EC261: Rechten bij Annulering

passagiersrechten

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Sinds 2004 hebben reizigers volgens EU Verordening EC 261 verschillende passagiersrechten in geval van verstoringen van een geboekte vliegreis. Naar aanleiding van het volgen van het vak Luchtvaartrecht, waar deze verordening aan bod kwam, zal ik in een 5-delige serie deze rechten behandelen en ook tips geven hoe je eventueel compensatie kan claimen.

EC 261 Regelgeving; Passagiersrechten en Compensatie

EC 261: Rechten bij Annulering (dit artikel)

EC 261: Rechten bij Vertraging

EC 261: Rechten bij Denied Boarding en Downgrade 

EC 261: Compensatie Claimen (volgt)

EU Passagiersrechten Update

In dit artikel komen rechten bij annulering aan bod. Lees voor de toepasbaarheid van EC261 het eerste artikel.

In geval van annulering hebben passagiers volgens Artikel 5 van de de verordening recht op:

  • Bijstand
  • Verzorging
  • Compensatie, bij bepaalde gevallen

Bijstand

Onder bijstand (Artikel 8) wordt verstaan dat passagiers de keuze krijgen tussen:

  • Volledige terugbetaling, binnen 7 dagen, van de betaalde ticketprijs voor de onderdelen van de reis die niet afgelegd zijn en ook voor vluchten die al zijn afgelegd indien verder reizen niet zinvol meer is. In geval van annulering van een aansluitende vlucht dien je ook kostenloos een vlucht naar het eerste vertrekpunt te krijgen. Bijvoorbeeld, je reist AMS-CDG-MAD v.v. . Als je in CDG aankomt en de MAD vlucht geannuleerd is, mag je ervoor kiezen niet verder te reizen en terug te vliegen naar Amsterdam. Je krijgt dat de hele ticketprijs van het retourticket vergoed. Is op de terugreis een vlucht geannuleerd, en kies je ervoor niet meer verder te vliegen maar voor de terugbetaling, dan krijg je alleen het bedrag van de terugreis vergoed (i.e. 50%).
  • Omboeking naar een andere vlucht naar de eindbestemming ‘onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden en bij eerste gelegenheid’. Je kan er ook voor kiezen op een latere datum omgeboekt te worden naar dezelfde bestemming, indien er plaats beschikbaar is. De verordening specificeert niet – en verplicht ook niet – dat maatschappijen passagiers naar concurrerende maatschappijen over moet boeken. Onder ‘vergelijkbare vervoersvoorwaarden’ wordt verstaan dat downgrade en extra overstappen moeten worden vermeden. Daarnaast moeten de tijdstippen zoveel mogelijk overeenkomen met het oorspronkelijke ticket.

Verzorging

Artikel 9 verplicht maatschappijen in geval van annulering, ongeacht oorzaak daarvan, de passagier de volgende verzorging aan te bieden:

  • Eten en drinken, in verhouding tot de wachttijd.
  • Twee gratis telefoongesprekken of telex-, fax- of e-mailberichten.

En, indien een vervangende vlucht pas de volgende dag vertrekt:

  • Hotelaccommodatie
  • Vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie

Compensatie

In bepaalde gevallen moeten airlines passagiers na een annulering ook compensatie betalen op basis van Artikel 7. Deze verplichting en het bedrag is onder meer afhankelijk van de afstand, reden van annulering en het moment van informeren.

De compensatie bij een annulering bedraagt in principe:

a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1500 km;
b) 400 EUR voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km;
c) 600 EUR voor alle niet onder a) of b) vallende vluchten.
Kiest er passagier er voor verder te reizen, dan worden de bedragen met 50% verlaagd als de nieuwe aankomsttijd niet later is vergeleken met de oorspronkelijke aankomsttijd dan:
a) twee uur voor alle vluchten van 1500 km of minder, of
b) drie uur voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of
c) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen
Deze afstanden zijn de ‘great circle‘ afstanden tussen het begin en eindpunt van een ticket, ook als er wordt overgestapt.
Moet er compensatie worden betaald, dan moet dit gebeuren in contanten, bankoverschrijving, cheque of, als de passagier daarmee instemt, met vouchers.

Uitsluitingen

Compensatie geldt niet als:
  • Er sprake is van overmacht; ‘buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden die buiten de werkingssfeer van de maatschappij liggen’. Bijvoorbeeld zeer slechte weersomstandigheden, vulkaanuitbarstingen, sabotage, terrorisme of stakingen buiten de luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld bij de verkeersleiding. Verschillende rechtbanken hebben herhaaldelijk geoordeeld dat technische mankementen niet onder overmacht vallen, ook al voldoet een maatschappij aan alle standaarden voor onderhoud.
  • De annulering tenminste twee weken voor vertrek is aangekondigd.
  • De annulering tussen 7 dagen en twee weken voor vertrek wordt aangekondigd en er een alternatief wordt aangeboden die niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en minder dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming arriveert.
  • De annulering minder dan 7 dagen voor vertrek wordt aangekondigd en er een alternatief wordt aangeboden die niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming aankomt.

Algemene opmerkingen

  • Wanneer de passagiers wordt meegedeeld dat de vlucht is geannuleerd, moet worden uitgelegd welk alternatief vervoer er beschikbaar is.
  • De bewijslast over het informeren van de passagier over de annulering en het tijdstip waarop dat gebeurt, ligt bij de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.
  • Een ander vluchtnummer betekent niet gelijk dat een vlucht geannuleerd is. Er kan ook een lange vertraging zijn. Dit moet volgens de Europese Commissie per geval worden bekeken. Tegelijkertijd hoeft een maatschappij niet noodzakelijk zelf te bevestigen dat het om een annulering gaat voordat EC261 van toepassing is.
  • In geval van terugkeer naar de luchthaven van vertrek of in geval van uitwijking wordt de vlucht als geannuleerd beschouwd tenzij: de passagiers onder ‘vergelijkbare transportomstandigheden’ zo snel mogelijk naar de eindbestemming worden gebracht of wanneer de luchthaven van aankomst ‘dezelfde stad of regio bedient’ als de oorspronkelijke bestemming. In dat geval is de vlucht vertraagd.

Zie ook: EU Passagiersrechten update.

Vragen? Stel ze hieronder in de reacties of in het forum!

Reacties

  1. Dogan zegt

    Wij hadden een vlucht met Ryanair in Augustus. Wegens een staking van de piloten heb ik deze vlucht moeten annuleren. Een aantal dagen voor onze vlucht is ons de mogelijkheid gegeven om de vlucht te annuleren of om te boeken. Aangezien wij nog niet wisten hoe lang de stakingen zouden duren en ook niet meteen een geschikte vervangende vlucht konden vinden met Ryanair, hebben wij bij een andere maatschappij geboekt.
    Na maanden kom ik nu pas achter dat het bedrag niet terug is gestort. Is er in dit geval sprake van verjaring? Kan ik nog het bedrag terugvragen?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Als Ryanair heeft aangeboden om te annuleren voorafgaand aan de vlucht dan valt dit mogelijk niet onder EC261. Het lijkt me dat Ryanair gewoon de refund na moet komen als dit is toegezegd.

    • Wilma Janssen zegt

      Mijn zoon zou terugvliegen van Kuala Lumpur naar Amsterdam met tussenstop Dubai op de 30 maart 2020. Met emirates. Ze krijgen op 23 maart een mail dat de vlucht is gecanceld. Daarna moesten ze wacht met bellen tot 28 maart om te kijken of er een vlucht ging. In de tussentijd zijn alle vluchten van emirates gecanceld en hebben ze niks meer vernomen. Telefonisch waren ze niet te bereiken. Om toch proberen thuis te komen hebben ze dus nieuwe tickets moeten kopen. Nu komt emirates met idd een vouchers. Dat is een jaar geldig en verlengbaar naar 24 maanden. Alleen is zijn vriendin zwanger dus tegen die tijd heb ze geen financiële middelen om een reis te maken naar de bestemmingen waar emirates oo vliegt. Ze hebben een voucher aangevraagd maar eigenlijk kunnen ze toch hun geld claimen voor de terugreis. Ze hebben zelfs een hotelkamer extra moeten nemen voor de paar dagen wachten op hun nieuwe vlucht. En gewoon in quarantaine moeten zitten. Hebben jullie een advies voor mij.

      • The Flying Dutchboy zegt

        Dit is een geval voor de reisverzekering, ook voor de extra verblijfskosten. Emirates kan tijdelijk niet meer vliegen, maar had eventueel wel om kunnen boeken. Omdat deze vlucht niet onder Europese passagiersrechten valt, is er naast het accepteren van een voucher of het later nemen van de vlucht weinig anders te doen.

        • Wilma Janssen zegt

          Reisverzekering doet niks, stuurt ons weer terug naar de vliegmaatschappij. We hebben het bij de rechtsbijstand voor gelegd.

  2. Franc Boverhof zegt

    In februari had ik een business class vlucht met KLM/AF van Amsterdam, via Parijs naar Luanda gepland. De vlucht tussen Amsterdam & Parijs is geannuleerd wegens storm. Als gevolg daarvoor heeft KLM/AF ook mijn vlucht naar Luanda geannuleerd (terwijl de storm geen invloed had op deze 2e vlucht).
    – Mag een luchtvaartmaatschappij in dit geval ook de 2e vlucht zonder compensatie annuleren omdat de 1e vlucht door een buitengewone omstandigheid geannuleerd is (terwijl de connectie via andere vluchten mogelijk was (ware het niet dat de vlucht Parijs – Luanda overboekt was) of eventueel zelfs per auto nog te halen is )?
    – Indien het enige overgebleven alternatief (met een halve dag vertraging) een vlucht via een andere maatschappij Kenia Airways is, kan het aanzienlijke prijsverschil tussen de tickets (beide business class) op basis van artikel 10 Verordening ‘plaatsen in een hogere/lagere klasse’ (EG) nr. 261/2004 geclaimd worden? Bij voorbaat dank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *