Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het aanbod van treinreizen in Europa maakt afgelopen tijd een flinke ontwikkeling door. Er komen niet alleen nieuwe verbindingen bij, maar bestaande routes worden ook aan elkaar gekoppeld. En de recentelijke fusie van Eurostar en Thalys maakt treinreizen vanuit loyalty perspectief ook steeds interessanter. In dit artikelen een handleiding over hoe Club Eurostar werkt.
Eurostar en Thalys vormen Eurostar Group
Eerder dit jaar gingen Eurostar en Thalys verder onder de vlag van Eurostar Group. Alhoewel de bekende rode Thalys treinen zeker niet uit het ‘straatbeeld’ zullen verdwijnen, zal daar wel vaker Eurostar als merk te zien zijn. Zo is er nu één netwerk en één merknaam. Daaronder vallen dus naast Eurostar ook alle voormalige Thalys routes.
Eurostar Group heeft grote ambities. Zo moet het aantal reizigers in 2023 naar meer dan 30 miljoen per jaar groeien. En het bedrijf heeft wel de wind in de rug nu steeds meer overheden in Europa het belang van snelle en goedkope internationale treinverbindingen inzien. Daarbij opgeteld dat ook de EU de weg vrijmaakt om regelgeving te versimpelen lijkt dit ook het juiste moment voor Eurostar, en andere treinmaatschappijen, om door te pakken.
Hoe dan ook, het betekent dat de trein loyalty programma’s ook steeds interessanter worden. Hoog tijd dus om het vernieuwde Club Eurostar programma eens onder de loep te nemen. In deze handleiding leggen we je nog eens uit hoe het zit het sparen van punten en verdienen van een status. Lees snel verder!
Met de samenvoeging van Thalys en Eurostar verdwijnt My Thalys World. Dit programma gaat op in Club Eurostar. Voormalige My Thalys World leden krijgen automatisch een Club Eurostar account. Meer informatie daarover lees je op deze FAQ website.
Zo spaar en besteed je punten bij Club Eurostar
Met Club Eurostar kun je met je treinreizen punten sparen én besteden. Hoe dat werkt leggen we in deze alinea uit. Bij Club Eurostar kun je twee soorten punten verdienen: Reward en Status punten. De eerste variant kun je inwisselen voor bijvoorbeeld reward tickets, kortingen en upgrades. De tweede variant is bedoeld om een status te verkrijgen.
Als je met de Eurostar treinen reist dan verdien 1 Reward punt voor iedere euro die je aan een ticket besteedt. Indien je een pakketreis via Eurostar boekt (Eurostar Trein + Hotel), dan verdien je 2 Reward punten per bestede euro. Afhankelijk van je status krijg je ook een bonus tot 75%, hierover lees je later meer. Het is ook mogelijk om Reward punten te verdienen met partners. Als je via Eurostar bijvoorbeeld een auto huurt bij Hertz krijg je 100 punten. Het is ook mogelijk om je Accor ALL Rewards punten om te zetten. Voor 2.000 ALL punten krijg je 300 punten bij Club Eurostar. Andersom kun je ook 500 Club Eurostar punten omzetten in 1.000 ALL punten.
Het minimum aantal punten dat je nodig hebt verschilt per voordeel. In onderstaande tabel vind je een overzicht. Soms zijn er promoties waardoor je ook met minder punten een reward ticket aan kunt schaffen.
Voordeel |
Minimum aantal punten |
Reward ticket |
1.000 |
Ticket met korting |
170 |
Upgrade |
600 |
Punten delen |
100 |
Benieuwd naar onze ervaringen met Eurostar (voorheen Thalys) op de route Amsterdam – Parijs? Check dan deze uitgebreide review en bekijk het YouTube filmpje voor een video impressie.
Deze statussen zijn er bij Club Eurostar
Met je Status punten kun je een bepaalde status verdienen. De instapstatus het ‘Classique’. Hiervoor is geen minimum aantal punten benodigd, maar je krijgt hiervoor ook niet echt interessante voordelen. Als je 500 Status punten hebt verdiend krijg je de Advantage status. Met deze status krijg je automatisch 25% bonuspunten op je uitgaven. Dat levert dus gelijk meer Reward punten op. Verder mag je kosteloos een trein eerder of later nemen (met uitzondering van treinen van of naar Londen). Tot slot krijg je toegang tot de lounges in Parijs en Brussel.
De status na Advantage heet Carte Blanche, hiervoor heb je 2.900 Status punten nodig. Met deze status krijg je 50% bonuspunten. Bovenop de voordelen van Advantage mag je ook de Business Premier Lounges in Londen, Parijs en Brussel bezoeken. Ook krijg je toegang tot alle Railteam lounges in Europa. Tot slot geniet je als Carte Blanche deelnemers van voorrang als je reist tussen Londen en Parijs, Brussel of Rijsel.
Sommige American Express kaarten geven ook toegang tot de Eurostar Lounges. Zo krijgen houders van een American Express Platinum Card uit de België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gratis toegang tot bijvoorbeeld de Eurostar Lounge op het station van Londen St. Pancras.
De hoogste status binnen Club Eurostar is Étoile. Daarvoor moet je wel 5.000 Status punten verdienen. Met deze top tier status heb je logischerwijs de meeste voordelen. Maar je hebt dan ook al aardig wat uitgegeven aan Eurostar treintickets natuurlijk. Naast de eerder genoemde voordelen heb je ook de mogelijkheid om punten in te wisselen voor een gratis extra passagier. Ook ben je volledig flexibel welke trein je neemt op de dag van de treinreis. Dit is dus niet gelimiteerd tot alleen een trein eerder of later zoals bij Advantage leden geldt. Tot slot krijg je nog voorrang bij het contact centre en ontvang je uitnodigingen voor exclusieve Eurostar events.
Bron foto’s: Eurostar
FJ zegt
Tja… de overheid wil ons graag in de trein hebben. Maar wil je een beetje goedkoop op zomervakantie kun je beter vroeg boeken. Wij gaan naar Zuid Frankrijk in de buurt van Marseille. Dat kan mooi met de Eurostar. Helaas zijn tickets bij Eurostar nog niet voor de zomer te boeken. Zelfs de reserveringen naar Parijs gaan maar tot begin maart 2024. Ik wil niet tot april wachten met boeken om eventueel een treinticket te bemachtigen. In de tussentijd kunnen overige prijzen ook erg stijgen. Dus nu toch maar een voordelig vliegticket gereserveerd. Ik reis graag met de trein maar wil wel de mogelijkheid hebben ruim op tijd te reserveren zoals bij vliegtickets mogelijk is.
Christian zegt
Helemaal gelijk! Hopelijk gaan de reserveringen eerder open in de toekomst. Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat de treindienstregelingen relatief laat bekend gemaakt worden. Ben ook benieuwd wat de gevolgen zijn van het toelaten van meer aanbieders. Hopelijk vind men hier snel iets op.