Configuratie KLM 787-10 bekend?

KLM 787 dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM nam recentelijk haar 10e Boeing 787-9 Dreamliner in ontvangst. Er staan nog 3 ‘dash nines’ in bestelling van een totaal van 21 Dreamliners. De grotere variant, de Boeing 787-10, wordt pas in juni 2019 verwacht. Tot nu toe was er weinig bekend over het interieur van de streep-tien. Zullen de stoelen volledig hetzelfde blijven als in de huidige kisten? Komen er kleine aanpassingen of een geheel nieuw design? De configuratie lijkt inmiddels wel naar buiten gekomen. In een recent artikel op de blog van KLM vermeldt de auteur in de reacties het volgende:

the 787-10 will have 338 seats in total (264 economy, 36 economy comfort and 38 World Business class seats).

KLM’s huidige 787-9 heeft 30 stoelen in World Business Class, 48 in Economy Comfort en 216 standaard Economy Class stoelen. Als bovenstaande configuratie inderdaad correct is dan is het erg opmerkelijk dat er, ondanks de grotere capaciteit, zelfs voor is gekozen om de Economy Comfort cabine met een kwart te verkleinen. Volgens Boeing heeft de 787-10 zo’n 15% meer stoelcapaciteit dan de 787-9, natuurlijk afhankelijk van het soort stoelen dat airlines kiezen. Dit komt ook exact overheen met de configuraties bij KLM. De lengte van de -10 is 5 meter langer vergeleken met de -9.

Boeing 787-10
Het duurt nog even voordat de grootste telg uit de Dreamliner familie commercieel wordt afgeleverd

Vergelijking

Het is lastig om aan deze nummers te zien of er wellicht een verandering gaat komen in de stoelen in World Business Class. De 787-10 vliegt nog niet commercieel en ook andere airlines hebben nog geen seatmap bekend gemaakt om te vergelijken. Als bovenstaande configuratie klopt is het toch noemenswaardig dat KLM ervoor kiest om Economy Comfort terug te schalen voor relatief flink meer WBC. KLM’s 747’s hebben 35 stoelen in World Business Class, de 777-300ER 34. Ondanks de grotere totale capaciteit van de huidige 747 en 777 hebben die types ook veel minder Economy Comfort; 36 respectievelijk 40.

Insideflyer heeft KLM om een bevestiging gevraagd van de configuratie maar heeft geen reactie ontvangen.

Reacties

  1. Alex zegt

    De WBC is waarschijnlijk langer omdat de tweede deur 5 ramen verder naar achteren is geplaatst. Daarna komen galleys . Het is dan logisch om de hele ruimte voor WBC te blijven gebruiken. Het is me niet duidelijk waarom de economy comfort kleiner wordt. Misschien is het totale aantal passagiers belangrijker.

    • JvZ zegt

      @Andre: op basis van de berichtgeving tot nu toe lijkt dat niet realistisch.
      4*7 = 28

      KLM heeft 36 stoelen aangekondigd. 4*9 zoals in de 787-900 lijkt dan logischer helaas.

  2. Alex zegt

    De stoelen in economy comfort zijn bij KLM dezelfde als in economy, alleen de beenruimte is langer en door die lengte kan de leuning ook verder terug worden geschoven (“recline”). Reken dus op 9 naast elkaar. Overigens is 48 (5*9 plus drie in het midden extra) economy comfort voor de 787-9 opvallend veel vergeleken met de 747 en de 777 zoals aangegeven. De 787-10 lijkt meer de standaard verhouding bij KLM te volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *