EC261: Rechten bij Vertraging

passagiersrechten

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Sinds 2004 hebben reizigers volgens EU Verordening EC 261 verschillende passagiersrechten in geval van verstoringen van een geboekte vliegreis. Naar aanleiding van het volgen van het vak Luchtvaartrecht, waar deze verordening aan bod kwam, zal ik in een 5-delige serie deze rechten behandelen en ook tips geven hoe je eventueel compensatie kan claimen.

EC 261 Regelgeving; Passagiersrechten en Compensatie

EC 261: Rechten bij Annulering

EC 261: Rechten bij Vertraging (dit artikel)

EC 261: Rechten bij Denied Boarding en Downgrade (volgt)

EC 261: Compensatie Claimen (volgt)

EU Passagiersrechten Update

In dit artikel komen rechten bij vertraging aan bod. Lees voor de toepasbaarheid van EC261 het eerste artikel. Zie voor een meer uitgebreidere uitleg over bijvoorbeeld de bijstand en verzorging ook het artikel over Rechten bij Annulering .

Duur vertraging

De rechten bij vertraging (Artikel 6) treden in werking aan de hand van de duur van de (verwachte) vertraging, die onderverdeeld is in 3 categorieën:

a) twee uur of meer voor alle vluchten van 1500 km of minder,

b) drie uur of meer voor alle vluchten binnen de Gemeenschap van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of

c) vier uur of meer voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen.

Deze afstanden zijn de ‘great circle‘ afstanden tussen het begin en eindpunt van een ticket, ook als er wordt overgestapt.

Verzorging en bijstand

Passagiers die aan bovenstaande voorwaarden voldoen hebben in ieder geval recht op verzorging onder Artikel 9; maaltijden en verfrissingen ‘in redelijke verhouding tot de wachttijd’. Daarnaast mogen passagiers op kosten van de maatschappij 2 telefoongesprekken of emails verzenden. Indien de vertraging dusdanig lang is dat de vlucht pas de volgende dag uitgevoerd kan worden, moet de maatschappij ook voor hotelaccommodatie en vervoer daar naartoe zorgen.

Is de vertraging langer dan 5 uur, dan heb je ook de optie om van je reis af te zien. Je hebt dan recht op volledige terugbetaling van je boeking voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt. Ben je al op een overstapluchthaven, dan hoor je ook ‘bij de eerste gelegenheid’ een retourvlucht te krijgen naar je originele vertrekpunt (Artikel 8). Ook voor het vluchtgedeelte van je reis naar de overstapluchthaven krijg je geld terug als verder reizen geen zin meer heeft.

Compensatie

Hoewel dit in de originele verordening niet is opgenomen, hebben passagiers in bepaalde gevallen ook recht op compensatie bij langdurige vertraging. Dit volgt uit jurisprudentie (o.a. Sturgeon vs Condor en Böck vs Air France). Het Europees Gerechtshof heeft besloten dat passagiers die een aankomstvertraging ondervinden van 3 uur of langer, dezelfde rechten op compensatie hebben als in het geval van een annulering. Het bedrag is weer afhankelijk van de afstand (Artikel 7, lid 1):

a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1500 km;
b) 400 EUR voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km;
c) 600 EUR voor alle niet onder a) of b) vallende vluchten.

Wel geldt dat dit bedrag met 50% verminderd mag worden als de nieuwe aankomsttijd niet later is vergeleken met de oorspronkelijke aankomsttijd dan (Artikel 7, lid 2):

a) twee uur voor alle vluchten van 1500 km of minder, of
b) drie uur voor alle vluchten tussen lidstaten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of
c) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen
Moet er compensatie worden betaald, dan moet dit gebeuren in contanten, bankoverschrijving, cheque of, als de passagier daarmee instemt, met vouchers.
Kortom geldt:
  • een compensatie van €250 voor een vertraging van 3 uur of meer voor vluchten onder a)
  • een compensatie van €400 voor een vertraging van 3 uur of meer voor vluchten onder b)
  • een compensatie van €300 voor een vertraging tussen 3 en 4 uur voor vluchten onder c)
  • een compensatie van €600 voor een vertraging van 4 uur of meer voor vluchten onder c)

Vertragingen die niet onder bovenstaande 4 categorieën vallen, komen niet in aanmerking voor compensatie.

De totale vertragingstijd wordt berekend aan de hand van de geplande en uiteindelijke (wanneer minstens één vliegtuigdeur open is) aankomsttijd bij de laatste luchthaven op je ticket, indien je meerdere vluchten hebt. Dit betekent dus ook dat je recht hebt op compensatie als je door een vertraging korter dan 3 uur een aansluitende vlucht mist en uiteindelijk minstens 3 uur later op je eindbestemming aankomt (jurisprudentie Air France vs Folkerts). Bij aansluitende vluchten maakt het dus niet uit of de vertraging bij individuele vluchten langer is dan 3 uur, ongeacht of dit bij luchthaven van vertrek, overstap of aankomst is, maar of je op de eindbestemming 3 uur of later arriveert vergeleken met de aankomsttijd op je ticket.

Wel geldt, net zoals bij een reguliere annulering, dat er geen compensatie verschuldigd is in geval van overmacht. Denk aan stakingen van luchtverkeersleiders, bijzonder slecht weer of terrorisme. Het recht op bijstand en verzorging geldt wel altijd, ongeacht oorzaak van de vertraging of annulering. Technische gebreken zijn geen overmacht, ook al voert de maatschappij haar onderhoud goed uit (jurisprudentie Wallentin-Hermann vs Alitalia).

Zie voor meer informatie ook Rechten bij Annulering en EU Passagiersrechten update.

Vragen? Stel ze hieronder in de reacties of in het forum!

Reacties

  1. Jan zegt

    Leuk artikel! Waar valt een bird strike onder? Ik dacht dat de wetgeving daarvoor verandert maar het is mij niet helemaal duidelijk.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Goede vraag! Er is inderdaad een rechtszaak geweest (in het VK), waarin is geoordeeld dat een bird strike NIET onder overmacht valt. Volgens de rechter is dit namelijk ‘inherent tot de uitvoering van een vlucht’, en ‘niet extraordinair’. Bij een bird strike, terugkeer naar de luchthaven en resulterende vertraging/annulering, zou je op basis van deze jurisprudentie dus recht hebben op compensatie. Zou een maatschappij dit tot een rechtszaak laten komen, dan kan een (Nederlandse) rechter echter wel per geval anders besluiten. Het vonnis uit het VK is niet bindend in Europa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *