Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Normaliter kijken we er niet van op als er dagelijks tienduizenden reizigers via bijvoorbeeld Schiphol of Brussels Airport reizen. Maar door de pandemie zijn het wellicht wel een beetje verleerd: het navigeren door drukke vliegvelden. Toch zijn er wereldwijd best wat luchthavens die al flink meer passagiers ontvangen dan een paar maanden terug. In artikel vind je een actueel overzicht van de drukste vliegvelden.
China vs. de Verenigde Staten
Lange tijd was het de VS dat qua drukste vliegvelden aan de top stond. De laatste jaren deed China ook een flinke duit in het zakje. Vooral rondom de grote steden werden veel nieuwe luchthavens uit de grond gestampt om het almaar groeiende vliegverkeer te kunnen bedienen. Belangrijk is natuurlijk ook de binnenlandse markt in het immense land, waar steeds meer mensen het vliegtuig nemen in plaats van de trein of zelfs de bus.
Aangezien China als eerste werd geraakt door de Coronapandemie was het land ook de eerste met enig herstel van de luchtvaart. Logischerwijs is hier het aantal vluchten aan het toenemen. Maar ook in de VS zitten de (binnenlandse) reizen weer in de lift. Beide landen vertegenwoordigen dan belangrijke plaatsen in de top van drukste luchthavens.
Top 10 drukste luchthavens
De website OAG.com analyseert de dienstregeling van vliegvelden en airlines. Daaruit zijn regelmatig interessante conclusies te trekken. Deze week maakt OAG de lijst met drukste luchthavens bekend naar aantal stoelen dat beschikbaar is op bepaalde routes. Uit analyses kan men zo opmaken hoe druk het is bepaalde luchthavens. Natuurlijk speelt de bezettingsgraad hier ook nog in mee en dat kan natuurlijk een vertekend beeld geven. Binnenlandse vluchten kunnen bijvoorbeeld vaker ‘vol’ zitten dan internationale vluchten. Aan de andere kant hebben short haul toestellen minder stoelen.
OAG kijkt op twee manieren naar de drukste vliegvelden: binnenlands en internationaal. Als we kijken naar binnenlands verkeer dan komen zowel China als de Verenigde Staten duidelijk naar voren. Zes van de tien drukke vliegvelden ligt in China, drie in de VS en een in India. Op plaats 10 en 9 staan respectievelijk Xi’an (XIY) en Chongqing (CKG). Delhi komt op de 8e plaats. Op 7, 6 en 5 staan respectievelijk Shenzhen (SZX), Denver (DEN) en Beijing (PEK). Op de vierde plek komt Dallas/Forth Worth (DFW). De derde plek krijgt Chengdu (CTU) met bijna 3 miljoen stoelen in mei 2021. Op de tweede plaats staat Guangzhou (CAN) met meer dan 3,5 miljoen stoelen. Het drukte qua binnenlandse verkeerd was Atlanta (ATL) met net geen 4 miljoen stoelen. In 2019 stond Atlanta ook op nummer 1.
Logischerwijs is het internationale verkeer nog een stukje lager dan binnenlands. Veel landen zijn (nog) huiverig om hun grenzen volledig open te stellen voor buitenlandse toeristen. Seoul (ICN), New York (JFK), Miami (MIA), London Heathrow (LHR), Parijs (CDG) en Frankfurt (FRA) hadden allen minder dan een miljoen stoelen afgelopen maand. Schiphol (AMS) kwam op een vierde plek met iets meer dan een miljoen internationale stoelen. Op de derde plek komt Doha (DOH) en op de tweede plaats Istanbul (IST) met zo’n 1,2 miljoen stoelen. Het drukste internationale vliegveld was afgelopen maand Dubai (DXB). Dubai stond in 2019 nog op de tweede plaats. In mei ging het om bijna 1,9 miljoen stoelen, bijna tweemaal zoveel als Amsterdam dus.
Geef een reactie