Insidelook: Jet Airways Boeing 777-300ER5 min leestijd

Jet Airways 777

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Iets meer dan een jaar geleden verruilde de Indiase maatschappij Jet Airways haar hub op Brussels Zaventem voor Schiphol Airport. Vanuit Amsterdam vloog Jet Airways in eerste instantie dagelijks naar Mumbai, Delhi en Toronto met een Airbus A330. Door de grote vraag en de succesvolle samenwerking met KLM en Delta Airlines werd de capaciteit al snel vergroot en recent werd Bangalore als nieuwe bestemming aangekondigd. Inmiddels worden de huidige vluchten allemaal uitgevoerd met een grotere Boeing 777-300ER die -naast vooral meer vrachtruimte- ook een First Class heeft! Insideflyer.nl kreeg een exclusief kijkje aan boord!

Jet Airways Boeing 777

Het is een imposant gezicht elke ochtend aan de G-pier, waar de 3 triple-sevens van Jet Airways vlak na elkaar aankomen en opgesteld staan in een soort minihub. Voor de vele transferpassagiers – van de Jet Airways vluchten onderling maar ook vanuit KLM bestemmingen binnen Europa, Delta bestemmingen in de VS, de Etihad Airways partners en zelfs El Al –  is het goed opletten welke van de drie kisten de goede is. De vluchten naar Delhi, Mumbai en Toronto vertrekken binnen 20 minuten van elkaar, rond de klok van half 12 ’s ochtends.

Jet Airways 777
Jet Airways’ Boeing 777-300ER

First Class

De vlucht naar Mumbai was het snelst gereed na de pre-flight preparation dus daar gingen we aan boord. Bij binnenkomst door deur 2L is links gelijk de First Class cabine met 2 rijen suites in een 1-2-1 opstelling. Deze zijn met een deur af te sluiten voor volledige privacy. In de deur zit een handige garderobe. Naast de stoel zijn ook voldoende opbergmogelijkheden. Om de cabine ruimte te laten voelen zijn er geen overhead bakken.

De brede stoel met massage functie transformeert met een druk op het touchscreen in een bed van 210cm; lang genoeg voor Nederlanders. Het slaapoppervlak is erg ruim en de padding goed. Ik kan me voorstellen dat passagiers hier na een mok chai (of een glas Dom Perignon of Bollinger champagne) uitstekend kunnen slapen, mede door de nachthemel-sfeerverlichting.

Tijdens een dagvlucht is er ook zeker genoeg entertainment met 600 uur aan keuze in het JetScreen systeem, zowel uit Bollywood als Hollywood. In First Class meet het scherm 23 inch en passagiers krijgen een noise cancelling Bose koptelefoon.

Als er gewerkt moet worden is er uiteraard een powerport en USB-charger beschikbaar. De uitklapbare tafel biedt een groot werkoppervlak.

Eventueel kan er aan de grote tafel ook met twee personen gegeten worden als de ottoman wordt gebruikt. Passagiers kunnen 30 dagen tot 48 uur voor vertrek een maaltijd kiezen in Manage My Booking. Aan boord geldt er een ‘dine anytime’ concept waar passagiers kunnen kiezen wat ze wanneer eten.

Business Class

De Business Class, of Première bij Jet Airways, bestaat op de 777 uit 30 stoelen in 1-2-1 opstelling. Het betreft de herringbone stijl stoel die volledig plat gaat. Een ideale opstelling voor privacy, maar minder geschikt voor passagiers die samen reizen of graag uit het raam kijken. Toch voelt de stoel ruim en niet benauwd zoals vaak de kritiek was bij de versie van Cathay Pacific. Je zit niet aan beide kanten ingeklemd tussen hoge wanden.

In Première hebben passagiers de beschikking over een 15.4 inch scherm voor het JetScreen entertainment. Het scherm klapt uit de wand. Daarnaast zit ook de bediening van de stoel en een leeslamp.

Rond de stoel is voldoende opberggelegenheid, ook wanneer de stoel volledig plat is.

Zoals bij alle Etihad Airways partners is ook bij Jet Airways de maaltijd service in Business Class ‘on demand’.

Economy Class

De Economy Class heeft een high density configuratie, met 308 stoelen. De indeling is de – tegenwoordig industriestandaard – 3-4-3 wat voor mensen met een groot postuur in de breedte krap voelt. De stoelen hebben wel 32 inch aan beenruimte, wat ook voor iemand van 1,95m prima was.

Gelijk achter Première is een soort minicabine met maar 4 rijen stoelen. Het is zeker aan te raden om hier een stoel uit te kiezen; het is een rustiger ruimte. Er geldt wel een toeslag voor het selecteren van bepaalde stoelen. Tegen een meerprijs kan je ook een exit row stoel reserveren.

Alle passagiers hebben een eigen, 10.6 inch, scherm voor het entertainment. De handset zit handig in de stoel voor je, zodat je er niet zo makkelijk per ongeluk tegen aan stoot. Daarnaast zijn er powerports beschikbaar om eigen apparatuur op te laden.

Conclusie

Jet Airways biedt zeker in de premium classes een uitstekend product. De First Class suites bieden een zee aan ruimte, privacy en service. Ook in de business class biedt de 1-2-1 opstelling vooral voor zakenreizigers een hoogstaand product, met directe toegang tot het gangpad, full flat bed en veel privacy. Ideaal om te rusten of juist te werken. De stoelen in Economy kunnen voor sommige passagiers in de breedte wat krap zijn, maar de bovengemiddelde beenruimte maakt veel goed. Daarnaast profiteren passagiers in alle klassen van de Indiase gastvrijheid door de crew.

In Delhi en Mumbai kunnen passagiers eventueel overstappen op het uitgebreide binnenlandse netwerk in India of naar bestemmingen in Zuid-Oost Azië zoals Sri Lanka of Bangladesh. Maar vergeet niet dat Jet Airways ook naar Toronto vliegt. Daarmee is het een bijzondere manier om transatlantisch te vliegen. Vaak zijn tickets naar Toronto ook nog eens scherp geprijsd vanaf Amsterdam. Op Jet Airways vluchten kun je Flying Blue miles sparen óf juist gebruik maken van je Etihad Partners account bij Etihad, Air Berlin of Alitalia.

Andere Insidelook artikelen:

Insidelook: Aeromexico Boeing 787-9

Insidelook: China Airlines A350 XWB

airBaltic CS300 op Schiphol

Eerste Singapore Airlines A350 vlucht vanaf Amsterdam

Insidelook: Aeromexico 787 Dreamliner

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *