Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Internationale reizen per trein worden steeds populairder, zowel voor zakelijke reizigers als toeristen. Treinmaatschappijen lijken daar op in te spelen. Zo kondigde Trenitalia recentelijk aan haar netwerk naar West-Europa te willen uitbreiden. InsideFlyer nam de proef op de som met een rit in de vernieuwde Standard reisklasse van Thalys. In deze review lees je alles over de faciliteiten en het comfort aan boord tijdens onze Thalys reis van Amsterdam Centraal naar Parijs Gare du Nord. The merknaam Thalys is overigens inmiddels overgegaan in Eurostar.
Boeking via NS International
De treintickets voor deze reis boekte ik via de website van NS International. Maar het is ook mogelijk om de tickets bij het NS International loket op bijvoorbeeld Amsterdam Centraal of Rotterdam Centraal aan te schaffen. Na de boeking op de website kreeg ik de treinkaartjes per e-mail toegestuurd. Je kunt de tickets via de mail openen en/of in de NS International app laden. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om de treinkaartjes af te drukken. Het NS International loket op Amsterdam Centraal beschikt over self service kiosken waar je eventueel ook zelf je tickets kunt printen.
Een enkele reis van Amsterdam Centraal naar Parijs Gare du Nord is normaal al te boeken vanaf € 35. Kinderen onder 12 jaar krijgen een flinke korting op de treintickets. De kosten zijn namelijk € 15 in Standard, € 25 in Comfort en €40 in Premium. Kinderen jonger dan 4 jaar reizen gratis.
Omdat ik wat korter van tevoren had geboekt was ik wel wat meer kwijt dan de eerder genoemde vanaf-prijs. Voor de heenweg kostte mij dit € 109 en de terugweg € 144. Het Standard reisklasse retourtje Amsterdam-Parijs kostte me dus in totaal € 253. Dit betaalde ik met mijn American Express Platinum Card in verband met de reisverzekering. Een vliegticket was op het moment van boeken ongeveer dezelfde prijs.
Volgens de website van Thalys stoot ik met mijn treinreis nog geen 4 kg CO2 uit, terwijl dat met het vliegtuig meer dan 100 kg zou zijn. De treinreis met Thalys is ook minder vervuilend dat de auto (83 kg) of bus (12,5 kg).
Bagage en huisdieren
Bij het Thalys Standard treinticket is ook bagage inbegrepen. Officieel mag je twee bagagestukken van de maximale afmeting 75 x 53 x 30 cm meenemen. Daarnaast mag je nog een stuk handbagage meenemen. Officieel is er geen limiet van het gewicht van de bagage, maar je moet alle bagage wel zelf kunnen tillen.
Het meenemen van huisdieren aan boord van Thalys is ook mogelijk. Een kleine hond (max. 6 kg) die in een box vervoerd wordt is gratis. Voor grotere honden geldt een toeslag van € 30 per rit. Officieel dienen de honden een muilkorf te dragen, maar de honden die ik aan boord zag hadden dit niet.
Van deze review over de Thalys treinreis van Amsterdam naar Parijs hebben we ook een YouTube video gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Boarding op Amsterdam Centraal
Thalys vertrekt normaliter vanaf spoor 15A op Amsterdam Centraal. Dit spoor is gelegen aan de IJ-zijde van het station, aan die kant komen ook de GVB veren aan. Het treinkaartje van Thalys bevat een QR-code waarmee je gemakkelijk de poortjes opent.
Als ik iets na 19.00 uur het perron oploop komt de Thalys trein net aanrijden. Er is meer dan genoeg personeel van NS en Thalys aanwezig om alles in goede banen te leiden. Het perron is ook niet overal even breed, dus op sommige stukken is het erg druk. Er is zelfs beveiliging aanwezig. Bij de meeste deuren staat een medewerker klaar om de treinkaartjes te controleren. Bij de coupé waar ik plaats mag nemen kan ik echter zo binnenlopen.
Boarding verloopt redelijk efficiënt zodat de trein ook daadwerkelijk om 19.15 uur kan vertrekken richting Schiphol Airport als eerste stop.
De nieuwe Thalys trein
Alhoewel de vernieuwde Thalys treinstellen al in 2021 in dienst kwamen zijn ze zeker nog niet op alle routes te zien. Meestal rijdt er namelijk nog een ouder type treinstel. Tijdens mijn treinreis naar Parijs had ik het geluk in het nieuwe treinstel te kunnen reizen. En het verschil is absoluut merkbaar. Het nieuwe treintype voelt ruimtelijker en veel lichter. Ook is er goed gedacht over het comfort van de reizigers.
Het ontwerp van de cabine is gedaan door het Belgische Yellow Window onder leiding van Axel Enthoven. De Franse ontwerper Matali Crasset dacht mee over onder andere de keuze van kleuren en elementen van de stoelen en het bargedeelte.
De nieuwe trein heeft 28 meer stoelen. Dat zijn 288 plekken in tweede klas (Standard) en 111 in Comfort en Premium. Verder is er 15% meer capaciteit voor bagage. De coupés zijn voorzien van in totaal 22 digitale schermen met reisinformatie.
In deze Review van mijn Thalys treinrit van Amsterdam naar Parijs zal ik verder ingaan om de Standard reisklasse.
De nieuwe Thalys Standard Class
Zoals ik eerder al in deze review over de Thalys van Amsterdam naar Parijs schreef is de indruk van de vernieuwde cabine erg goed. De gebruikte materialen, kleuren en verlichting geven een luxe en ruimtelijk gevoel. De stoelen zien er ook gewoon nog erg nieuw uit en alles is schoon. Dat laatste mag je natuurlijk altijd verwachten, maar de stoelen in oudere cabine van Thalys vind ik niet altijd even netjes meer.
Als ik de trein binnenstap ga ik direct naar links om mijn stoel op te zoeken. Voorin de Standard coupé is een digitaal informatiescherm aangebracht met reisinformatie. Daaronder is een bagagerek te vinden. Maar het is ook mogelijk om kleinere bagage in de bagagerekken boven de stoelen te plaatsen. Omdat ik enkel een kleine trolley bij me hebt plaats ik die in het rek boven mijn stoel.
De indeling van de Standard cabine is 2-2. Ik zit links aan het raam. Deze stoel werd mij na boeking automatisch toegewezen. De rode stoel is meer dan groot genoeg wat mij betreft. De stoel is voorzien van een ruim tafeltje met daarachter een elastiek om kranten of tijdschriften op te bergen. En er is ook gedacht aan USB-poorten, stopcontacten en bekerhouders voor twee reizigers. Onder de stoel voor je is nog een kleine prullenbak geplaatst.
De beenruimte in Standard is overigens ongeveer 50 cm. De stoelen hebben geen recline. De stoel heeft een klein knopje in de linker armleuning om het leeslampje in te schakelen. Verder is er een soort rolgordijn boven het raam aangebracht mocht je last hebben van het licht van buiten. Het nadeel is wel dat het rolgordijn dicht gaat voor meerdere rijen. Dit is dus niet individueel te gebruiken helaas.
Toiletten en balkons
Tussen de coupés in zijn de balkons te vinden. Naast extra ruimte voor grotere bagagestukken vind je hier ook de toiletten. Deze zijn netjes ingericht met een grote spiegel en nette wasbak. Het viel me vooral op dat de toiletten erg schoon zijn. Dit is natuurlijk nog wel eens een heikel punt in het openbaar vervoer. Tijdens de rit worden de toiletten overigens ook schoongemaakt.
Service en faciliteiten aan boord
Elke Thalys trein beschikt over een restauratiewagon genaamd ‘Welcome Bar’. Ook deze nieuwe Thalys trein heeft een Welcome Bar, alhoewel het om een afgeslankte versie van het origineel gaat. Persoonlijk vind ik de selectie van drankjes en snacks erg beperkt. Er zijn enkele snacks en drankjes bij de kleine bar te krijgen. Hier is een medewerker waar je met betaalkaart kunt afrekenen.
Naast de toiletten zijn er ook baby verschoonruimtes. Hier is voorzien in een verschoontafel, wastafel en fleswarmer. In de meeste Thalys treinen zijn deze ruimtes te vinden in rijtuigen 7, 17 en 27.
Thalys biedt aan boord gratis WiFi voor alle reizigers. Alhoewel de treinmaatschappij op haar website nog net niet spreekt van een technisch wonder viel deze service erg tegen tijdens mijn reis. De WiFi-verbinding viel regelmatig weg. De snelheid was OK te noemen, maar niet heel snel. Als je verbonden bent met de WiFi is het mogelijk om de route van de trein te volgen, evenals de actuele snelheid. Dat is dan wel weer een leuke toevoeging.
Tijdens mijn treinreis van Amsterdam naar Parijs kwamen er meermaals conducteurs langs voor controle. De QR-code op je treinkaartje (op papier of digitaal) wordt dan gescand. Daarbij werd ook de naam op het ticket gecontroleerd. Ik hoefde trouwens maar eenmaal mijn ticket te laten zien, omdat bij de andere controle alleen werd gekeken naar de passagiers die net waren ingestapt.
Comfort aan boord van de nieuwe Thalys
De ‘oude’ Thalys treinen vind ik persoonlijk al heel comfortabel. Door de brede zachte stoelen en grotere ramen is het reizen per Thalys voor mij geen straf. Maar ik moet zeggen dat de nieuwe Thalys treinen nog wel een stukje comfortabeler zijn. De stoelen zitten erg goed, ook in Standard Class.
Het brede tafeltje doet ook goed zijn werk, evenals de stopcontacten en USB-poorten. En qua bagagerekken voldeed de ruimte ook ruimschoots. Wat vooral opvalt in de nieuwe treinen is dat de rijtuigen een stuk ruimer ogen. Ook de verlichting is helder, maar tegelijkertijd mooi weggewerkt in bijvoorbeeld de bagagerekken.
De klimaatbeheersing was tijdens mijn rit perfect. Ondanks het warm weer was het is in de rijtuigen (en balkons) lekker koel.
Aankomst Parijs Gare du Nord
De Thalys komt netjes volgens planning aan op het grote station van Parijs Gare du Nord. Als alle passagiers uitstappen is het een drukte van jewelste op het station. Vanaf Gare du Nord pak je gemakkelijk de metro naar andere delen in de stad. De toegang tot de metro en RER is direct aan het einde van het perron ideaal! Als je een verdieping naar benende gaat vind je ook de kaartjesautomaat. Een enkele rit binnen Parijs kost € 2,10.
Op dit moment wordt een deel van het Gare du Nord verbouwd. Let dus goed op eventuele aangepaste bewegwijzering. Er zijn altijd medewerkers aanwezig om je te helpen.
Voordelen My Thalys World
Let op: My Thalys World is inmiddels overgegaan in Club Eurostar. Accounts van My Thalys World worden automatisch overgezet naar een Club Eurostar lidmaatschap. Deelnemers van het Thalys programma hebben hierover per e-mail bericht gehad. Een uitgebreide handleiding over hoe Club Eurostar werkt lees je in dit artikel.
De boeking voor Thalys reis van Amsterdam naar Parijs maakte ik via NS International. Dit is dan ook de instantie die de tickets uitgeeft voor mijn reis. De internationale variant van NS heeft helaas geen loyalty programma, maar Thalys zelf wel. Echter kwam ik er tot mijn verbazing achter dat reserveringen die niet via Thalys zelf zijn gemaakt niet toegevoegd kunnen worden aan het loyalty programma. Ik zal hieronder alsnog kort het programma toelichten.
My Thalys World kent drie statussen: Explorer, Club en Club+. Aanmelden is gratis en geeft leden direct toegang tot de Explorer status. Explorer leden hebben nog niet echt voordelen ten opzichte van niet-leden. Deze status geeft voornamelijk de mogelijkheid tot het sparen van punten. Elke uitgegeven euro staat namelijk gelijk aan 1 punt.
De Club status is te behalen bij het verdienen van 600 punten. Dit staat dus gelijk aan € 600 aan treintickets. Club leden sparen tweemaal zo snel punten (€ 1 = 2 punten) en genieten toegang tot de Thalys Lounges (inclusief 2 gasten). Het is als Club lid ook mogelijk vergaderruimtes in de trein te reserveren. Verder heb je onbeperkt toegang tot digitale media in de Thalys mobiele app en voorrang bij de klantenservice. Het is als Club lid overigens ook mogelijk om kosteloos gebruik te maken van een trein eerder of later, indien er plek is.
Club+ is de hoogste status binnen My Thalys World. Hiervoor dien je 5.000 punten te verzamelen. Met deze status mag je zelfs tot 4 gasten meenemen naar de Thalys lounge. Tot slot is het mogelijk om elke andere Thalys trein te nemen op de dag van de boeking, indien er plaats is.
Let op dat Thalys en Eurostar per 1 oktober 2023 samengaan. De nieuwe treinmaatschappij Eurostar zal ook met een vernieuwde loyalty programma komen. Wat dit betekent voor een eventuele status en punten bij Thalys My World is echter nog niet bekend gemaakt.
Bron foto’s Review Thalys Amsterdam Parijs: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie