Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM heeft dit jaar weer enkele nieuwe toestellen mogen ontvangen om haar vloot te vernieuwen. Denk aan de nieuwe Embrear toestellen, maar ook de in januari en april ontvangen Dreamliners. Gisteren heeft KLM nog een nieuw lid aan haar vloot mogen toevoegen. Daarmee komt voorlopig ook een einde aan het uitbreiden van de vloot. Maar wie weet wat de toekomst brengt?!
Laatste Dreamliner 787-9
De Orchidee, zo heet het vorige toestel dat in april door KLM werd ontvangen. Dit was nog niet het laatste toestel dat de vloot zou vergroten. Nee, dat is de Tulp. De laatste Boeing 787-9 uit de bestelling kwam gisteren vanuit de Boeing fabriek in Seattle naar Amsterdam. Alle Boeing Dreamliners van KLM hebben een bloemennaam ontvangen, vandaar de naam Tulp die het 13e toestel heeft gekregen. Het vliegtuig vertrok op woensdag 16 augustus om 15.50 uur lokale tijd. Gisterenochtend om 09.51 uur lokale tijd landde het toestel in Nederland. Dit vliegtuig draagt het registratienummer PH-BHP.
Met de toevoeging van dit toestel zullen er (voorlopig) geen Boeing 787-9 Dreamliners meer aan de vloot van KLM worden toegevoegd. Het is dan wachten tot juni 2019, want dan zal hoogstwaarschijnlijk de eerste Boeing 787-10 in ontvangst worden genomen.
Verbetering van de vloot
De Dreamliner toestellen zijn een stuk zuiniger dan bijvoorbeeld de oudere Boeing 747, maar ook de 777. De Boeing 747, ook wel de ‘Queen in the Sky’ is verre van zuinig. Daarnaast is ook de prijs voor een vat olie weer flink gestegen en is het steeds minder interessant om nog te vliegen met dit toestel. Vandaar dat de uitfasering van dit toestel in volle gang is.
De Dreamliner stoot minder CO2uit, maar maakt ook minder lawaai en heeft minder brandstof nodig. Allemaal om de doelen bij KLM te behalen. Bijvoorbeeld dat er 20% minder CO2 uitgestoten zal gaan worden ten opzichte van 2011. Daarnaast levert het productieproces van de Dreamliner minder afval op. Dit komt doordat koolstofvezelcomposietmateriaal dat een stuk gemakkelijker te snijden is, en dus minder snijafval heeft.
Verbetering voor de reiziger
Naast bovengenoemde verbeteringen voor onder ander het milieu en KLM zijn er ook verbeteringen die de passagier zal merken. Zo is er een hogere luchtdruk in de cabine. Dit zorgt ervoor dat je als reiziger meer uitgerust aankomt. Ook is er Wifi aan boord en is het vliegtuig voorzien van grotere ramen.
Het toestel is geconfigureerd met 30 stoelen in de World Business Class, 48 Economy Comfort stoelen en 216 Economy Class stoelen.
Bron: KLM
Geef een reactie