Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds 2004 hebben reizigers volgens EU Verordening EC 261 verschillende passagiersrechten in geval van verstoringen van een geboekte vliegreis. Naar aanleiding van het volgen van het vak Luchtvaartrecht, waar deze verordening aan bod kwam, zal ik in een 5-delige serie deze rechten behandelen en ook tips geven hoe je eventueel compensatie kan claimen.
EC 261 Regelgeving; Passagiersrechten en Compensatie
EC 261: Rechten bij Annulering
EC 261: Rechten bij Vertraging
EC 261: Rechten bij Denied Boarding en Downgrade (dit artikel)
EC 261: Compensatie Claimen (volgt)
In dit artikel komen rechten bij denied boarding en downgrade aan bod. Niets is zo vervelend als niet mee mogen vliegen op een vlucht of in een klasse lager dan hetgeen je geboekt had. Lees voor de toepasbaarheid van EC261 het eerste artikel.
Denied Boarding
Airlines overboeken hun vluchten omdat ze er op rekenen dat sommige passagiers niet op komen dagen. Bijvoorbeeld omdat ze een aansluiting missen. Komen echter alle geboekte passagiers opdagen, dan zijn er soms te weinig stoelen. In dat geval is de maatschappij verplicht om eerst vrijwilligers te zoeken die, tegen een vergoeding, een latere of andere vlucht willen nemen. Als dit niet (voldoende) mogelijk is, dan moet de maatschappij sommige passagiers voor de vlucht weigeren: een involuntarily denied boarding (IDB).
Dit houdt dus in dat de passagier aan al zijn verplichtingen heeft voldaan – een geldig ticket, op tijd ingecheckt, op tijd bij de gate en in het bezit van de juiste reisdocumenten en/of visa – maar dat de maatschappij de passagier desondanks niet mee laat vliegen (wegens te weinig plek). Weigert een maatschappij een passagier van een vlucht om gezondheids-, veiligheids- of beveiligingsredenen of in geval van ontbrekende/onvoldoende reisdocumenten dan geldt deze regelgeving niet.
IDB komt niet alleen voor door overboekte vluchten. In EU Passagiersrechten Update gaf de Europese Commissie verduidelijking welke situaties ook onder denied boarding vallen. Dit is geen wetgeving, maar gebaseerd op jurisprudentie. Rechtbanken kunnen, als het zover komt, per geval deze voorvallen gebruiken:
- Voor involuntary denied boarding (IDB) geldt het concept van overmacht niet. Dit betekent dat in geval van IDB een maatschappij altijd verplicht is tot het betalen van compensatie.
- Passagiers die worden geweigerd bij een aansluitende vlucht omdat hun eerste vlucht vertraagd was, hebben recht op compensatie op basis van IDB. Als een inkomende vlucht vertraagd is worden passagiers soms proactief van de aansluitende vlucht gehaald omdat de maatschappij verwacht dat de passagiers niet meer op tijd zijn. Als passagiers wel op tijd zijn, komen zij in aanmerking voor compensatie volgens IDB. Ik zou in dit geval ook altijd aanraden om snel naar de gate te gaan, ook al ben je offloaded. Is de vlucht nog aan het boarden, maak dan fotografisch bewijs dat je de vlucht had kunnen halen i.e. dat je op tijd bij de gate was voor vertrek.
- Is je vlucht geannuleerd omdat de inkomende vlucht ook is geannuleerd en ben je omgeboekt op een andere vlucht? Dan geldt dat als IDB en kom je in aanmerking voor compensatie. Bijvoorbeeld: je reist Amsterdam-München met Lufthansa. De inkomende MUC-AMS is geannuleerd en je wordt op de volgende vlucht geplaatst. Dan geldt dit niet als vertraging maar als IDB.
In geval van een denied boarding geldt Artikel 4 van de EC 261 Verordening. Deze geeft recht op compensatie volgens Artikel 7 en Assistentie en Verzorging volgens Artikel 8 en 9.
Compensatie
Het bedrag voor compensatie is afhankelijk van de vluchtafstand, volgens de ‘great circle‘ methode tussen het begin en eindpunt van een ticket, ook als er wordt overgestapt:
a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1500 km;b) 400 EUR voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km;c) 600 EUR voor alle niet onder a) of b) vallende vluchten.
In geval van denied boarding is er altijd recht op compensatie. Net als bij vertraging geldt wel dat de compensatie met 50% verminderd mag worden als de nieuwe aankomsttijd niet later is vergeleken met de oorspronkelijke aankomsttijd dan (Artikel 7, lid 2):
a) twee uur voor alle vluchten van 1500 km of minder, ofb) drie uur voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, ofc) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen
Airlines moeten de vergoeding betalen in contanten, met bankoverschrijving, cheque of, als de passagier daarmee instemt, met vouchers.
Assistentie en Verzorging
In geval van IDB moet een maatschappij ook Bijstand en Verzorging bieden. Dit omvat onder andere maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de wachttijd, het recht op communicatie om bijvoorbeeld je hotel te bellen en eventueel een hotelovernachting. Ook moet de maatschappij je zo snel mogelijk naar je bestemming krijgen of, op verzoek, voor terugbetaling zorgen als de passagier afziet van de reis. Voor meer uitleg over de bijstand en verzorging die de maatschappij moet bieden, zie EC 261: Rechten bij Annulering en EC 261: Rechten bij Vertraging.
Downgrade
Een downgrade houdt in dat je in een lagere cabineklasse vliegt dan waarvoor je oorspronkelijk een ticket had geboekt. Volgens Artikel 10 heb je recht op een gedeeltelijke terugbetaling van je ticketprijs, afhankelijk van de afstand:
(a) 30% van de ticketprijs voor alle vluchten tot en met 1500 km, of
(b) 50% van de ticketprijs voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km, behalve voor vluchten tussen lidstaten en Franse overzeese gebieden, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of
(c) 75% van de ticketprijs voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen inclusief vluchten tussen lidstaten en Franse overzeese gebieden
Weer geldt de afstand tussen het eindpunt van de reis. De vergoeding geldt alleen voor de vlucht waarop de downgrade heeft plaatsgevonden, in geval van meerdere vluchten op je ticket. Natuurlijk is de ticketprijs voor een individuele vlucht niet altijd makkelijk te bepalen als je een retour of overstap hebt. In dat geval wordt de compensatie bepaald naar de ratio van de afstanden van de individuele vluchten.
Vragen? Stel ze hieronder in de reacties of in het forum!
Kox zegt
Wij hebben bij Sun express te maken gehad met een overboeking. Vlucht zou om 11:20 uur vertrekken vanuit Eindhoven. Per bus zijn we naar Keulen gebracht, alwaar we om 21:55 zijn vertrokken richting antalya. Echter we hebben niet allemaal onze boardingpassen en instapkaarten bewaard, is dit een probleem?
The Flying Dutchboy zegt
Nee dat zou niet uit moeten maken.
Anne Snap zegt
Over een kleine 60 dagen vertrekken wij op vakantie naar Portugal, voor zowel heen- als terugvlucht hebben wij comfort class plekken geboekt . Zojuist heeft onze reisorganisatie ons laten weten dat er een ander toestel wordt ingezet, waardoor wij worden gedowngrade naar Economy plekken. De gemaakte kosten worden aan ons gecompenseerd. Echter, hebben wij dan geen recht op compensatie van 50% op de ticketprijs?
The Flying Dutchboy zegt
Dat ligt eraan. Heb je de Comfort Class als aparte reisklasse geboekt of is het een toeslag bovenop de reguliere stoelen?
Anne Snap zegt
In ons geval het laatste; dus een toeslag bovenop de regulieren stoelen.
The Flying Dutchboy zegt
In dat geval is het geen aparte reis/tariefklasse en is de Europese verordening omtrent een downgrade niet van toepassing. Een volledige refund van de toeslag is dan een correcte compensatie.
Dirk zegt
Ik heb in mei via cheaptickets.nl 2 premium economy tickets geboekt naar Bangkok met Eva Air. In juli heeft Eva Air besloten om met een ander vliegtuig te vliegen dat geen Premium economy stoelen heeft. We zijn gedowngraded zonder dat hiervan een melding is gedaan. Ik heb Eva Air gebeld en die zeggen dat ik voor restitutie/compensatie, bij cheaptickets moet zijn. Cheaptickets gemaild en die heeft contact opgenomen met Eva Air want cheaptickets geeft ook geen restitutie van het prijsverschil tussen economy en Premium economy. Het lijkt er op dat we dus én economy moeten reizen en daarvoor ook nog eens het dubbele voor hebben betaald en tevens ons geld kwijt zijn. Had ik in juli een melding hiervan gekregen dan had ik geannuleerd en met een andere maatschappij gevlogen of zelfs desnoods de vakantie geannuleerd.
Wat kan ik in dit geval het beste doen? Een eventuele claim middels een claimbureau indienen, een rechtszaak beginnen? Ik heb geen idee maar dit geeft wel een behoorlijke domper op onze vakantie.
Christian zegt
Hoi Dirk, wat vervelend om te horen. De site die de tickets heeft uitgegeven moet je zien als een soort tussenpersoon/reisbureau. Zij moeten je hiermee verder helpen. Maar veel online travel agents staan helaas bekend om een slechte service in deze gevallen. Het is daarom beter om direct bij de airline te boeken, maar daar heb je op dit moment niets aan ben ik bang.
Dirk zegt
Ik weet het Christian. Dit was nog niet alles. Ze hadden zelfs mijn ticket geannuleerd zonder dit te melden. Ik kwam er bij toeval achter een week voor vertrek en gelukkig maar anders had ik daar gestaan op Schiphol zonder ticket. Contact gezocht met cheaptickets en dat was meer dan dramatisch! Uiteindelijk beide tickets gecanceld want mijn ticket opnieuw boeken kon niet meer. Volgens cheaptickets krijgen we een volledige refund maar dat duurt 4 maanden terwijl de airliner het binnen 4 weken max, terugbetaalt. Ik ben benieuwd of we het idd terug krijgen. Nooit meer cheaptickets voor mij, het is echt een zeer klantonvriendelijk bedrijf die geen enkele service biedt. De helpdesk bestaat uit India-ers die slecht Engels spreken en alleen maar standaard emails versturen. Ik heb van vele verschillende mensen standaard emails op mijn eerste vraag gekregen terwijl de hele mail-geschiedenis van eerdere mails er bij stond! Ze lezen het niet eens! Echt mensen, gebruik cheaptickets als zoekmachine en boek bij de luchtvaartmaatschappij zelf! Dan ben je nog goedkoper uit ook. Boeken gaat goed maar als er iets verandert in de vlucht dan ben je zwaar de sjaak!
Frank zegt
Case,
Hebben op 6-04-2023 een vlucht naar Amterdam-Las Vegas gemist IVM vertraging Thalys.
Zijn door Klm op een een latere vlucht gezet via Seattle naar Las Vegas.
Uiteindelijk 8 uur later op bestemming aangekomen.
Nu komt het.
Als ik in plaats van de Thalys een vliegtuig had genomen dan had ik recht op 600 euro vertraging vergoeding.
Echter het eerste stuk Antwerpen-Amsterdam was met de Thalys.
Deze pakketten worden door Klm verkocht als zijnde een vlucht. Klm is de samenwerking met Thalys aangegaan om mensen voor korte vluchten meer in de trein te krijgen.
Heb hierover contact gehad met mijn rechtsbijstand. Helaas willen zij zich hier niet aan wagen en bieden mij een vergoeding uit eigen beweging aan.
Iemand hier ervaring mee??