Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Hoe ziet de luchtvaart er over 10 jaar of 20 jaar uit? Zijn er dan nog duizenden vliegbewegingen per dag? Of maken we dan meer gebruik van bijvoorbeeld de trein of andere elektrische voertuigen? British Airways presenteerde eerder al haar visie hierop en ook InsideFlyer keek naar de toekomst van de Nederlandse luchtvaart qua grootte en wellicht een verplaatsing van Schiphol. De Nederlandse politiek kondigde vandaag aan in te willen zetten op elektrisch vliegen vanuit Nederland. Over enkele jaren moet dit verder groeien en korte vluchten in Europa over kunnen nemen.
Politiek Den Haag
Kamerleden Dijkstra van de VVD en Paternotte van D66 stellen voor dat Nederland koploper gaat worden op het gebied van elektrisch vliegen. Dat leggen zij vandaag voor tijdens een overleg over de luchtvaart, aldus NOS. Beide kamerleden zijn van mening dat hierdoor het milieu meer gespaard wordt dan door te blijven vliegen met de kerosineslurpende vliegtuigen. Zeker op korte afstand in bijvoorbeeld Europa moet dit over enkele jaren mogelijk zijn.
Huidige mogelijkheden
Verschillende partijen hebben nu al elektrische vliegtuigen. Zo heeft het Israëlische Eviation al een elektrisch vliegtuig voor negen personen. Nog niet echt veel, maar leuk als privejet zou ik zeggen. Easyjet heeft afgelopen jaar ook al uitgesproken in samenwerking met Wright Electric een toestel te maken dat in 2027 geheel elektrisch moet vliegen tussen een van de drukste routes in Europa. Namelijk Amsterdam – London. Dit toestel moet dan natuurlijk wel meer reizigers kunnen vervoeren dan negen, maar als het elektrisch kan vliegen, zou het natuurlijk vaker op en neer kunnen gaan.
D66 kamerlid Paternotte geeft aan dat landen als Denemarken, Schotland en Noorwegen nu al aangevlogen kunnen worden met elektrische vliegtuigen. Er is vanuit Nederland ook geen spoorverbinding naar deze landen, dus het zou ideaal zijn hier elektrisch heen te vliegen. Hij denkt dat dit over enkele jaren mogelijk moet kunnen zijn.
Verduurzamen
Maar dat men nog niet gelijk een megatoestel heeft waarbij vele reizigers tegelijk meekunnen is wellicht logisch. Maatschappijen en vliegvelden kunnen al wel andere stappen nemen. Zo heeft Schiphol haar visie als Electric City eerder al kenbaar gemaakt. Hierbij wordt ingezet op meer elektrische afhandeling van de vliegtuigen en onder andere diesel geschiedenis gaat worden om te gebruiken als brandstof. Dijkstra en Paternotte zijn ook van mening dat op korte termijn vliegtuigen elektrisch moeten taxiën naar de gate. Dit kost nu nog jaarlijks 19 miljoen kilo kerosine en dus een hoop CO2 uitstoot.
Verder zouden de TU Delft, de Hogeschool Amsterdam en onder andere vliegveld Teuge meer moeten samenwerken om te experimenteren met elektrisch vliegen. Wanneer dit hier succesvol is moet dit verder uitgerold worden naar de andere kleinere vliegvelden in Nederland en later naar de grotere. Wat Politiek Den Haag van deze plannen vindt is nog onduidelijk, maar verschillende partijen zullen er zeker voor willen gaan. We zullen zien wat de toekomst brengt. Een ding is zeker, de oude vieze kerosine slurpende machines zijn niet meer van deze tijd, hoe mooi of uniek ze ook mogen zijn. Ze maken veel lawaai en vervuilen het milieu, daarin zou elektrisch vliegen een mooie uitkomst zijn om het alsmaar groeiende aantal vliegtuigpassagiers een uitkomst te bieden.
Bron & beeldmateriaal: KLM, Schiphol, NOS, Easyjet.
Headerfoto: Eviation Aircraft
Geef een reactie