EC 261: Rechten bij Denied Boarding en Downgrade

passagiersrechten

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Sinds 2004 hebben reizigers volgens EU Verordening EC 261 verschillende passagiersrechten in geval van verstoringen van een geboekte vliegreis. Naar aanleiding van het volgen van het vak Luchtvaartrecht, waar deze verordening aan bod kwam, zal ik in een 5-delige serie deze rechten behandelen en ook tips geven hoe je eventueel compensatie kan claimen.

EC 261 Regelgeving; Passagiersrechten en Compensatie

EC 261: Rechten bij Annulering

EC 261: Rechten bij Vertraging

EC 261: Rechten bij Denied Boarding en Downgrade (dit artikel)

EC 261: Compensatie Claimen (volgt)

EU Passagiersrechten Update

In dit artikel komen rechten bij denied boarding en downgrade aan bod. Niets is zo vervelend als niet mee mogen vliegen op een vlucht of in een klasse lager dan hetgeen je geboekt had. Lees voor de toepasbaarheid van EC261 het eerste artikel.

Denied Boarding

Airlines overboeken hun vluchten omdat ze er op rekenen dat sommige passagiers niet op komen dagen. Bijvoorbeeld omdat ze een aansluiting missen. Komen echter alle geboekte passagiers opdagen, dan zijn er soms te weinig stoelen. In dat geval is de maatschappij verplicht om eerst vrijwilligers te zoeken die, tegen een vergoeding, een latere of andere vlucht willen nemen. Als dit niet (voldoende) mogelijk is, dan moet de maatschappij sommige passagiers voor de vlucht weigeren: een involuntarily denied boarding (IDB).

Dit houdt dus in dat de passagier aan al zijn verplichtingen heeft voldaan – een geldig ticket, op tijd ingecheckt, op tijd bij de gate en in het bezit van de juiste reisdocumenten en/of visa – maar dat de maatschappij de passagier desondanks niet mee laat vliegen (wegens te weinig plek). Weigert een maatschappij een passagier van een vlucht om gezondheids-, veiligheids- of beveiligingsredenen of in geval van ontbrekende/onvoldoende reisdocumenten dan geldt deze regelgeving niet.

IDB komt niet alleen voor door overboekte vluchten. In EU Passagiersrechten Update gaf de Europese Commissie verduidelijking welke situaties ook onder denied boarding vallen. Dit is geen wetgeving, maar gebaseerd op jurisprudentie. Rechtbanken kunnen, als het zover komt, per geval deze voorvallen gebruiken:

  • Voor involuntary denied boarding (IDB) geldt het concept van overmacht niet. Dit betekent dat in geval van IDB een maatschappij altijd verplicht is tot het betalen van compensatie.
  • Passagiers die worden geweigerd bij een aansluitende vlucht omdat hun eerste vlucht vertraagd was, hebben recht op compensatie op basis van IDB. Als een inkomende vlucht vertraagd is worden passagiers soms proactief van de aansluitende vlucht gehaald omdat de maatschappij verwacht dat de passagiers niet meer op tijd zijn. Als passagiers wel op tijd zijn, komen zij in aanmerking voor compensatie volgens IDB. Ik zou in dit geval ook altijd aanraden om snel naar de gate te gaan, ook al ben je offloaded. Is de vlucht nog aan het boarden, maak dan fotografisch bewijs dat je de vlucht had kunnen halen i.e. dat je op tijd bij de gate was voor vertrek.
  • Is je vlucht geannuleerd omdat de inkomende vlucht ook is geannuleerd en ben je omgeboekt op een andere vlucht? Dan geldt dat als IDB en kom je in aanmerking voor compensatie. Bijvoorbeeld: je reist Amsterdam-München met Lufthansa. De inkomende MUC-AMS is geannuleerd en je wordt op de volgende vlucht geplaatst. Dan geldt dit niet als vertraging maar als IDB.

In geval van een denied boarding geldt Artikel 4 van de EC 261 Verordening. Deze geeft recht op compensatie volgens Artikel 7 en Assistentie en Verzorging volgens Artikel 8 en 9.

denied boardingCompensatie

Het bedrag voor compensatie is afhankelijk van de vluchtafstand, volgens de ‘great circle‘ methode tussen het begin en eindpunt van een ticket, ook als er wordt overgestapt:

a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1500 km;
b) 400 EUR voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km;
c) 600 EUR voor alle niet onder a) of b) vallende vluchten.

In geval van denied boarding is er altijd recht op compensatie. Net als bij vertraging geldt wel dat de compensatie met 50% verminderd mag worden als de nieuwe aankomsttijd niet later is vergeleken met de oorspronkelijke aankomsttijd dan (Artikel 7, lid 2):

a) twee uur voor alle vluchten van 1500 km of minder, of
b) drie uur voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of
c) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen

Airlines moeten de vergoeding betalen in contanten, met bankoverschrijving, cheque of, als de passagier daarmee instemt, met vouchers.

Assistentie en Verzorging

In geval van IDB moet een maatschappij ook Bijstand en Verzorging bieden. Dit omvat onder andere maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de wachttijd, het recht op communicatie om bijvoorbeeld je hotel te bellen en eventueel een hotelovernachting. Ook moet de maatschappij je zo snel mogelijk naar je bestemming krijgen of, op verzoek, voor terugbetaling zorgen als de passagier afziet van de reis. Voor meer uitleg over de bijstand en verzorging die de maatschappij moet bieden, zie EC 261: Rechten bij Annulering en EC 261: Rechten bij Vertraging.

Downgrade

Een downgrade houdt in dat je in een lagere cabineklasse vliegt dan waarvoor je oorspronkelijk een ticket had geboekt. Volgens Artikel 10 heb je recht op een gedeeltelijke terugbetaling van je ticketprijs, afhankelijk van de afstand:

(a) 30% van de ticketprijs voor alle vluchten tot en met 1500 km, of

(b) 50% van de ticketprijs voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km, behalve voor vluchten tussen lidstaten en Franse overzeese gebieden, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of

(c) 75% van de ticketprijs voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen inclusief vluchten tussen lidstaten en Franse overzeese gebieden

InsideFlyer
Als je een flat bed hebt geboekt is dit natuurlijk een flinke tegenvaller!

Weer geldt de afstand tussen het eindpunt van de reis. De vergoeding geldt alleen voor de vlucht waarop de downgrade heeft plaatsgevonden, in geval van meerdere vluchten op je ticket. Natuurlijk is de ticketprijs voor een individuele vlucht niet altijd makkelijk te bepalen als je een retour of overstap hebt. In dat geval wordt de compensatie bepaald naar de ratio van de afstanden van de individuele vluchten.

Vragen? Stel ze hieronder in de reacties of in het forum!

Reacties

  1. Kox zegt

    Wij hebben bij Sun express te maken gehad met een overboeking. Vlucht zou om 11:20 uur vertrekken vanuit Eindhoven. Per bus zijn we naar Keulen gebracht, alwaar we om 21:55 zijn vertrokken richting antalya. Echter we hebben niet allemaal onze boardingpassen en instapkaarten bewaard, is dit een probleem?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *