Eerste Singapore Airlines A350 vlucht vanaf Amsterdam

Singapore Airlines A350

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Sinds vandaag zet Singapore Airlines haar gloednieuwe A350 in op de vluchten tussen Amsterdam Schiphol Airport en Singapore’s Changi Airport. Om deze mijlpaal te vieren organiseerde de airline uit de stadstaat een welkomstceremonie op Schiphol.

Singapore’s Airbus A350

SQ324 (een review lees je bij Insideflyer Duitsland [klik]) landde vanochtend kwart voor 7 op Schiphol. De Airbus A350-900, registratie 9V-SMB, is Singapore’s tweede vliegtuig van het type en het vervangt de Boeing 777-300ER op de route naar Amsterdam. Om de crew te trainen vloog Singapore een aantal weken naar Jakarta, Kuala Lumpur en Hong Kong. Amsterdam is echter de eerste intercontinentale bestemming van de A350 van de maatschappij. Voor Schiphol is Singapore Airlines de eerste airline die reguliere vluchten met de A350 uitvoert. Eerder kwam de A350 van Finnair al eenmalig op bezoek.

Bij de incheckbalies werd de speciale vlucht gelijk duidelijk door een strijkorkest en vele balonnen en banners.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ter gelegenheid van de inaugural was ook gate G9 opgetuigd met een grote banner en allerlei versieringen. Voor de genodigden was er bovendien catering aanwezig die ook aan boord wordt geserveerd, waaronder de signature satay.

Singapore Airlines’ Regional Vice President Europe en het management van de Benelux heetten de gasten vervolgens welkom.

Singapore Airlines A350
De speciaal ingerichte gate

 

Singapore Airlines A350
A350 banner en de befaamde Singapore Girls

 

Vervolgens kregen de media de kans aan boord te gaan om de nieuwe reisklassen te bekijken.

Economy Class

De Singapore Airlines A350 telt 187 stoelen in Economy, verdeeld over twee cabines. De stoelindeling is 3-3-3. Doordat de Airbus A350 een extra brede romp heeft (XWB staat voor Extra Wide Body) en er 9 stoelen per rij zijn is er in de breedte genoeg comfort, zeker vergeleken met de Boeing 787 Dreamliner die 9 stoelen in een smallere romp heeft. De seat pitch is prima voor Economy, en passagiers hebben de mogelijkheid tegen een toeslag een stoel in de exit row te kiezen die vrijwel onbeperkt beenruimte biedt. De stoelen zien er wel dun uit, dus ik ben benieuwd of dit op een longhaul vlucht comfortabel blijkt. Alle stoelen hebben ook een voetsteun.

Aandachtstrekkers zijn de grote, touchscreen HD schermen voor het Krisworld entertainmentsysteem. Om dit systeem te bedienen is er een touchscreen handset, handig geplaatst onder het scherm. Ook is een speciale companion app beschikbaar om het entertainment te besturen. Verder is de achterkant van de stoel prettig ingedeeld, met onder andere een bekerhouder en verschillende aansluitingen binnen handbereik.

Deze diashow vereist JavaScript.

Premium Economy Class

Nieuwe voor Amsterdam is de Premium Economy Class van Singapore Airlines. Deze cabine bestaat uit 24 stoelen in 2-4-2 opstelling, verdeeld over 3 rijen. Grote voordelen zijn onder andere bredere stoelen met meer beenruimte, een (nog) groter scherm, leeslamp, legrest, noise cancelling headset en betere service, waaronder ook het ‘Book the Cook’ programma waarbij passagiers voor de vlucht uit een grotere selectie een maaltijd kunnen kiezen. Op de grond krijgen passagiers priority check-in, boarding en bagage afhandeling.

Deze diashow vereist JavaScript.

Business Class

De grote trots van Singapore Airlines is de nieuwe Business Class stoel. Opgesteld in 1-2-1 -iedere passagiers heeft dus directe toegang tot het gangpad- zijn er 42 Business stoelen beschikbaar in twee cabines. De stoel is enorm breed -28 inch- en heeft een pitch van 55 inch. Vanzelfsprekend kan de stoel volledig plat, maar dit moet wel handmatig gebeuren. Om de volledige lengte van het bed te benutten moet je als passagier bovendien schuin liggen.

Een 18-inch LCD monitor biedt toegang tot het entertainment en naast de stoel zitten aansluitingen om eigen apparatuur aan te sluiten alsmede de handset.

Boven de middenrij zijn geen bagagebakken om de cabine een ruim gevoel te geven. Reis je met veel handbagage, neem dan een raamstoel. Verder biedt de stoel veel handige opbergmogelijkheden voor kleine bezittingen die je tijdens de vlucht vaak nodig hebt. Ook de traytable is slim weggewerkt.

Deze diashow vereist JavaScript.

Voordelen voor alle passagiers

Naast de specifieke cabinevoordelen van Singapore Airlines profiteren alle passagiers ook van de A350 kenmerken; een lagere cabinehoogte met een minder droge lucht, grotere ramen, moodlighting in alle cabines en bij SQ ook toegang tot wifi. Daarnaast zijn de motoren van de A350 erg stil waardoor het ook in de cabine aangenamer aanvoelt.

Schiphol en Singapore Airlines

Na de rondleiding was het tijd voor de officiële ceremonie. SQ’s Executive Vice President, de heer Mak, sprak als eerste over de A350. Het toestel stelt Singapore in staat, mede door de nieuwe generatie cabines en Krisworld, haar leidende positie en netwerkfunctie voor Changi te behouden. Schiphols Head of Aviation Marketing Hanne Buis wees op de relatie tussen de maatschappij en Schiphol. Singapore Airlines vliegt sinds 1973 op Amsterdam en is daarmee de langst op Schiphol vliegende Aziatische maatschappij. Hierna werd ceremonieel het lint doorgeknipt.

Singapore Airlines A350
EVP Singapore Airlines en hoofd marketing Schiphol Group
Singapore Airlines A350
Knippen van het lint

Nadat het boarden voor passagiers was begonnen kregen media de kans om naast de baan de start van de Singapore Airlines A350 op beeld te krijgen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Andere bestemmingen

Naast Amsterdam zet Singapore Airlines de A350 nu in naar Jakarta. Vanaf 27 juni zal Johannesburg 3x per per week met de A350 worden aangevlogen. Vanaf 21 juli vliegt de maatschappij ook naar Düsseldorf met het nieuwe type.

Alle foto’s ©

Reacties

  1. Musliston zegt

    Goed verslag! De schermen van de business class zien er eigenlijk best klein uit vergeleken met economy (plus) 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *