijn koffer in mijn hotelkamer neer. Het was een korte reis met Austrian, maar wel eentje zoals verwacht: kort, geordend en met vriendelijke staf. Voor herhaling vatbaar. 

Bron foto’s Review Austrian Airlines Airbus A321: InsideFlyer – Christiaan

Overzicht

Voordelen

- Vriendelijke crew
- Catering op korte vlucht is voldoende en vriendelijke geste
- Austrian Terminal op Wenen Schwechat is mooi visitekaartje reizigers
Goede infrastructuur en service

Nadelen

- Te korte vlucht voor Austrian om zich echt te onderscheiden van andere airlines

Reisklasse

Stoel

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Een prima, korte vlucht. Aan boord voel je je welkom. Je wordt nieuwsgierig naar langere vluchten van Austrian.

6 min leestijd">
3.8

Reacties

  1. JRRM zegt

    Ik zie toch echt een Airbus A321 i.p.v. een Boeing 737. Wel erg slordig zo’n artikel als dit op een luchtvaartsite.

    • Christiaan zegt

      Dit had inderdaad gelijk goed geformuleerd moeten worden. Dank voor de oplettendheid, het wordt aangepast!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *