Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ook de luchtvaart ontkomt er niet aan om zich in te zetten voor een duurzamere wereld. Schiphol deed al diverse tests met onder meer KLM en Transavia om vliegtuigen met elektrische voertuigen te verplaatsen. Op die manier kunnen de vliegtuigmotoren op de grond vaker uit blijven. Dat bespaart brandstof én schadelijke uitstoot. Ook Delta wil nu naar haar steentje bijdragen middels de inzet van volledig elektrische bevoorradingsvoertuigen op Schiphol.
Luchtvaart onder druk
Logischerwijs staat ook de luchtvaart onder druk om een bijdrage te doen aan de strijd tegen klimaatverandering. En dat is lastig voor een industrie die voornamelijk op fossiele brandstoffen drijft. En alhoewel het comfort voor reizigers en de efficiëntie van vliegtuigen flink verbeterd is de afgelopen decennia, is er qua duurzaamheid nog wel wat te halen. In de praktijk blijken deze ontwikkelingen nog maar langzaam te gaan.
Zo is er onderzoek naar elektrische vliegtuigen, maar dit is enkel nog mogelijk voor toestellen met een kleine capaciteit. Bovendien duurt het nog wel wat jaren voordat deze techniek grootschalig ingezet kan worden in de commerciële luchtvaart. Ook zullen medium en long haul routes dan nog niet tot de mogelijkheden behoren.
Sustainable Aviation Fuel
Op dit moment zetten luchtvaartmaatschappijen vooral in op het verlagen van de uitstoot door vlootvernieuwing en alternatieve brandstoffen. Sowieso zijn na de pandemie de grote jumbojets voor passagiersvluchten al grotendeels uitgefaseerd. Dat gaf ook de behoefte om nieuwe vliegtuigen aan te schaffen, die dan vaak zuiniger zijn. Gezien het business model van airlines, meer vliegen is meer omzet, zal dat niet genoeg zijn.
Om die reden is de inzet op duurzamere vormen van vliegtuigbrandstof ook belangrijk. De zogenaamde Sustainable Aviation Fuel (SAF) kan de schadelijke uitstoot van vliegverkeer tot 80% verminderen. Op dit moment gaat het nog om een vrijwillige bijmenging van een paar procent op de reguliere kerosine. KLM deed recentelijk nog een test op Schiphol waarbij InsideFlyer tekst en uitleg kreeg. Het probleem met SAF zit het op dit moment niet in de vraag, maar vooral in het aanbod. Er zijn simpelweg nog te weinig productiefaciliteiten om in de behoefte te voorzien. Er zijn namelijk al veel airlines die hebben toegezegd meer SAF af te willen nemen.
Schiphol Electric City
Meer recentelijk zijn er ook ontwikkeling als het om vliegvelden en de grondoperatie gaat. Schiphol zet al volop in op zonnepanelen en elektrificatie van alles wat mogelijk is. Zo rijden er elektrische bussen en zijn alle voertuigen in de terminalgebouwen ook elektrisch. Sommige pushbacks gebeuren ook al met elektrische voertuigen, maar lang nog niet alles is volledig elektrisch op Schiphol.
Delta zet elektrische bevoorradingsvoertuigen in
De Amerikaanse airline Delta wil nu ook bijdragen een aan verbeterde grondoperatie op Schiphol. Daarvoor werkt de maatschappij samen met Asito. Delta Air Lines introduceert namelijk het eerste elektrische bevoorradingsvoertuig op Schiphol. De zogenaamde ‘highlift truck’ wordt voorlopig drie maanden ingezet voor de Airbus A330 en A350 vliegtuigen van Delta.
Delta zet stappen om alleen elektrische voertuigen in te zetten op Schiphol en op grotere schaal op andere internationale luchthavens. Dit initiatief heeft een onmiddellijk positief effect op het terugdringen van broeikasgassen en creëert een betere werkomgeving voor onze teams op de luchthaven. – Delta’s Field Director EMEAI ACS.
Door een elektrisch bevoorradingsvoertuig in te zetten wordt de schadelijke uitstoot van dieselgassen geminimaliseerd. Daarnaast is er geen tankbeurt en periodieke controle meer nodig van het roetfilter. Volgens Delta levert dit een aanzienlijke tijd- en kostenbesparing op. Uiterlijk in 2030 wil de maatschappij op Schiphol enkel nog met emissieloze grondvoertuigen werken.
Bron foto’s: Delta Air Lines
Geef een reactie