Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Overstappen: de één vindt het een ramp, de ander vindt het deel van de reiservaring. Een korte overstap kan stressvol zijn: ga je je vlucht wel halen, of net niet? Een lange overstap is daarentegen ook niet ideaal: zeker als je geen loungetoegang hebt, kan het een flinke domper op je reis zijn. Maar wat als je je overstap nou precies lang genoeg maakt zodat je wat kunt zien van de stad waar je overstapt? Met ‘overstap-sightseeing’ heb je niet alleen iets te doen om de tijd te doden, maar je ziet ook een extra stukje van de wereld (en het ticket is geen cent duurder!). In deze serie artikelen bespreek ik per regio de beste (en slechtste) luchthavens voor overstap-sightseeing.
In deze serie (tot nu toe):
– Midden-Oosten
– Zuid-Oost Azië
– Noord-Azië
In deze aflevering behandel ik een aantal airports in het noorden van Azië. Voor Tokyo, Seoul, Taipei, Shanghai en Beijing bespreek ik de mogelijkheden voor sightseeing tijdens het overstappen. Deze steden zijn natuurlijk al complete bestemmingen op zichzelf, waar je makkelijk een aantal dagen tot een week kunt doorbrengen, maar ook in een aantal uur tussen je vluchten in kun je heel wat zien in sommige van deze steden. Ook voor deze airports geldt weer dat je genoeg tijd tussen je vluchten moet inplannen. Gemiddeld genomen liggen de luchthavens van deze steden een stukje verder buiten de stad dan in de regio’s die ik tot nu toe besprak – plan dus extra tijd in voor je reis van en naar het vliegveld! Voor alle airports geldt dat je -tenzij anders aangegeven- met een Nederlands paspoort geen visum nodig hebt.
Tokyo Haneda Airport (HND) – Positief
Tokyo is misschien wel een van de meest indrukwekkende steden die ik ooit heb bezocht: een hypermoderne stad gecombineerd met oude, traditionele cultuurelementen waar alles verbazingwekkend goed georganiseerd is – eigenlijk een perfecte combinatie! Er is geen beginnen aan om alle bezienswaardigheden van Tokyo op 1 dag te bezoeken, dus je zult een keuze moeten maken. Aan de hand van eerdere dagtrips die ik tussen mijn vluchten in heb gedaan, heb ik een aantal hoogtepunten geselecteerd.
Ga bij aankomst op het vliegveld gelijk richting het treinstation (dat duidelijk aangegeven staat in de aankomsthal) en vraag bij de balie om een kaart van de metro- en treinlijnen. De eerste keer dat ik deze kaart zag, schrok ik me een ongeluk, maar de vriendelijke medewerkers op de luchthaven willen je met alle plezier helpen je route uit te stippelen.
Een perfect daguitstapje zou kunnen beginnen bij het Shibuya-treinstation, waar je met 1 keer overstappen in ongeveer 40 minuten naartoe reist met de trein en/of monorail vanaf het vliegveld. Dat kost je ongeveer 5 euro. Bij dit treinstation (bekend om de hond Hachi die hier jaren op zijn baasje bleef wachten) vind je een grote concentratie van winkels, restaurants en uitgaansgelegenheden met prachtige neonlichten verlicht. Temidden van alle verlichting vind het beroemde Shibuya-kruispunt, misschien wel een van de drukste voetgangersoversteekplaatsen ter wereld. Vanuit de Starbucks ten noorden van dit plein heb je een prachtig uitzicht over het gekrioel van de overstekende mensen – iets waar ik persoonlijk uren naar kan kijken.
Als je genoeg hebt van het mensen kijken en het winkelen, kan je via Meiji Dori (parallel aan het spoor) richting het noorden lopen. Als je vervolgens op de grote boulevard en winkelstraat linksaf slaat, kom je -na ongeveer een halfuur gelopen te hebben vanaf Shibuya Station- uit bij Yoyogi Park. Dit park zelf is al erg indrukwekkend, maar je vind er ook de prachtige Meiji Shrine waar in een indrukwekkend tempelcomplex de keizer Meiji geëerd wordt. Heb je hier lang genoeg rondgekeken? Neem dan of direct een metro terug richting de luchthaven of wandel rustig dezelfde weg terug en ga ergens een hapje heerlijk Japans eten.
Wil je een ander deel van Tokyo ontdekken? Pak dan een trein naar Asakusa Station, ongeveer 40 minuten (5 euro) in een rechtstreekse trein vanaf de luchthaven. Vanaf het station kan je eerst een kijkje nemen bij de rivier, waar je een prachtig uitzicht hebt op de Tokyo Skytree – één van de hoogste gebouwen ter wereld (waar je ook op kunt, neem dan simpelweg even de trein een station verder en breng een bezoekje aan deze toren). Vanaf de rivier loop je in een paar minuten naar het Senjo-ji-tempelcomplex (duidelijk aangegeven). Hier vind je prachtige tempels, mooie tuinen en een hele oude, traditionele winkelstraat. Zeker de moeite waard om een aantal uur rond te struinen tussen je vluchten door. Deze wijk, Asakusa, was voor mij één van de hoogtepunten aan mijn bezoek aan Tokyo.
Let op: land je niet op Tokyo Haneda, maar op Tokyo Narita Airport (NRT)? Dan wordt de reistijd naar de stad aanzienlijk langer (en de prijs daarmee ook hoger). De reistijd van Narita naar Asakusa of Shibuya bedraagt met de trein ongeveer een uur tot anderhalf uur. Beide ritten kosten je ongeveer 20 euro per enkele reis. Een taxi is praktisch onbetaalbaar: daaraan ben je makkelijk 100 euro per rit kwijt. Vanaf Narita zou ik een bezoekje aan Tokyo dan ook puur en alleen aanraden als je heel veel tijd tussen je vluchten hebt en het niet erg vindt om een flink bedrag aan je retourtje naar de stad te besteden.
Seoul Incheon Airport (ICN) – Positief
De grote luchthaven van Seoul, Incheon Airport, ligt een stuk buiten de stad Seoul in -de naam zegt het al- de stad Incheon. Gelukkig is er een goede treinverbinding aangelegd tussen de luchthaven en Seoul Station midden in het centrum van Seoul. Volg eenvoudigweg de bordjes richting het treinstation als je aankomt op de luchthaven en voor ongeveer 6 euro koop je een kaartje waarmee je in minder dan 3 kwartier in het centrum van Seoul belandt. De stoptrein is een paar euro goedkoper en doet er 10 minuten langer over. Was je binnenkomende vlucht met een Koreaanse airline (Asiana Airlines, Korean Air of Jeju Air)? Dan krijg je ongeveer een euro korting op je treinkaartje – altijd leuk meegenomen!
Vanaf Seoul Station kan je in een lange wandeling perfect in een (halve) dag langs een flink aantal hoogtepunten van de stad lopen in een afstand van ongeveer 2,5 kilometer. Houd vanaf de hoofduitgang van het station simpelweg links aan en volg de borden richting de Namdaemun-poort. Vanaf deze prachtige stadspoort ga je alsmaar rechtdoor en je komt onder meer langs het stadhuis, het Deoksu-Gungpaleis en de beroemde kunstmatig aangelegde rivier door het centrum.
Aan het einde van deze weg kom je bij het Gyengbok-Gung, het grootste en indrukwekkendste paleis in Seoul. Alleen in dit paleis en de omliggende tempels kan je al uren rondkijken, dus zorg dat je voldoende tijd inplant om hier te zijn. Probeer ook de wisseling van de wacht (tussen 10 en 4 ieder uur) hier mee te pikken – dat is zeker de moeite waard! Vanaf het paleis kan je de metro nemen naar Gongdeok Station en met 1 overstap zit je weer op de Airport Express richting Incheon Airport (reken vanaf het paleis tot aan de paspoortcontrole op Incheon Airport ongeveer anderhalf uur voor de zekerheid).
Geen zin in alle culturele dingen en de drukte van de stad? Loop dan vanaf Seoul Station rechtdoor richting Namsan Park. Dit prachtig aangelegde park tussen de oude stadsmuren leidt naar een berg midden in de stad waar je in een stevige wandeling naartoe kunt lopen – ideaal om je benen te strekken tussen je vluchten door. Moe van de wandeling? Ga na de afdaling bij een van de vele restaurantjes zitten voor een heerlijke Koreaanse maaltijd.
Heb je het geluk dat je vlucht landt op Seoul Gimpo Airport (GMP)? Dan is de stad aanzienlijk dichterbij en wordt overstap-sightseeing een stuk makkelijker. Een nadeel is dat er op deze luchthaven voornamelijk lokale (binnenlandse en intra-Aziatische) vluchten landen, dus hoogstwaarschijnlijk zal je toch de langere treinreis vanaf Incheon moeten maken.
Shanghai Pudong Airport (PVG) – Positief
Met de komst van het (gratis) overstapvisum voor maximaal 72 uur dat je op de luchthaven van Shanghai kunt verkrijgen, is het aanzienlijk makkelijker geworden om een bezoek te brengen aan Shanghai tijdens je overstap. Een voorwaarde voor dit visum is dat je aankomt vanaf een derde land en vertrekt naar een derde land. Een vlucht van Amsterdam via Shanghai naar Thailand zou bijvoorbeeld kwalificeren. Amsterdam-Shanghai-Amsterdam als route (een leuke mileage run bijvoorbeeld) voldoet niet aan de vereisten van het overstapvisum.
Als je je paspoortstempel bemachtigd hebt, volg je eenvoudig de borden richting het treinstation. Daar kan je aan boord gaan van de razendsnelle Maglev-trein die je in nog geen 8 minuten naar het Longyang Road Station brengt (ongeveer 10 euro voor een retourtripje). Vanaf dat station bereik je in ongeveer 20 minuten met de metro People’s Square: een indrukwekkend plein midden in het centrum van Shanghai met daar onder meer het stadhuis en een concertgebouw. Hier vind je ook het Shanghai Museum, dat zeker de moeite waard is.
Als je in Shanghai bent, mag je natuurlijk de ontzettend indrukwekkende skyline niet missen. Neem een taxi of metro naar The Bund, waar je een prachtige wandeling langs de historische gebouwen aan de rivier kunt maken terwijl je aan de overkant van het water de fantastische en moderne wolkenkrabbers van het moderne Shanghai ziet. Met een brug of tunnel kom je gemakkelijk aan de overkant waar je één van de beroemde torens (bijvoorbeeld de Pearl TV Tower of het World Financial Centre) kunt beklimmen om van bovenaf de stad te bekijken.
Taipei Taoyuan Airport (TPE) – Neutraal
Ook Taipei is een prachtige stad met veel bezienswaardigheden (en een belangrijke luchthaven) die niet in dit lijstje mag ontbreken. Over de stad zelf ben ik erg positief, maar het vervoer van en naar het vliegveld kan wat te wensen overlaten: er is namelijk geen (rechtstreekse) treinverbinding en je bent aangewezen op de bus. Nou is het bussysteem in Taipei in theorie heel efficient, maar ik heb al een aantal keer meegemaakt dat ik op de busrit van of naar het vliegveld aanzienlijke vertraging opliep door verkeersopstoppingen en slechte weersomstandigheden. De onvoorspelbaarheid van de reisduur zorgt er dan ook voor dat ik deze stad helaas niet als ‘positief’ kan bestempelen voor overstap-sightseeing, maar het gaat ook te ver om het ‘negatief’ te noemen. Een neutraal oordeel dus!
Als je de keuze gemaakt hebt om de stad te gaan bezoeken, dan reis je met de bus voor ongeveer 4 euro in ongeveer anderhalf uur (korter en langer kan het dus ook duren – maar anderhalf uur is een mooi gemiddelde) naar Taipei Station. Vanaf hier kun je voor nog geen 50 eurocent de metro nemen naar station ‘Chiang Kai Shek Memorial Hall’. Zoals de naam van het metrostation al aangeeft, vind je hier inderdaad de Chiang Kai Shek Memorial Hall gelegen aan een indrukwekkend plein met onder meer ook het nationale concertgebouw, een indrukwekkende toegangspoort en de nationale bibliotheek. De imposante architectuur zorgt ervoor dat je hier lang kunt rondkijken. Wil je een ander soort architectuur zien? Pak dan weer de metro naar de indrukwekkende Taipei 101-toren: van 2004 tot 2010 het hoogste gebouw ter wereld. Vanaf deze toren heb je een prachtig uitzicht over de stad Taipei en in het onderliggende winkelcentrum kun je je uitleven bij de vele winkels. Moe van het winkelen of sightseeën? Ga dan in de foodcourt van dit winkelcentrum eten bij Din Tai Fung. Een sterrenrestaurant met de beste dumpling-specialiteiten voor een relatief lage prijs!
Beijing Capital International Airport (PEK) – Negatief
Ook in Beijing kun je tegenwoordig eenvoudig een overstapvisum voor 72 uur krijgen, hiervoor gelden dezelfde regels als op de luchthaven van Shanghai. De stad is ook prachtig om te bezoeken: de Verboden Stad en het Tiananmen Square (om maar wat voorbeelden te noemen) spreken tot ieders verbeelding. Echter: de verbindingen van de luchthaven tot aan deze bezienswaardigheden zijn niet ontzettend goed. Per openbaar vervoer moet je minstens anderhalf uur rekenen en een taxi doet er ook nog bijna 3 kwartier over (veel langer in de spits). Reken een uur bij aankomst, anderhalf uur voor vertrek op de luchthaven zijn en drie uur om van/naar de Verboden Stad te komen en er is al vijfenhalf uur van je overstaptijd ‘verdwenen’ zonder dat je iets gezien hebt. In de praktijk gaat het allemaal wat langzamer: onlangs had ik een overstap van ruim 8 uur tussen twee vluchten en ik heb (helaas!) amper iets van de stad kunnen zien. Voor Beijing zou ik dan ook echt aanraden om een stopover (van meer dan 24 uur) in plaats van een overstap te boeken – een overstap is helaas te gehaast in deze stad.
Conclusie
Ook in het noorden van Azië is er dus een aantal luchthavens die uitermate geschikt zijn voor sightseeing tijdens het overstappen. Andere luchthavens (zoals Beijing en Taipei) hebben meer planning vooral nodig en lenen zich wellicht beter voor een langere stopover. Het is dus zeker aan te raden om ook bij je vluchten via het noorden van Azië niet alleen rekening te houden met de prijs en luchtvaartmaatschappij, maar ook met de overstaptijden en -plaatsen!
Benieuwd naar tips voor bezienswaardigheden tijdens het overstappen in andere delen van de wereld? Houd dan de Ikvliegveel-frontpage in de gaten!
Heb je zelf tips voor overstap-sightseeing in Noord-Azië? Deel ze in de comments!
EHTX zegt
Wellicht goed om te vermelden dat voor Mainland China (SHA, PEK, CTU, et ctera) het helpt om de boarding pass voor je uitgaande vlucht al gereed te hebben bij aankomst. Het is geen stricte vereiste, maar kan anders veel papierwerk opleveren.
Daarnaast kun je om dergelijke vluchten te vinden in de ITA Matrix de /minconnect XXX advanced routing code gebruiken, waarbij XXX staat voor het minimum aantal minuten dat je wilt overstappen, e.g. AMS-NRT via PVG /minconnect 600 betekent een overstap in Shanghai van minimaal 10 uur. Veelal kun je voor hetzelfde geld een latere vlucht binnen 24 uur nemen.
Zoë zegt
Ik vroeg me af wat er met je bagage gebeurt bij een lange overstap? Wij hebben een overstap van 19 uur op Taipei en het zou eigenlijk wel fijn zijn als we niet op de bagage hoeven te wachten en die niet mee hoeven te slepen.
Theo Sikking zegt
Beste Zoë,
Sorry voor de late reactie! In principe gaat de bagage gewoon door naar eindbestemming, maar dat hangt soms af van de airline / bestemming. Inderdaad veel prettiger als je gewoon met handbagage de stad in kan!
In dit artikel nog wat tips: https://insideflyer.nl/overstap-sightseeing-taipei/
jos zegt
Wie heeft er ervaring met een lange overtap op Xiamen? Van het vliegveld af kan denk ikniet ik hebgeen visum voor dat land. zijn er dagkamers beschikbaar op het vliegveld en hoe regel e dat? wie kan me op een vandeze vragen antwoord geven?
Theo Sikking zegt
Beste Jos,
Ja, je mag ook in Xiamen van het vliegveld af met gratis visum, mits je binnen 72 uur een doorverbinding hebt naar een bestemming buiten China.
Zie https://insideflyer.nl/6-dagen-visumvrij-in-china/
Zelf heb ik geen ervaring in Xiamen, maar misschien kun je beter op het forum de vraag nog een keer stellen. Dat wordt door meer mensen gezien…